Нова Кільцева дорога - це чисто корупційний проект, направлений на відмивання грошей

Експерт прокоментував ситуацію з ремонтом доріг в столиці та плани розвитку Києва до 2015 року.

Увечері 27 лютого обрушилася частина конструкції Шулявського шляхопроводу, з реконструкцією якого вже давно затягували.

ТСН.ua поговорив про ситуацію з естакадою з Олександром Сергієнком, директором аналітико-дослідницького центру "Інститут міста" та експертом в галузі житлово-комунального господарства.

Також Сергієнко прокоментував нинішній стан українських доріг та ефективність роботи шляховиків, які займаються ремонтом вулиць.

- Як прокоментуєте ситуацію з Шулявським шляхопроводом?

- Шулявський шляхопровід унікальний тому, що там сталася пожежа, яка сильно послабила несучу здатність конструкції. Тоді здається ще Черновецький був. Вони просто поставили підпорки, і приходив дядько періодично підкручував їх, підважував, щоб міст тримався. Але будь-який міст, як і будь-яку будівлю, треба доглядати. Якщо вона лущиться з боків, якщо затікає вода, то після морозів воно тріщить все. Скільки я дивився на той міст - його не доглядали. Його не поштукатурили, хоча б по боках. Середня частина, ймовірно, як встановила комісія, зберегла свою здатність, але боковини нікудишні. Всі інші мости у Києві не переживали таких пожеж. А пожежа - зрозуміло, що є наслідком існування цих МАФів і того, що колишня влада заробляла на всіх цих МАФах.

- Які строки придатності подібних споруд?

- Ну будь-які мости розраховуються на 100 років експлуатації. Цей шляхопровід збирається із стандартних конструкцій, як будь-який дитячий конструктор. Тобто виготовляються ці прольоти і відливаються стандартні опори. Так що, в принципі можна, не міняючи опори, дуже просто та швидко замінити прольоти. Ну, відносно просто і швидко. Але довговічність таких конструкцій (мостів і шляхопроводів) в основному залежить від того, як їх доглядають. Якщо своєчасно проводять ремонт дорожнього покриття і гідроізоляція не пропускає вологу, то вони можуть стояти нескінченно довго. А тут збіглися ці фактори. Пожежа зіпсувала несучу здатність моста. А плюс ще мікротріщини, які пішли через те, що коефіціент розширення заліза і цементу трошки відрізняється. Наклалися ще атмосферні опади тощо.

ВідеоГоворимо про стан доріг України з екс-заступником Міністра інфраструктури Олександром Кавою

- Але хто мав би слідкувати за станом мосту, і якщо стежили то чому не вживали заходів якихось?

- По-перше слідкують, тому що цей міст був після пожежі, там поставили ці підпорки, це все стара влада. І періодично ці підпорки підкручуються - збільшуються або укорочуються в залежності від температури, бо вони металеві та самі по собі розширяються та стискаються. Те що відвалилося збоку – це практично неможливо передбачити, тому що в Києві, подивіться, у нас маса балконів, якихось підпорних стінок і вони всі в тріщинах та можуть роками стояти, а можуть і відвалитися. А взагалі в програмі соціально-економічного розвитку передбачена реконструкція цього транспортного вузла зі знесенням цього шляхопроводу та побудовою нового.

- Минулого року начебто велася активна робота над цим проектом. Там наче представники заводу йшли назустріч. У чому ж тоді проблема, чому ж так тягнули довго - до обвалення?

- Тому що, насправді, це більш складне питання ніж здається. Ось досвід сьогоднішнього дня показав, що перекриття однієї транспортної артерії впливає на все місто. Це властивість будь-якої мережі. Якщо ми перекриємо дві артерії, проспект Перемоги та Вадима Гетьмана, то невідомо, як люди будуть їздити. Тому треба передбачити об'їзні шляхи, взагалі саму логістику всього процесу. Питання надскладне і цілком очевидно, що треба звільняти не лише ту територію, яка належить колишньому "Більшовику", а й багато чого іншого. З іншого боку, там МАФи під мостом тощо. Тому всі ці питання треба повирішувати. А знаєте як це відбувається - є договори оренди, почнуться суди. Насправді це просто дуже непроста процедура – звільнити навколишню територію для того, щоб можна було здійснити цю реконструкцію. От навіть поміняти ці прольоти… куди їх покласти?! Для них потрібна територія. Це складна задача і її не так просто вирішувати.

