Експерт розповів, що робити бізнесу, аби вижити.
Через поширення коронавірусу у світі ринки почали падати. ОПЕК планували домовитись про обмеження видобутку нафти, щоб тримати ціни на стабільних позначках. Однак, 6 березня картель та Росія не змогли домовитися про збереження угоди щодо обмеження видобутку сировини. Після цього Саудівська Аравія вирішила знизити ціни на свої поставки і збільшити видобуток нафти.
Вже 9 березня в РФ курс рубля різко обвалився через обвалення вартості ф'ючерсу на нафту марки Brent. В результаті вартість ф'ючерсу на нафту марки Brent з поставкою в травні 2020 року під час торгів на біржі ICE в Лондоні знизилася на 23,4% і досягла рівня $ 34,66 за барель. На піку зниження ціна нафти опускалася до $ 31,02, що на 31,5% нижче за рівень закриття попередніх торгів.
Наразі важко оцінити, як це вплине на світову економіку та чи сильно постраждає Україна, але вже зараз потрібно продумати план дій. Саме його розповів заступник виконавчого директора Міжнародного валютного фонду Владислав Рашкован. Поради для бізнесу він опублікував на сторінці у соцмережі Facebook.
За його словами, він понад 20 років займається трансформацією складних фінансових систем і організацій. За цей час світ пройшов багато криз: азійська фінансова криза 1997 року, Російська фінансова криза 1998 року, Криза доткомів 2000, дефолт Аргентини в 2001, того ж року Турецька банківська криза, Глобальна фінансова криза 2007-2009 років, іпотечний subprime криза в США в 2008-2009, Grexit в 2012, криза Єврозони і проблеми країн PIGS в 2010-2012, українська криза 2014-2016, Brexit.
Незважаючи на всі ці кризи, в лютому 2020 світові фондові ринки прагнули до чергових історичних рекордів. Деякі компанії, пройшовши трильйонний рубіж капіталізації, думали вже і про 2 трильйони.
Чи означає, що після будь-якої кризи буде зростання? Так, так і буде - така природа ринків. Але не варто все ж забувати і про "ефект того, хто вижив". Аналізуючи динаміку акцій компаній навіть в ці дні, ми все ж говоримо про компанії, які пройшли попередні кризи, забуваючи про тисячі компаній, на які саме в період катаклізмів чекало банкрутство.
Чарльз Дарвін говорив, що виживають не найсильніші або розумні, а ті, хто адаптуються до змін. Криза - це момент змін. Ті, хто зможуть швидко адаптуватися, зможуть його пройти і в майбутньому серфити на хвилях майбутнього зростання.
"Але що треба робити зараз? Кілька днів тому керівництво інвестиційної компанії Sequoia Capital відправило листа своїм клієнтам. У цьому листі вони дали низку порад компаніям, як пережити кризу - я з ними повністю згоден - в період української кризи 2008 і 2014 і кризи країн PIGS, які я проходив, як топменеджер, ми робили те ж саме і радили робити своїм клієнтам", - зазначає Рашкован.
Отже, що ж варто робити бізнесу в умовах швидко назріваючої кризи:
1. Чекайте і готуйтеся до гіршого сценарію: багато компаній вже побачили падіння продажів. Це буде тривати, в тому числі через поведінку ваших споживачів. Перегляньте свої плани продажів в сторону зниження. Чекайте розривів в ланцюжках поставок - вони неминучі, особливо якщо ви залежні від експортно-імпортних операцій.
2. Розробіть і протестуйте процедури роботи з клієнтами і співробітниками віддалено - чи зможете ви підтримувати своїх клієнтів і роботу компаній в умовах жорсткого карантину? Скасуйте непотрібні міжнародні поїздки - це робить більшість компаній вже - як мінімум 2-3 місяці це ще триватиме. Навчіться комунікувати через Skype, Zoom, Cisco. Це дуже важливо - логістика сильно постраждає в наступні кілька місяців.
3. Готівка - ключ до спокою. Постарайтеся мати достатній запас грошей на рахунках для ведення свого бізнесу. Плануйте запаси виходячи з переглянутих планів грошового потоку, про які я говорив в п. 1 і 2. Розробіть план на випадок екстрених ситуацій - чи буде вам де взяти гроші? Подумайте над скороченням непотрібних і необґрунтованих витрат своїх компаній - повернетеся до них після кризи.
4. Фондування - Доступ до кредитів і фінансування може незабаром значно погіршитися, незважаючи на спроби НБУ відновити кредитування. Банки будуть дуже обережні. Рекомендую, по-перше, піти поглянути в очі своєму банкірові - вам дуже потрібна буде його допомога в наступні місяці. Обговоріть з ним відкриття / відновлення / розширення кредитних ліній. Особливо рекомендую це зробити, якщо банкіри - міжнародні (як мінімум перевірте, що вони будуть піднімати трубку на телефону у відповідь на ваш дзвінок). Менеджерам компаній також рекомендую піти до своїх акціонерів - дізнайтеся, чи готові вони фінансувати ваш бізнес протягом декількох кварталів у разі провалів продажів або відмови банків. Не розраховуйте на залучення нових грошей - вони зараз всі в золоті і американських казначейських зобов'язаннях.
5. Перевірте, чи не занадто у вас роздутий штат - так, це боляче, але криза призводить до звільнення частини людей. Робиться це часто в тому числі для того, щоб компанії під час кризи могли вижити і в майбутньому повернутися знову до найму. Нерозумно всім разом йти на дно. Зараз саме час підійти критично до цього питання.
6. Відкладіть не 100% обов'язкові капітальні інвестиції - знову-таки в період високої невизначеності і турбулентності не на часі хизуватися тим, що незважаючи на кризу ви можете продовжувати щось будувати. Але при цьому не зупиняйте ключові проєкти (особливо якщо запас готівки комфортний), які можуть створити для вас конкурентні переваги в період і після кризи. Але ухвалюйте такі рішення тільки на тверезу голову і бажано поруч із фінансовим директором.
7. Плануйте свою роботу з думкою, що криза - не на один тиждень. Оптимістичні сценарії припускають нормалізацію роботи бізнесу у всьому світі і міжнародній торгівлі до кінця другого кварталу 2020 року. Це в разі, якщо в Європі, США і Південно-Східної Азії зможуть зупинити поширення короновіруса. А якщо ні? Рівень невизначеності дуже високий. Рівень волатильності також. Ситуація може почати погіршуватися, і показники бізнесу будуть погіршуватися протягом всього 2020 року. Будьте до цього готові.
8. Ну і останнє - криза - це, зокрема, і можливість. Можливість для тих, хто за словами Талеба не опиниться крихкими і не зламається під стресом. Такі компанії в період хаосу знаходять нові можливості і фактично посилюються від непередбачених і небажаних зовнішніх факторів. Але таким, антикрихким компаніям, потрібна "опціональність", потрібна мобільність і гнучкість, як в управлінні, так і в відповідних стратегіях.
Будьте готові до кризи. Як на мене, то всі кроки вгорі зможуть вам допомогти. Будь-які інші поради вітаються - давайте разом допоможемо українському бізнесу пройти цей період волатильності і вийти з нього сильнішими.
Нагадаємо, в Росії обвал бірж і цін на нафту назвали "лише першою хвилею перед світовою кризою".