Пшоно в дефіциті: український продукт злетів у ціні та зник із полиць магазинів

Пшоно в дефіциті: український продукт злетів у ціні та зник із полиць магазинів

Фото: YouTube

Його або немає взагалі, або ціна зависока.

За рік пшоно здорожчало ледь не втричі, тому колись їжа для бідних людей та курчат перетворилася на дорогу страву. Ця ситуація змусила хвилюватися про ціни на крупи загалом, ідеться в сюжеті ТСН.19:30.

Кус-кус, булгур, кіноа – розглядаючи полиці магазинів можна вивчити купу досі незнайомих слів, але звичайного українського пшона так і не побачити. Обійшовши кілька супермаркетів, поміж екзотики таки вдалося знайти крупу з проса, але її ціна 42 гривні за кілограм – приголомшила.

За рік пшоно в Україні здорожчало ледь не втричі

За рік пшоно в Україні здорожчало ледь не втричі

Для приготування стандартної гарбузової каші шеф-кухарю Сергію Палюху теж довелося оббігати пів Києва. Дефіцитові крупи він здивувався і пояснив звичайною модою, тобто її браком – на пшоно. У цих картонних мішках органічна крупа, готова до відправлення до Європи – пшоно серед неї в наявності, у ЄС на нього є попит. Іван Томенко пояснює, що висока ціна пояснюється неврожаєм – проса зібрано на 5 тисяч тонн менше, ніж торік, а його якість значно нижча. Ледь  не половина зерна – це неліквід.

Причинами називають дощове літо та скорочення посіву проса – вдвічі за останні три роки. "Ціна цієї культури невиправдано занижена була, вона прирівнювалася до ціни фуражних культур. І на третій-четвертий рік набридало фермерам, скорочували посівні площі", - пояснив Томенко. А от експорт крупа навпаки йде добре – низькокалорійна, безглютенова, багата на калій та магній, вона запобігає утворенню холестеринових бляшок, і в Європі пшоно стає все більш популярним.

Оглядач аграрного ринку Лариса Гук каже, що передумов для зростання ціни на гречку чи інші крупи у цьому сезоні немає, але не все залежить тільки від урожаю. "Гречка у нас вже політичний продукт став, як свого часу хліб. Наскільки його будуть використовувати у своїх, скажімо так, передвиборчих обіцянках", - натякає вона. Загалом тенденція така, що посіви під зернові щороку зменшуються, і навіть не через популярність картоплі – просто на кукурудзі, соняшникові чи ріпаку можна більше заробити.

Кореспондент ТСН Валентина Доброта

Повʼязані теми:

Наступна публікація