- Як ви вважаєте, ця аварія не прискорить роботи?

- Я сподіваюсь, що зараз влучний момент, коли громадська думка стане на бік влади і володарі цієї землі, МАФів та прилеглих територій зрозуміють, що треба поступитися своїми інтересами заради інтересів міста.

Олександр Сергієнко
УНІАН
Олександр Сергієнко
- Чи можливо тут спрогнозувати, скільки це часу може зайняти втілення проекту в життя?

- Ну, Кличко, здається, називав два роки, і напевно фахівці йому порадили та дали відповідь. Але все одно, як би ми не хотіли, це треба робити поетапно. Один етап – в одному напрямку, другий етап – другу магістраль.

- А чи не має в Києві ще подібних аварійних об'єктів?

- Ну, якщо вони є, то вони перекриті. Якщо міст, шляхопровід визнається аварійним, то рух на ньому закривається. Ось Гаванський міст - він вже давно стоїть закритий. Але це приклад того, що аварійних мостів в експлуатації у нас немає.

- Тобто, офіційно, Шулявський не був аварійним?

- Звісно не був.

- Але по факту був?

- Ну, розумієте, аварійний – це якщо, неможлива його експлуатація. От що значить аварійний.

- А хто має це визнавати?

- Експерти, дорожники, мостовики які цим займаються, у них є свої методи (ультразвуком просканувати середину несущих конструкцій і побачити). Техніка тут якраз розвинута. Якщо сказано аварійний, то немає підстав щоб не довіряти. Зовнішньо там облупилося (це давно ще бачили), але це ще нічого не говорить про несучу здатність самого дорожнього полотна.

- Якщо говорити взагалі про дороги столичні. Яку ви можете надати їм середню оцінку зношеності?

- Вона відома. Ще два роки тому називалась цифра, що 86-90% київських доріг вичерпали свій гарантійний термін до капітального ремонту, це здається десять років. Відомий факт також, що з 2006 року до приходу Кличка (десь 2014 рік) в Києві не відбувались капітальні ремонти доріг і вулиць за виключенням проспекту Бажана. І то, фактично, там відбулося відмивання бюджетних грошей поціновувачами "Партії регіонів". І лише Кличко системно почав робити ці капітальні ремонти. Перший рік, здається, 26-36 доріг, минулий рік - 52 капітальні реконструкції. Ну ви бачили, все місто могло бачити, проспект Перемоги як капітально зробили, не повністю, а частину значну. І Гетьмана. І почали навіть Кільцеву робити. Тобто тут влада рухається у правильному напрямку. Ну ви ж розумієте, що за один момент не можна все змінити, потрібно постійно системно працювати над будь-якою проблемою. Це такий же догляд за дорогами, як ви за квартирою доглядаєте… там десь крани підкрутити, помити, побілити, переклеїти шпалери чи косметичний ремонт зробити.

ВідеоВ Україні почалася хвиля обговорень стану інфраструктури

- Щодо ремонту. Часто буває, що відремонтовані дороги після зими знову вимагають ремонту.

- Ось приклади ремонту останніх двох років показують, що ні. Що вони стоять. Ті, що відремонтували за останні два роки, стоять. Є звичайно унікальні випадки, я бачив не в Києві, а на Одеській трасі, біля Чабанів є низинка, де немає стоку води, тобто прогнозовано, що там буде постійно руйнуватися асфальт, бо стоїть вода, мерзне, заходить в пори. Але це – помилка проектувальників, там треба було зробити відповідний ухил, щоб вода сходила.

- Чи є зараз оцінки, скільки потрібно грошей на якісний ремонт доріг?

- Ви зрозумійте, що навіть якщо ви трильйон доларів зараз виділили б, це неможливо зробити одномоментно. Це що значить, перекрити всі вулиці Києва?! І потужності немає.

- Так, але це питання щодо грошей.

- Краще всього зазирнути в бюджет та у план соціально-економічного розвитку, у розділ "Ремонт доріг" і там подивитися скільки Київрада на це дала цього року. Це імовірно та сума, яку може перетравити Київавтодор. Зрозумійте, що не можна одразу взяти і десяток вулиць ремонтувати бо вони можуть створити колапс по всьому місту.

