Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин
У Кабміні пояснили, навіщо потрібна монетизація пільг та як вона здійснюватиметься на практиці

Влітку експеримент з монетизації проведуть на Львівщині.

Впровадження монетизації пільг в Україні створить для громадян стимули до заощадження.

Про це заявив економічний експерт, член Стратегічної групи радників при Кабміні Павло Кухта, пише ZIK.

"Умовно кажучи, якщо ви спожили менше, ніж для вас було передбачено, і можете частину своєї субсидії отримати у вигляді живих коштів, тоді ви, звичайно, будете намагатися спожити менше. Тобто це гарний ринковий інструмент, коли самі люди можуть для себе порахувати, скільки, наприклад, їм буде коштувати утеплення будинку, скільки вони отримають додатково коштів, якщо зекономлять тепло, і чи для них це рентабельно. Відповідно, це стимулюватиме людей вживати таких заходів, які дозволять їм заощадити", - наголосив він.

За словами Кухти, нині субсидії нараховуються у вигляді складної системи взаєморозрахунків між бюджетом, "Нафтогазом", облгазами, теплогенерувальними компаніями, коли до людей чи навіть до цих компаній, які постачають людям тепло, кошти не надходять.

"Ця система, по-перше, така складна і заплутана, що в ній можливі маніпуляції і певні зловживання. А по-друге, вона не стимулює людей до енергозаощадження. Адже нашою кінцевою метою є знизити споживання енергії за рахунок підвищення енергоефективності. А для цього треба, щоб у людини був інтерес мінімізувати споживання енергії", - додав він.

Водночас Кухта зазначив, що перехід на монетизацію пільг неможливо зробити за один крок, адже, якщо просто роздати гроші, то люди, найімовірніше, просто витратять їх на будь-що, але не на комунальні послуги, що призведе до кризи неплатежів.

Тому, на думку експерта, спочатку кошти можуть надходити на якийсь персоналізований рахунок споживача у компанії-постачальника, а потім, якщо людина витратила менше, ніж була передбачена сума, залишки перераховуватимуться на її банківський рахунок.

"Але для цього, звичайно, треба мати індивідуальний облік використання енергоносіїв", - зауважив Кухта.

Окремо він також прокоментував питання монетизації пільг за проїзд громадським транспортом.

"Транспорт – це взагалі парафія місцевих органів влади. Це питання має вирішуватися індивідуально для кожного міста, залежно від того, які в нього є ресурси і який транспорт потрібен. Наприклад, ситуація у Кривому Розі, протяжність якого понад 100 км, і ситуація у Львові може дещо відрізнятися", - заявив радник Кабміну, додавши, що логічно було б надавати таку допомогу "зовсім незахищеним прошаркам населення", а решта має доплачувати за додаткові поїздки.

Натомість для мешканців села, вважає голова Комітету економістів України Андрій Новак, монетизація пільг на проїзд може бути вигідною, адже вони транспортом майже не користуються, тож зможуть використати кошти на інші цілі.

"Звичайно, для споживачів це набагато зручніше, але це додаткове навантаження на державний і місцеві бюджети. З цим якраз і можуть бути проблеми", – зазначив він, уточнивши, що наразі невідомо, чи всі типи пільг будуть монетизовані.

Нагадаємо, у 2018 році українські пільговики отримуватимуть грошові компенсації від держави замість надання пільг у натуральному вигляді. Експеримент із монетизації проведуть від 1 липня 2017-го на Львівщині. На 2017 рік заплановано виділити на пільгові програми 15 млрд грн.

Залиште свій коментар

Вибір редакції