Супермаркети за містом бізнесмени називають дурнею, а експерти лякають міжнародним скандалом
Депутати вирішили підхопити західний тренд двадцятирічної давності - винести супермаркети за місто і змусити торгувати вітчизняним продуктом. Наскільки реально реалізувати задумане, дізнавався ТСН.ua.

З великим відривом
Народні депутати зареєстрували новий скандальний законопроект, що пропонує винести українські супермаркети за межу міста. Мова йде про відстані як мінімум у п'ять кілометрів від кордону міста. У документи пропонується винести за місто магазини, площею більше 300 кв. м.
Крім цього українських продавців хочуть зобов'язати торгувати переважно вітчизняним товаром. На думку розробника проекту, нардепа Олега Царьова, на українських прилавках повинно бути ніяк не менше 80% продукції місцевого виробництва. Це, нібито, може підтримати українського виробника. Час роботи таких магазинів скоротити з 9.00 до 20.00. А торгова націнка на товари не повинна перевищувати 20%.
Розробник законопроекту посилається на іноземний досвід. Мовляв, таким шляхом пішли багато міст ЄС. Правда, він не уточнює, що на цей шлях європейські чиновники і містобудівники стали ще років двадцять тому, коли торговельні мережі тільки формувалися.
Читайте: Киян можуть виселити з перших поверхів, а в їхніх квартирах розмістити магазини
"У Європі є дійсно така практика - великі супермаркети побудовані за містом. Раз на тиждень городяни їздять туди за покупками. Але таке зустрічається в невеликих, порівняно з Києвом, містах Європи, умовно кажучи, дорога від центру міста до такого торгового центру на авто займає близько 20-30 хвилин, приблизно стільки ж, скільки потрібно мешканцям, скажімо, Лісового масиву на те, щоб дістатися до одного великого супермаркету в районі Петрівки", - пояснює Петро Маковецький, київський архітектор.
На його думку, виносити за місто торгові центри потрібно було раніше - коли вони тільки почали з'являтися в місті, 15 років тому.
"Це частково би врятувало архітектуру міста, поліпшило б транспортне сполучення, і збільшило б зайнятість населення в передмістях... А зараз це зробити нереально навіть з технічної точки зору. Під Києвом, наприклад, просто не залишилося вільної землі. Навіть Малу Окружну через це не можуть добудувати, адже це куди більш значимий інфраструктурний проект для столиці. Ще кілька років і місто просто зупиниться", - міркує експерт.
Ми не оговталися ще після кризи, а тут такі дурні ідеї ... Це нереальні умови для бізнесу
За її словами, у великих містах ЄС є і торгові центри за містом - там зазвичай продукти дешевше, і невеликі магазини в центрі міста, і супермаркети в спальних районах. "Від голоду точно не помреш, але потрібно враховувати, що більшість супермаркетів закривається о 7-8 вечора. Але це пов'язано із захистом праці європейців", - пояснює Ганна Терве.
Хитра калькуляція
Ще більше критики викликав законопроект у представників ринку. Вони в один голос запевняють - така ініціатива попросту поховає їхній бізнес.
"Ми не оговталися ще після кризи, а тут такі дурні ідеї... Це нереальні умови для бізнесу", - говорить один з представників відомої роздрібної мережі. За його словами, зараз заробляти магазину допомагають від сили 30% всієї представленої продукції, на неї націнка вища, ніж на інші.
"Так влаштований наш бізнес, ми ж не благодійна організація, і обмежувати націнки не можна. Єдиний вірний в ринкових умовах обмежувач конкуренції - здорова конкуренція мереж", - говорить співрозмовник ТСН.ua.
"Тобто чим крупніше стає мережа, тим більш вигідно їй торгувати. Таким чином, якщо цей процес не регулювати, він автоматично призведе до того, що у нас буде одна велика торгова мережа, вони будуть диктувати умови виробникам, виробники в результаті збанкрутують, а мережа буде наповнена товарами імпортного походження", - наводить свої аргументи Олег Царьов, автор нашумілого законопроекту.
"Маленькі магазинчики самі по собі не виживуть, великі мережі - це оптимізація витрат і економія. А що поганого в продукції іноземного виробництва? Тут покупець голосує гривнею - що йому подобається, то він і купує. Не можна нав'язувати якийсь певний товар, клієнт піде від нас. А від звички не відмовиться - буде купувати на ринку, з-під поли, той імпортний сир, що полюбився йому", - вважає представник торгової мережі.
Даний законопроект поки являє собою набір незрозумілих думок і не має ніякої юридичної форми
"Як це прибрати імпортний продукт?! А де мені брати червону рибу, 80% якої завозиться в Україну зі Скандинавії? Чим її замінять, оселедцем з Дунаю?" - дивується Олена Степанова, киянка.
"Хто компенсує власникам мереж витрати на переїзд? Хто компенсує їм будівництво нових площ? Зрештою, як вирішуватиметься питання з демонтажем тих будівель, які було збудовано під такі торговельні мережі? Як вирішуватиметься питання з договорами оренди? " - цікавиться Лев Пащенко, юрист.
На його думку, даний законопроект поки являє собою набір "незрозумілих думок" і не має ніякої юридичної форми.
"Поки це несерйозний документ, побоюватися торговельним мережам поки що нема чого. Можливо, найближчим часом, важко буде отримати землю в Києві під будівництво таких супермаркетів і торгових центрів... Однак, поки це не сильно насторожує ринок - мало хто думає про нове будівництво і масштабне розширення мережі, навпаки, найближчим часом, ринок завмре в очікуванні, бо кризові тенденції для України ще не закінчилися", - вважає експерт.
Не вірить в реалізацію законопроекту й один колишній співробітник Міністерства економіки і торгівлі України.
"Мова йде про винесення за місто магазинів площею більше 300 кв. м. А такими величезними площами можуть похвалитися лише великі відомі мережі з іноземним капіталом. Уявіть собі на одну хвилинку, що значить винести за місто кілька великих, всім відомим, оптово-роздрібних супермаркетів, розташованих в районі Петрівки?! Це не просто скандал. Це великий міжнародний скандал! Це значить поховати назавжди інвестиційний імідж країни!"- переконаний співрозмовник ТСН.ua.
Світлана Єрьоміна
А як Ви оцінюєте нову депутатську ініціативу?