Головний руйнівник доріг – перевантажені фури

Головний руйнівник доріг  – перевантажені фури

Фото: ТСН.ua

Новий голова "Укравтодору" розповів про пріоритети у роботі та які дороги планують відремонтувати найближчим часом.

Після парламентських виборів та призначення нового уряду в Україні почалась тотальна зміна керівників величезної кількості державних підприємств, агентств та служб. На своїх засіданнях Кабмін звільняв очільників держорганів та оголошував конкурси на займання цих вакантних посад.

Не оминула ця хвиля і українське Держагентство автомобільних доріг, більш відоме як "Укравтодор". Уряд ухвалив рішення про звільнення колишнього польського міністра транспорту Славоміра Новака з цієї посади за власним бажанням . Натомість був проведений конкурс, за результатами якого переміг нардеп від "Слуги народу" та IT-експерт Офісу ефективного регулювання (BRDO) Олександр Кубраков. Офіційне представлення його відбулось 19 листопада.

Перше інтерв’ю на новій посаді Кубраков дав ТСН.ua. Він розповів, чому вирішив взяти участь у конкурсі, які дороги планують відновлювати насамперед, що є головною проблемою для "Укравтодору" і коли чекати в Україні на справжні автобани.

Новопризначений голова "Укравтодору" назвав свої перші кроки на цій посаді

Новопризначений голова "Укравтодору" назвав свої перші кроки на цій посаді

- Почнемо із вашої попередньої роботи у парламенті. Більшість ваших законопроєктів стосувались транспортної галузі, але працювали у комітеті з реінтеграції та прав людини. Як так сталося?

- Я брав участь у розробці законопроєктів не тільки у транспортній галузі. Так сталося, що мій попередній досвід стосувався транспорту та IT - саме в цих двох галузях більшість законопроєктів була розроблена. А чому потрапив у комітет з питань реінтеграції? Коли розподіляли всередині фракції, ми радились, що кому ближче. Мені було цікаво саме в цей комітет і я провів там ці 2 місяці. Тому що там теж є багато інфраструктурних питань. Ви знаєте, яка ситуація у нас на Сході і в якому стані там транспортна інфраструктура.

- Наскільки складним був конкурс?

- Конкурс був достатньо складним, тому що, наскільки я пам’ятаю, на етапі тестування було 27 учасників. І для мене це було викликом, довелось згадати усі питання законодавства та підготуватися до тестування із англійської мови. А далі було простіше - ситуаційні завдання. Мій досвід у транспортному секторі допоміг мені.

- Якщо ми говоримо про досвід, то переважна більшість ваших проєктів стосувались інформаційних технологій. Незначна кількість стосувалась інфраструктури. І тут раптом дороги, "Укравтодор", чи не одна з найбільш невдячних справ. Чому ви вирішили податись саме сюди?

- Тут все просто. У нас цього року були президентські та парламентські вибори. Низка соціологічних опитувань, які проводились на замовлення різних політичних сил, показували, що проблема стану доріг – це топ-3, топ-5 проблем, які існують сьогодні в Україні. Тому, я думаю, це великий челендж для мене, для нашої команди. І це один із найважливіших напрямків.

- Тобто вирішили попрацювати таким антикризовим менеджером?

- Так.

- Одна із перших заяв на цій посаді була про кадрові перестановки. Розкажіть детальніше, що планується?

- Найперше – це перезавантаження Служб автомобільних доріг у регіонах. Друге – це перезавантаження ДАК "Автомобільні дороги України". Щодо регіонів, ми будучи ще в BRDO аналізували за допомогою Prozorro, які закупівлі і де відбуваються. Основний висновок з цього, що конкуренція у багатьох регіонах майже відсутня. Тобто є базові регіони певних людей, певних компаній, і ця ситуація не змінюється з року в рік. Кожен рік там від 60 до 90% йде на проєкти однієї компанії. Я розумію, що одразу це буде важко змінити, але для мене висновок один – конкуренції там немає.

Що стосується ДАК "Автомобільні дороги України", то там ситуація більш кризова. Є облавтодори, які вже повністю у стані банкрутства, у стані санації. Там дійсно доведеться радикальні рішення ухвалювати. Тому зміна керівництва – це логічно.

