Знижки видурюють гроші у покупців.
Отримувати гроші й не ходити на роботу — таке важко уявити. Але новини з такими заголовками сипалися на журналістку ТСН звідусіль. США, Канада, Німеччина, Нідерланди, Італія, Іспанія, Фінляндія наввипередки експериментували над своїми громадянами, роздаючи гроші просто так. Суми коливалися від 500 до 1500 євро на місяць. Виявилося, що це економічний експеримент під назвою "Безумовний базовий дохід". ТСН вирішила з’ясувати, як це працює.
У Фінляндії такий експеримент розпочали ще у 2017 році й він тривав два роки. Журналісти ТСН зустрілися з тими, хто брав участь в експерименті. Юха, батько 6 дітей, із регіону Вааса, у вільний час почав виготовляти шаманські барабани і продавати їх у всьому світі. За два роки у нього з’явилися клієнти, тепер це його бізнес, який дозволяє годувати родину. Тобто у цьому випадку експеримент спрацював.
А як щодо України? Чи почнуть змінюватись українці, якщо їм роздати гроші просто так? Профінансувати експеримент погодився інвестор Василь Хмельницький, хоча не дуже вірив, що гроші задарма можуть змінити людину. 8000 гривень щомісяця — такий базовий дохід ми визначили для нашого експерименту, виходячи із середньої зарплати в Україні, не рахуючи Києва. Знайшли учасницю, Оксану Юрченко, і тепер залишається тільки спостерігати, чи зможуть гроші задарма змінити одну українську долю. Експеримент триватиме до березня 2021 року.
Експеримент з родиною із Києва
Журналісти ТСН для експерименту запропонували взяти участь в дослідженні одній із київських родин. Їхня сім'я складається з чотирьох осіб, а щомісячний дохід сягає 20 тисяч гривень. Очевидно, що грошей для чотирьох осіб завжди бракує. Родина зізнається, особливо відчувається брак коштів за тиждень до зарплати.
Тим часом сім'я мріє про глобальні покупки: батько хоче купити новий інструмент, мама — мультиварку, донька — телефон, а синові-студенту потрібні професійні перукарські інструменти, бо за тиждень він вже почне працювати з першими клієнтами.
Тож ТСН вирішила дати кожному із членів родини по тисячі гривень, які вони можуть витратити на власний розсуд. А журналісти стежать за їхніми покупками.
Поведінка родини у супермаркеті
Мама Віолета до магазину пішла разом із власними дітьми і племінницею, яка на той час у них гостювала. Чоловік працював, тому не зміг приєднатися. У крамниці вони придбали навіть те, чого не планували. А все тому, що у магазинах є чимало привабливих пасток для покупців, як-от яскраві коробки з цукерками чи знижки.
Коли ж учасники нашого експерименту дійшли до каси, виявилось, що у них залишилося 200 гривень, які вони вирішили теж витратити. Таким чином, родина у магазині витратила понад тисячу гривень.
Щодо їжі, ми все зробили правильно, жодних надмірностей, все корисна продукція. шалені гроші викликають відчуття свята, хоча звичайна дата
Аналіз поведінки родини
Спонтанні покупки та акційні товари, які тільки роблять ілюзію економії, забрали третину бюджету родини. Придбані товари віддали експерту і він каже, що зазначені помилки — не єдині в поведінці учасників експерименту.
А хто змушував все витрачати на продукти, ніхто не змушував. Я про те, що можна було залишити гроші і не витрачати їх
Гаманець Віолети як був порожній, таким і лишився. Родина витратила все на харчі, забувши про важливіші речі. І тепер доведеться брати кошти у позику, щоб придбати перукарські інструменти для роботи.
Поради для економії
Перше і головне правило: будь-які доходи й витрати потрібно розпланувати. А під час походу до супермаркету слід заздалегідь скласти список і робити закупи за ним. Адже, якщо не тримати себе у руках, то на харчі, за якими ви зайшли, просто не вистачить коштів.
Такі маркетингові капкани є не лише в супермаркеті. Яскраві вивіски зусібіч пропонують як не дешеве взуття, то продукти, солодощі, одяг чи навіть пиво, щоб розслабитися. Власне, все, щоб виманити у вас зароблені кошти.
Фахівці пояснюють, що акції та знижки сприймаються людьми, як можливість виграти, адже нам здається, що, придбавши річ за пів ціни, ми не витратили гроші, а заощадили. Але насправді наші кишені лишилися порожніми.
Немає знижок. Не буде підприємець працювати собі в збиток. Ніколи. І в цей момент тебе обманюють
Друге правило, яке не менш важливе — не робити покупку одразу. Спеціалісти радять подумати добу, адже за цей час ви проаналізуєте ситуацію і можете зупинитися.
Крім того, від кожного прибутку слід залишати 20%. Це так звана "недоторкана подушка безпеки", це ті гроші, які рятуватимуть вас у будь-якій кризі.
А ось неочікувані прибутки потрібно відкласти, щоб потім не виправдовувати своє марнотратство, мовляв, "як прийшли , так і пішли".