Високі ціни та збільшення сурогату: що загрожує алкогольному ринку України після урядових змін

На думку експертів, щорічно легальний ринок алкоголю скорочується, проте значно зростає кількість виробників сурогату.

Сьогодні, 9 серпня, Кабінет міністрів ухвалив постанову, згідно з якою будуть підвищені мінімальні оптові та роздрібні ціни на алкогольні вироби.

Зокрема, роздрібні ціни на горілку та лікеро-горілчані вироби збільшити на 14,0-19,41%; віскі, ром та джин - на 6,5-6,6%; коньяк (бренді) - на 12,3-29,1%; вина з додаванням спирту, ігристі - на 7,1-13,3%.

Підвищення мінімальних цін – це наступний крок після підвищення акцизів на тютюн та алкоголь, яке набуло чинності ще у березні.

У Кабміні заявили, що підвищують мінімальні ціни на алкоголь, щоб захистити споживачів від контрафактної та сурогатної продукції і зменшити частку тіньової економіки. Проте експерти запевняють, що таким чином "тіньовий" ринок лише збільшиться, а продажі легального алкоголю значно впадуть. Більш того, українці просто вимушені будуть вживати сурогатний продукт, оскільки не буде змоги купувати дорогий з прилавку.

Про це говорить скорочення обсягів легального виробництва алкоголю, а також невтішна статистика МОЗ – з 2011 року жертвами отруєнь алкоголем стали понад 92 тисяч осіб. Регулярні перевірки податковою поліцією в 90% випадків фіксують порушення в обігу алкоголю. За даними ДФС, під час перевірки 42 тисяч точок продажу алкоголю понад 38 тисяч працюють, порушуючи законодавство.

На думку експертів, щорічно легальний ринок алкоголю скорочується, проте зростає кількість виробників сурогату.

Глава асоціації "Укргорілка" Володимир Остапюк зазначив ТСН.ua, що це тільки один з інструментів, який вплине на відсутність нелегальної продукції в мережах та забезпечить українців якісним алкоголем.

"Усі легальні виробники профільної асоціації підтримували ухвалення постанови про мінімальну роздрібну ціну (МРЦ). Нагадаю, що від 1 березня були збільшені акцизи на 20% та було збільшено ціни на спирт, тому повинні були бути проіндексовані МРЦ як один з інструментів повноти сплати податків. Це повинно позитивно відбитися на надходженнях до державного бюджету і до місцевих бюджетів, насамперед. Також на контролі за повнотою сплати акцизного збору", – сказав Остапюк.

За його словами, після того, як сьогодні, 9 серпня, були ухвалені мінімальні ціни будь-який споживач і орган, який контролює, за допомогою МРЦ зможе визначити сплачено акцизний збір чи не сплачено.

"Все, що буде продаватися менше 79 грн 55 коп., буде тим продуктом за який не сплачуються податки, де ухиляються від акцизів, ПДВ і т. д. Відповідно вже тоді будуть застосовуватися санкції до цих підприємств, компаній, постачальників і тд", – додав глава "Укргорілка".

Варто відзначити, що вже через 10 днів, автоматично в мережах, магазинах і всюди, де продається алкоголь, ціна буде на новому рівні. Це відбувається вже не вперше, а практично щорічно. Цього року сам процес трохи затягнувся, тому що акцизи набули чинності ще навесні, і півроку ринок існував зі старими неактуальними цінами. 

Своєю чергою, Остапюк додав, що на скільки зараз подорожчає продукція, на стільки збільшиться і бюджет. За його словами, орієнтовно, від 5-відсоткового роздрібного збору, збільшаться надходження приблизно на 14%, відповідно на 14-15% збільшаться надходження по ПДВ.

ВідеоВ Україні знову подорожчають алкоголь та сигарети

Економіст Андрій Новак зазначив ТСН.ua, що наслідки підвищення акцизів будуть невтішні, оскільки це дуже вдарить по алкогольному ринку, тим часом суттєво не поповнить державний бюджет.