Очільник "Укравтодору" розповів, які нові дороги будуть збудовані в Україні

Очільник "Укравтодору" розповів, які нові дороги будуть збудовані в Україні

- Міністр вже анонсував ліквідацію "Автомобільних доріг України", а також позбавлення "Укравтодору" невластивих йому функцій.

- Ліквідація потрібна у будь-якому разі. Просто потрібно правильно все це провести і переконатись, що в тих областях, де облавтодор вже не працює, що дороги, які є на балансі "Укравтодору", їх є кому обслуговувати, є якісь приватні компанії. Тобто не може бути ситуації, коли ніхто нічого не обслуговує. А є регіони, в яких облавтодор працює нормально і не має збитків. До них потрібно підходити вже на останньому етапі. Але я не можу сказати це буде наступного року. Я впевнений, що де-факто - це можливо, але, юридично, це існуватиме не один рік.

Щодо функцій – я не знаю. Я чув, про що йдеться. Я думаю, що в "Укравтодорі" немає конфлікту інтересів у тому сенсі, що "Укравтодор" нічого сам не будує. Облавтодор, так, можливо, якісь ділянки доріг ремонтує. Це для мене так - конфлікт інтересів, коли ти сам ремонтуєш і сам приймаєш роботу.

Фото: УНІАН

- Уряд має доволі амбітні плани щодо ремонту доріг державного значення. Це тисячі кілометрів. Які дороги мають пріоритетність саме наступного року?

- Пріоритети на наступний рік виставляються таким чином. Є методика оцінки стану доріг. Вона затверджена, здається, десь в 2011-12 роках. Проблема в тому, що вона майже ніколи не використовувалась. Ми на неї подивилися, вона оцінює багато параметрів, але основні – це рівень зносу дорожнього покриття, трафік та соціально-економічний ефект від цієї дороги. Ми за сумою цих параметрів визначаємо пріоритети. Звичайно, це більшість доріг, які ви бачите по телебаченню, по яких не їздять, логістичні компанії оминають їх на своїх шляхах. Це цілі області – Миколаївська, Дніпропетровська, Закарпатська. Коли будуть плани затверджені, ми їх презентуємо публічно.

- Під час ухвалення Бюджетного кодексу депутати ухвалили поправку щодо акцизного збору, який залишатиметься в місцевих бюджетах. Кажуть, що це фактично "вбило" Дорожній фонд. Так це чи ні і як планують компенсувати цю нестачу?

- Це досить відчутно. Якщо казати про дороги державного значення, йдеться про 4,6 мільярда гривень. Якщо казати про те, що можна було б зробити, то це можна було б збудувати такі 2-3 траси, які з’єднують, наприклад обласні центри, привести їх до нормального стану. Це досить суттєво і місцеві дороги теж втрачають приблизно 3 мільярди.

Дивимось на співпрацю з МФО, ті проєкти, які будуть найближчі. Будемо дивитись, як ми зможемо замістити цю втрату в 2020 році.

- В Україні вже давно триває дискусія про платні дороги. Коли і де їх чекати?

- Потрібно розуміти, що якщо дорога платна, то якийсь інвестор будує цю дорогу. Ви приблизно розумієте, що от є певна ділянка, яка зацікавить потенційних інвесторів. Перше там – техніко-економічне обґрунтування. Далі – контрактування і структурування цієї угоди. Мабуть, таки перший проєкт буде із застосуванням державної гарантії. Тому що вкладатись у нашу інфраструктуру, будучи першими інвесторами, без державних гарантій мало хто захоче. І потім будівництво. Якщо ми говоримо супероптимістично – це 3-4 роки. Моя власна думка.

- На яких саме ділянках?

- Є дослідження Світового банку 2017, 2018 років. Там досить чітко виділено декілька ділянок, які мають великий трафік і потенційно привабливі для інвесторів. Тобто це є розширення траси до І категорії на ділянці від Рівного до Львова, є Львів-Краковець, яку згадують вже десятиріччями. Є ще кілька ділянок.

- А у Київській області?

- Там оцінювалась ділянка Київ-Біла Церква. Враховуючи те, що зараз завершується капітальна реконструкція та ремонт траси Київ-Одеса, вона не така буде приваблива з точки зору трафіку.

