Закони з області фантастики. Експерти оцінили "енергетичний" день Верховної Ради

Закони з області фантастики. Експерти оцінили "енергетичний" день Верховної Ради

Фото: Reuters

Нардепи прийняли низку законопроектів про енергетичні ринки та альтернативне паливо.

22 вересня народні депутати активно попрацювали над енергетичним майбутнім України. Було прийнято низку законів, які стосуються, зокрема, ринку електроенергії, альтернативних видів палива та діяльності Нацкомісії з держрегулювання у сфері енергетики і комунальних послуг.

Законопроект про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг

НКРЕКП була утворена наказом президента ще у 2014 році. Тож прийнятий зараз Верховною Радою за основу і в цілому закон є скоріше закріпленням правового статусу Нацкомісії.

Каменем спотикання тут стало питання незалежності регулятора. Депутати намагалися зробити його незалежним від президента, і перше враження є таким, що їм вдалося досягти цієї мети. Згідно з проектом закону, члени НКРЕ затверджуються президентом на підставі рішення Номінаційної комісії.

Номінаційна комісія складається з п'ятьох членів, двох повинен визначати президент, ще двох - Верховна Рада (по одному від комітетів ПЕК і ЖКГ) і одного - Кабмін (за поданням міністра енергетики). Проте експерти зазначають, що член комісії від уряду також може бути "людиною президента", тож виходить, що у Петра Порошенка все ж таки лишається більшість.

Зміни до закону про альтернативні види палива

У пояснювальній записці автори законопроекту запевняють, що той покликаний спростити життя виробникам біологічних видів палива шляхом скасування обов'язкової держреєстрації.

Ці зміни енергетичні експерти оцінюють в цілому позитивно. Але депутати у цьому питанні не дійшли згоди. Законопроект було прийнято лише у першому читанні, наступні спроби винести документ на голосування за основу і в цілому були провалені.

Зміни до закону про теплопостачання

Проект змін стосується стимулювання виробництва теплової енергії з альтернативних джерел енергії.

Його автори пояснюють, що основним стримуючим фактором до заміщення газу у сфері комунальних послуг є нерівні умови тарифоутворення для виробників тепла з газу та виробників тепла з альтернативних джерел енергії. Відтак нардепи вигадали процедуру тарифного стимулювання такого виробництва.

Схема така. Вартість енергії, отриманої з альтернативних джерел, хочуть рахувати з коефіцієнтом 0,9 тарифу на теплову енергію з газу. На думку депутатів, це дозволить заощадити кошти споживачів під час сплати за послуги з централізованого опалення та гарячого водопостачання.

Проте експерти оцінюють такий крок не надто позитивно, зазначаючи, що коефіцієнт 0,9 занадто великий і може призвести до протилежного ефекту - підвищення цін на опалення і гарячу воду.

Тим не менш, цей законопроект також було прийнято поки у першому читанні і лише готується до другого. Тож вікно для змін іще відкрите.

Проект закону про ринок електричної енергії

Створення вільного ринку електроенергії в Україні - справа благородна, але реалізація її наразі малоймовірна.

Згідно із задумом авторів, законопроект має встановити правила гри на ринку, зокрема, він передбачає дерегуляцію цін на електроенергію та створення незалежних структур для передачі та розподілу електроенергії.

Експерти зазначають, що прагнення бути схожими на Європу та надати споживачам можливість вільного доступу до дешевої електроенергії, тобто виробленої на атомних і гідроелектростанціях, варте поваги, тим не менш виглядає фантастикою у нинішніх українських реаліях

Фото: Сайт президента України
Соколовський Богдан, екс-уповноважений президента з міжнародних питань енергетичної безпеки:

- Закон про ринок електроенергії я оцінюю дуже позитивно, але він невчасний. Не можна порівнювати ситуацію у нас і в Європі у питанні вільного доступу до електроенергії, виробленої, наприклад, на гідроелектростанціях. Треба подумати, під чиїм негласним контролем перебувають електролінії. Адже олігархи мають більший вплив, аніж звичайні громадяни. Тобто говорити про те, що пересічні громадяни можуть купити дешеву електроенергію, яка виробляється на атомних чи гідроелектростанціях, - це нереально. Не можна ставити віз попереду кобили. Спочатку треба навести порядок у державі, зокрема з лініями електропередач, а потім приймати такі закони.

Безвідносно до українських реалій закон про вільний ринок електроенергії є дуже добрий. Але розраховувати на те, що до кожної квартири чи до будинку будуть підводити кілька ліній - це фантастика. Такого не буде. Лінія має бути абсолютно доступна кожному виробнику і кожному споживачу, але у нас такого немає.

Проект змін до закону про альтернативні види палива в цілому є непоганим, хоча й до нього є запитання. Тим не менш мене більше насторожив закон про Нацкомісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг. За великим рахунком, усе залишилося так, як було. По суті, там немає ротації. Немає зміни чинного складу Комісії, а голова комісії є некомпетентним.

Зміни до закону про теплопостачання не прозорі. А якщо він є таким нелегким для розуміння, то я уявляю, як його будуть інтерпретувати у подальшому – кожний на свій розсуд.

Фото: УНІАН
Олексій Кучеренко, колишній міністр житлово-комунального господарства:

- У законі про Нацкомісію більше гасел та очікувань. Говорячи про незалежність цього органу, народні депутати плутають поняття. Нацкомісія має приймати незалежні рішення, а не просто мати якусь абстрактну незалежність - від президента, Верховної Ради, Кабміну. Тим більше, якщо Нацкомісію робити якоюсь окремою гілкою влади, то треба вносити зміни вже до Конституції. Тож я не бачу жодних особливих змін у статусі, жодної незалежності. Більше того, сьогодні депутати практично повністю її підпорядкували президентові.

Стосовно закону про ринок електроенергії, прийнятий у першому читанні. У нього точно буде не швидкий шлях до другого читання. Нам сьогодні дуже далеко до реального ринку електроенергії. А зараз цей законопроект несе ще й небезпечні елементи. Якщо він запрацює у такому вигляді, підприємства олігархів вимиють з ринку відносно дешеву електроенергію атомних і гідроелектростанцій, а решта - дорога теплова енергія - лишиться для споживача. Тобто цей закон призведе до чергового підвищення цін на електроенергію для населення.

Третій закон, який було прийнято у першому читанні, про так звану реформу у сфері біопалива – так само несе загрозу, бо підміняє реальну конкуренцію на відверте лобіювання інтересів компаній, які сьогодні займаються біопаливом. Автори проекту прив'язали ціну гігакалорії теплової електроенергії, виробленої з біомаси, коефіцієнтом 0,9 до ціни газової гігакалорії. Насправді ж вона має бути набагато дешевшою. Наприклад, у Литві, яка має дуже цікавий досвід у цьому питанні, цей коефіцієнт складає приблизно 0,5. І це реально дозволило Литві під час підвищення ціни на газ перейти на тепло з біомаси і не підняти ціну для населення так радикально.

Ольга Скичко

Повʼязані теми:

Наступна публікація