– Варто зазначити, що в Україні досі алкоголь та тютюн є надзвичайно дешевими порівняно з нашими сусідами, не кажучи вже про країни Західної Європи, але всі ціни треба співставляти з рівнем доходів. Якщо так казати, то на сьогодні алкогольна продукція є досить дорогою і саме тому після хвилі підвищення акцизів та мінімальних цін для більшості українців ця легальна продукція, яка продається у мережах, стала просто недоступною або важкодоступною. Тому великий відсоток споживачів шукають дешевшу альтернативу, а саме купівлю контрафакту та контрабанди і також дуже активно зараз відновилося самогонноваріння у сільській місцевості. Все це наслідок того, що ціни на алкоголь не відповідають рівню доходів українців.

З одного боку, звичайно, треба говорити про здоров'я нації, а з іншого, що уряд, коли підіймає акцизи та мінімальні ціни, розраховує отримати додаткові надходження до бюджету, але у зв'язку з падінням купівлі-продажу споживачами і збільшення купівлю сурогату, доходи до бюджету зростуть незначною мірою. Можливо, по року, це буде по кілька мільярдів гривень. Тому, глобально це ніяк не змінює стан державного бюджету, але суттєво змінює можливості українців.

Підвищення будь-яких податків та акцизів не дає математичного збільшення доходів у бюджет. Доходи корелюються з обсягами продажів, якщо надто зростають ціни, то відповідно відбувається падіння продажу продукції.

На думку економіста, уряд хоче збільшити надходження до бюджету тому шукає найлегші способи його наповнення і звертають увагу на таку продукцію, яка має великий та постійний попит. Проте, в економіці це так не працює, – запевняє експерт.

– Це призведе до зменшення продажу легальної продукції, що вже призведе до згортання виробництва виробниками, а інколи навіть до закриття виробництва. Тут є дилема між завданням наповненням бюджету та інвестиціями у цю галузь.

Тіньовий ринок уже зріс і буде зростати. Доходи українців не підвищуються на 12-18% за такий короткий період.

Зараз відбувається неприємний акцент на зміщення споживання на користь міцного алкоголю. Менше споживання йде на пиво та вина, а вже більше на горілчані вироби, більшість з яких є нелегальними, оскільки технологія виробництва пива набагато складніша і триваліша.

Андрій Новак додав, що найімовірніше, сподівання збільшити надходження у бюджет від підакцизних товарів, а особливо пива, не справдяться. Навпаки, вони можуть зменшитися, оскільки матиме місце зниження попиту через зростання цін і, ймовірно, катастрофічне падіння виробництва з одночасним зростанням тіньового сектору, який податки, як відомо, не платить.

"Ми начебто рухаємося в Європу, але самі тягнемо людей подалі від неї, адже там у структурі споживання переважає пиво й сухе вино, а міцний алкоголь має набагато меншу частку", – зазначив економіст.

Що стосується самих виробників алкогольної продукції, то генеральний директор ТОВ "Велес", ТМ "Колоніст" Володимир Голодинець розповів, що очікують на негативну тенденцію продажу, оскільки ще жодне підвищення цін позитивно не вплинуло на прибуток. 

– По-перше ми одразу бачимо збільшення ціни, різницю яку відчує на собі споживач. Виробник вимушений підвищувати ціни, що звичайно вплине на падіння продажу. Ще ні одне підвищення цін не призвело до підвищення продажів. Тому, ми просто очікуємо на негативну тенденцію. Наскільки я знаю, цього разу прийняли підвищення цін близько 20%, відповідно до цього і ціни на алкоголь будуть значно підвищуватися. Наприклад, минулого разу це було на 30-40%.

Та продукція, яка зараз стоїть у магазинах ми її не чіпатимемо і вона буде за старими цінами. Проте, вже нова партія буде з новими цінами. У нас є час, щоб ми могли переорієнтувати наші ціни, тому це буде вже пізніше. Зараз ми проводимо оцінки, оскільки нова ціна буде залежати від багатьох факторів, у тому числі і від її собівартості, податків і тд.

Залиште свій коментар

Наступна публікація