- Якраз щодо траси Київ-Одеса – коли нарешті очікувати завершення її ремонту?

- За 2-3 роки. Наступного року на території Київської області  буде повністю завершено ремонт ділянки. Зараз завершуються тендерні процедури на ремонт 41 км цієї автодороги. І є ще одна ділянка, умовно, від кордонів Київської області до Одеси, завтра буде підписана угода із Європейським інвестиційним банком і десь на початку року друга частина цього фінансування буде підписана із ЄБРР. Наступного року разом із банками будуть визначені підрядні організації,, які займатимуться реконструкцією Київ-Одеса, яка розпочнеться з 2021 року. І це буде ремонт дороги І категорії – справжній європейський автобан.

- Тобто, умовно кажучи, перший автобан в Україні ми чекаємо в …

- В 2023 році.

- Які ще варіанти будівництва автобанів розглядаються?

- Дивіться, ми цього року під час планування об’єктів на наступний рік закладаємо досить багато фінансування на техніко-економічне обґрунтування, на проєктування доріг І категорії. Багато ділянок по всій країні, не тільки ті, які ближчі до кордону, але і у Дніпропетровській області, Харківській, Вінницькій. Я думаю, що наступний рік ми витратимо на проєктування та техніко-економічне обґрунтування доріг І категорії, тобто автобанів. А через рік будемо розпочинати десь за кошти Дорожнього фонду, а десь залучати фінансування МФО та інвесторів на будівництво цих доріг.

- Якщо згадати ще скандальні дороги – то це Миколаїв-Кропивницький. Коли її буде відремонтовано?

- Плануємо завершити її капітальний ремонт наступного року. Вона майже буде завершена цього року на території Кіровоградської області, і вона майже повністю не зроблена на території Миколаївської області. Там більшість ділянок – це якраз бетон. Тому чекаємо наступного року.

- Величезна кількість зношення доріг відбувається через перевантажені фури. Нова Рада ухвалила законопроєкт про автоматичний ваговий контроль на дорогах. Коли і як це буде імплементуватися?

- Я думаю, що в цьому напрямі у нас буде прорив у наступному році. Пілотний проєкт, який зараз працює у Київській області, вже дає першу статистику і ми вже бачимо, скільки вантажівок кожного дня їдуть із перевантаженням. Я сподіваюсь, що ми дуже скоро вже зможемо виставляти їм штрафи. Система буде повністю завершена і введена в експлуатацію. І перші власники автотранспортних засобів отримають штрафи. У нас багато надії на цей проєкт. І пріоритет наступного року – це ті міста, в яких є порти. Тобто куди їдуть зерновози. Ми плануємо там на всіх в’їздах встановлювати системи автоматичного зважування (WIM).

- І що каже ця перша статистика?

- Ми будемо презентувати за кілька тижнів цю статистику, але те, що я бачив, постив у Facebook один із співробітників. Каже, що там і в 2 рази перевищують норму. і вище. Там кожен день є рекорд дня.

- Я маю на увазі, як багато таких?

- Багато.

- Понад 50%?

- Ні, не понад. Але багато. Ви маєте розуміти, що такого не повинно бути взагалі. Якщо десятки, сотні вантажівок кожен день їдуть перевантажені в 2 рази, то це не нормально.

Фото: ТСН.ua

- Якщо говорити про проєкт Go Highway, це був план минулого уряду, ми від нього не відмовляємось?

- Незалежно від плану уряду. Це одна із основних трас України. Звичайно, ми продовжуємо проєкт. Є одне вузьке місце – це ділянка 40 кілометрів, яку фінансує Світовий банк. Там зараз розірваний контракт із підрядником. Залежить від того, як швидко ми із Світовим банком визначимо нову підрядну організацію, ми добудуємо цю ділянку. Усі інші ділянки фінансуватимуться за рахунок Дорожнього фонду. 

Фото: Новое время

- Нещодавно було підписано меморандум щодо концесійної окружної навколо Києва. Розкажіть деталі цього проєкту.