- Я розумію, але чи вистачає зараз грошей на ремонт?

- Ні, вистачає. Досвід минулого року показав, що виконувалися роботи дуже великі за обсягом і по вартості. Ми ж бачимо неозброєним оком видно, що вони багато зробили.

- А щодо Кільцевої дороги, вони почали ремонт і ще продовжують? Не заморозилось?

- Там заморозив мороз. Там зробили невеликий шматок, а потім просто морози вдарили і вони зупинилися. І правильно зробили.

ВідеоНа ремонт Шулявського мосту потрібно два роки і півтора мільярди гривень

- Також раніше ще говорили про нову кільцеву дорогу, яка буде трохи далі від Києва.

- Фантастика.

- А чому?

- Тому що ця нова Кільцева дорога - це чисто корупційний проект, направлений на відмивання грошей. По-перше, це має бути державний проект. По-друге, його значимість для Києва - майже нульова. Ну, ніхто не поїде за 25 км від околиці міста до цієї дороги, щоб там проїхати ще 20 км по трасі, а потім ще 25 км їхати назад до Києва. Крім того, там було закладено багато корупційних ризиків. Тоді всі чиновники Київобладміністрації отримали земельні ділянки прямо на трасі цієї дороги і поблизу.

- Як на вашу думку планується вирішувати проблему перевантаженості мостів через Дніпро?

- По-перше розвивати громадський транспорт. По-друге, ще один міст чи кілька нам не були б зайвими. Але це великі кошти і це має бути державна програма.

- А чи не виглядає це також фантастикою?

- Ну, я подивився вчора фільм "Падіння Лондона" і багато разів там показували вигляд на Темзу. Через кожні приблизно півкілометра - міст. Так само і в Будапешті, я бачив скільки там мостів. Але ж вони не будуються одномоментно, вони будуються століттями.

- І Дніпро ширший.

- Так, і Дніпро ширший. Ви праві. По-друге, цю проблему можна вирішувати іншими методами. Якщо на Лівому березі створити більше робочих місць і винести туди якісь державні установи (або щось інше, на що можна вплинути), тоді навантаженість на мости просто може впасти.

- Ще цікаво, у плані розвитку Києва до 2025 року зазначено, що не обійтися без будівництва багаторівневих розв'язок. Де на вашу думку необхідні такі розв'язки?

- Ну а чому ні? В багатьох містах будують, а чому у нас не можна. Ну ось, це про те що ми говорили – Шулявський шляхопровід, Ленінградська площа. На Московській площі у нас багаторівнева, складна, хоча там є одна невирішена проблема. Якщо їхати з Голосіївської площі, то лівий поворот на проспект Лобановського відсутній, або дуже далеко треба їхати, щоб розвернутися.

- Чи передбачалось будівництво тунелів? Наскільки таке реально?

- Доволі фантастично виглядає такий план, тому що дорого коштує. Дуже дорого. Зараз в умовах такого напруженого бюджету, я б однозначно не сказав. Звісно, тунель з лівого берега на правий, з виходом кудись на Жуляни та Кільцеву, десь три тунелі - як ідея це цікаво, але реалізація лишається під великим питанням. Це, насправді, складний інженерний об'єкт. Багато вихлопних газів, вентиляція, якісь запасні кармани. Це вже своя наука і своя специфіка.

- Яким ви бачите Київ у 2025 році?

- Я і сьогодні бачу Київ чудовим містом. І сподіваюся, що у 2025 році він буде так само красивий, тому що, рівень свідомості громадян постійно зростає і громадяни усвідомлюють важливість спільної взаємодії на розвиток міста. Зараз і стратегія готується нова, зараз є і кілька стратегічних груп. І взагалі поняття взаємодії громадян, спільноти, громади, воно весь час підвищується. Люди розуміють, що не можна відсидітись там у своїй квартирі, у своєму районі і на інших начхати.

- І все ж таки, які головні зміни, на вашу думку, мають статися?

- Я думаю, що припиниться ущільнене будівництво - житлове й офісне - особливо у центральних районах. І що громадяни і влада просто будуть більш відповідально ставитися до проблем, що виникають у майбутньому.

Розмовляла Ольга Скичко

 

Залиште свій коментар

Наступна публікація