- Меморандум підписаний, але треба розуміти, що далі починається реальна робота. Потрібно робити техніко-економічне обґрунтування, є проєктна документація кільцевої окружної дороги, яка, здається, 2007 року. Потрібно її коригувати, потрібно з нею працювати. Моя власна думка, що інтерес інвесторів буде, але все рівно усі перші проєкти будуть реалізовані під державні гарантії. І от коли завершиться техніко-економічне обґрунтування цих проєктів, ми будемо знати, скільки буде коштувати державі цей проєкт. Тут просто потрібно буде зважити пріоритети. Якщо ми отримаємо якусь цифру, наприклад, 3,4,5 мільярдів доларів, не знаю. То якщо дивитись на всю мережу – чи доцільно це буде за 3-5 мільярдів доларів будувати ділянки окружної, якщо у нас по всій країні будуть дороги розвалені. Дві третини доріг державного значення перебувають не в нормативному стані. Це питання, на яке потрібно відповідати трохи пізніше, коли ми будемо розуміти, яка ціна питання.

- Якщо трохи відійти від ремонту доріг до будівництва. Чи плануються в Україні нові дороги державного значення?

- Траса Дніпро-Решетилівка – це нове будівництво. Як і будь-яке нове будівництво, воно значно дорожче ніж ремонт існуючих доріг. Ми його продовжуємо, воно в пріоритеті. І я сподіваюсь за 2-3 роки ця траса буде повністю завершена. А вже наступного року ми плануємо, що будуть відкриті ділянки, по яких поїдуть транспортні засоби. Вони замінять собою стару дорогу. І такі ділянки десь будуть по 30 кілометрів. У Полтавській області вона будується у цементобетоні. Я думаю, це великий проєкт державного рівня.

Друге нове будівництво – це обхід Львова. Це теж буде повністю нове будівництво. Власне, це ті проєкти, які вже розпочались, ми їх продовжимо. Але знову ж таки, з точки зору балансу ресурсів, якщо у нас обмежене фінансування, ми не можемо багато проєктів повністю нового будівництва включати в свої плани. Тому що у нас дорожня мережа зношена.

Голова "Укравтодору" розповів, коли в Україні відкриють перші платні дороги

Голова "Укравтодору" розповів, коли в Україні відкриють перші платні дороги

- Міністр інфраструктури казав, що один із головних способів залучення інвестора – це прекрасне транспортне сполучення із аеропортами та портами.

- Порти – це пріоритет. Але, звичайно, ми будемо співпрацювати із ринком, із перевізниками. Тому що штрафи, ваговий контроль – це все добре. Але якась свідомість людей, вони теж повинні розуміти, що наступного року держава вкладе мільярд гривень в ремонт доріг, наприклад, у Миколаївській області. Але якщо вони так і будуть продовжувати далі, то вони продовжуватимуть ремонтувати свої транспортні засоби, ненавидіти "Укравтодор" і всіх і вся. Це таке замкнуте коло. З одного боку вони їдуть перевантажені в 2-3 рази. А з іншого – їм не подобається, коли вони потрапляють в ями і ремонтують свої машини. Тобто дороги будуть ці відремонтовані, це наступний рік, але ми також будемо звертатись до власників, логістичних кампаній, приватних перевізників. Якщо буде потрібно – будемо підвищувати відповідальність, посилювати штрафи. Але так воно не буде точно.

Маленька ремарка – фури-перевізники, які їдуть до кордону з ЄС, вони всі нормальні туди в’їжджають. Без перевантажень. Тому що вони розуміють, яка ціна питання буде там. Вони під’їжджають до кордону, розвантажуються, і туди в’їжджають нормально. От це просто ставлення до країни, до своєї інфраструктури.

Мені здається що перевізники, фури, і все що з цим пов’язано – тут штрафи просто не спрацюють. Я думаю, що нам потрібно робити якусь кампанію, пояснювати. Тому що я, коли дивлюсь у цей чат "ваговий контроль", там 14 тисяч учасників. Вони пишуть, де є ваговий контроль, де ні, тут пост знято, тут немає. Це проблема серйозна. Нам треба розмовляти, із великими перевізниками простіше. А от із приватними перевізниками, яких багато, у яких є конкуренція, вони конкурують, що вони можуть дешевше перевезти більше тонн. Я розумію, що це вже державна проблема. Вони економлять тисячі гривень, ті люди, які замовляють вантаж. І руйнують те, що коштує мільярди.

Фото: УНІАН

- Я правильно розумію, що головна проблема стану доріг – це перевантажені фури.

- Звичайно. Є дороги, які 2 роки тому були нормально відремонтовані. Були залучені незалежні консультанти, компанії. Навіть проєкти, які реалізовувались за кошти МФО, де точно був технагляд, витримана технологія. Там вже є ями.

- Ви так говорите про вантажівки, от наче це ваш особистий біль.

- Це не у мене, це у всіх.

- Видно пріоритет.

- Це один із пріоритетів. Головний пріоритет "Укравтодору" – це, звичайно, будівництво. Вантажівки – це вже причина.

- Вантажівка, виходить, один із головних руйнівників доріг.

- Звичайно. На 100%. Я сподіваюсь, що ми до сезону встигнемо на трасі Запоріжжя-Маріуполь, там нова дорога, поставити ваговий контроль. Тому що її знищать.

- Будуть переглядатися стандарти будівництва – звуження смуг, зменшення лівих поворотів на трасах?

- Будуть. Ви розумієте, що безпека дуже часто пов’язана із вартістю будівництва. Але все одно навіть без будівництва багаторівневих розв’язок, будемо ставити в пріоритет кільцеві розв’язки. Щоб у нас не було лівих поворотів, щоб наші дороги були безпечніші. Я розумію, що кільце у багатьох випадках може багато проблем вирішити на якихось перехрестях. У пріоритеті це є. Якщо ми говоримо про дороги І категорії – там розв’язки повинні будуватися. Але у всього цього є вартість. Для доріг ІІ категорії ми будемо використовувати та контролювати, щоб на найнебезпечніших перехрестях з’являлись кільцеві розв’язки. На сьогодні це є рішенням.

- Якщо ми говоримо про автобан – там в принципі немає бути перехресть.

- Звичайно, там є розв’язки багаторівневі.

- Але на Київ-Одесі, там…

- Ні, там звичайно не буде.

- Зокрема славнозвісне перехрестя на Чабанах, де постійно відбуваються аварії.

- І на Чайках там те саме. Це окреме питання, окрема програма. Сподіваюсь, дуже скоро ми оголосимо тендер разом із нашими партнерами із ЄІБ та ЄБРР саме на будівництво розв’язок на трасі Київ-Одеса біля Києва і підходах до Києва, та на Київ-Чоп теж у Київській області, там є дві недобудови. І потрібна розв’язка ще там, де поворот на Чайки. Ми там теж сподіваємось, що траса буде повністю без світлофорів, без лівих поворотів. Але там є питання із землевідведенням з боку КМДА. Я думаю, ми це питання вирішимо, це наша спільна проблема.

- Ви вже визначили для себе як керівника головні плани на найближчий час?

- Я можу відверто сказати, що зараз – це ревізія підготовки до зими. Я бачу цифри, але хочу переконатися, що за цими цифрами щось є насправді. Є закуплені матеріали, є реально працююча техніка у підрядних організацій. Зараз це для нас пріоритет. Це закриття цього сезону. Є багато речей, пов’язаних із спільною роботою із Міністерством фінансів.

Друге – це затвердження планів на наступний рік. Сподіваюсь, ми це зробимо дуже швидко. І кадрові питання. Тобто оновлення команди. Щоб ми були готові до наступного ремонтно-будівельного сезону.

- Ви зачіпали тему щодо безпеки на дорогах. Є якісь напрацювання в цьому плані?

- Безпека дорожнього руху не повністю належить до сфери відповідальності "Укравтодору", але думаю ми разом із колегами будемо працювати над цим. Пішохідні переходи, освітлення, розв’язки – я думаю, що ми представимо разом із ними план на наступний рік і фонд буде використовуватись більш ефективно, за призначенням.

- Я так розумію, ми очікуємо якусь презентацію. Коли?

- Це буде напряму пов’язано із тим, коли ми затвердимо плани на наступний рік. Я думаю приблизно два тижні і ми визначимось.

Спілкувався Олексій Ярмоленко

Очільник "Укравтодору" обіцяє перетворити трасу "Київ - Одеса" на європейський автобан

Очільник "Укравтодору" обіцяє перетворити трасу "Київ - Одеса" на європейський автобан

Повʼязані теми:

Наступна публікація