Росіяни можуть знову влаштувати газову кризу

Росіяни можуть знову влаштувати газову кризу

Фото: ТСН.ua

"Якщо Україна розраховує на допомогу Євросоюзу в збереженні транзиту, зараз потрібно здійснити відділення оператора ГТС правильно".

Цього  року перед НАК "Нафтогазом" стоять непрості завдання, поміж іншого - збереження транзиту російського газу. Крім того, що транзит дає суттєве поповнення державного бюджету, на думку глави правління НАК "Нафтогаз України" Андрія Коболєва, ще й створює Україні певний захист від повноцінної російської агресії. "Будівництво Росією газопроводів "Північний потік-2" і "Турецький потік" дають їй можливість почати повноцінне масштабне вторгнення в Україну", - заявляв він раніше.

В інтерв'ю ТСН.uа Коболєв розповів про перспективи збереження транзиту російського газу через Україну і що для цього робить "Нафтогаз", чи добудують "Північний потік-2", чи знизиться вартість газу і коли Україна отримає виграні в міжнародних суперечках кошти від "Газпрому".

Від тристоронніх перемовин між Україною, ЄС і РФ залежить, чи продовжиться і на яких умовах буде здійснюватися транзит російського газу через Україну після 1 січня 2020 року. Переговори практично зупинилися і нещодавно віце-президент Єврокомісії Марош Шефчович нагадував про необхідність їх відновлення. Чи варто на це чекати і коли?

Наскільки я розумію, Шефчович хоче, щоб вони пройшли одразу після виборів президента і я думаю, що вони швидше за все відбудуться на початку травня.

Росіяни погодяться зустрітися в ці терміни?

Думаю, їм є про що з нами поговорити. У них важка ситуація з "Північним потоком-2", їм треба думати про те, як транспортувати газ після 2019 року, у них точно є інтерес. Чи будуть вони готові вести переговори до остаточного оголошення результатів? Думаю, що ні. Але тільки-но будуть зрозумілі результати виборів, вони погодяться на переговори.

Якщо після 21 квітня в Україні будуть істотні зміни, риторика росіян у переговорах зміниться?

Мій досвід такий, що риторика росіян, як правило, не змінюється. У них є свій інтерес, вони хочуть притиснути нас на свою позицію, яка нам часто невигідна, незалежно від того, хто перебуває в кріслі президента, прем'єра або спікера парламенту.

До "Північного потоку" я окремо ще повернуся, але той факт, що його не вдасться добудувати в терміни, якось посилить позицію України в переговорному процесі?

Це не сильно допомагає нам посилювати позиції на переговорах. Те, що "Північний потік-2" не заробить 1 січня наступного року, це очевидно, до цього готові вже все. Для росіян це, напевно, навіть можливість. І вони, за моїм прогнозом, намагаються скористатися тим фактом, що "Північного потоку-2" немає, і можуть влаштувати чергову газову кризу, це дуже в їхньому стилі.

Ви допускаєте, що транзит може бути повністю припинений?

Так, я вважаю, що цей сценарій найбільш вірогідний, якщо до того часу не буде підписаний договір. Росіяни роблять усе можливе, щоб договору не було, саме щоб шантажувати Європу. Газова криза – це їхній стандартний хід в подібних ситуаціях. Тому так важливо, щоб Україна як держава максимально підготувалася до цієї зими, щоб ми створили додаткові запаси газу. І якщо криза станеться, щоб ми до цього були готові.

Фото: ТСН.ua

Це реально накопичити заявлені вами раніше 20 млрд куб. м газу?

Тут є два аспекти: технологічний і фінансовий. Технологічно – так, реально. Фінансово, поки НАК "Нафтогаз України" не бачить джерел для фінансування закачування. Ми подали на уряд оновлений фінансовий план. Він був перероблений відповідно до вимог, які уряд поставив мені як голові правління. Перша і головна вимога уряду – щоб фінплан повністю відповідав закону "Про державний бюджет України".

Ми не можемо через таке обмеження вимагати законної компенсації, яку нам уряд має за виконання покладених ним на "Нафтогаз" спеціальних зобов'язань. Тобто, ми недоотримаємо більше 100 млрд грн.

Є ще одна проблема – фінансовий дефіцит, який у нас утворюється через кілька факторів. Найголовніший чинник – це зобов'язання продавати газ через приватних посередників. Вони вже заборгували нам близько 1,3 млрд доларів. Ми очікуємо, що цього року приріст заборгованості цих компаній буде близький до 1 млрд доларів.

Ще один фактор дефіциту – необхідність створити додатковий запас газу на випадок кризи: ми плануємо закупити на 3 млрд кубометрів більше порівняно з звичайним об'ємом. Крім того, ми заклали у фінансовий план виплату дивідендів державі у розмірі 90% від прибутку і погашення кредитів.

Усі ці фактори призводять до того, що фінансовий дефіцит НАК "Нафтогаз України" буде істотним. Цифра вимірюється десятками мільярдів гривень. Відповідно нам, менеджменту, як зараз треба ухвалювати рішення: або ми готуємося до зими і закачуємо газ в підземку з тих коштів, які у нас є, але при цьому не буримо і не нарощуємо видобуток українського газу, або ми не готуємося до зими і направляємо кошти на буріння і видобуток українського газу.

Зараз немає можливостей фінансувати і видобуток, і створення запасу газу на наступну зиму одночасно.

Дуже складна дилема, що вона неправильна, так не повинно бути. Якби "Нафтогаз" міг напряму продавати газ споживачам, 1 млрд доларів ми б легко знайшли. У інвесторів було б розуміння, хто споживає наш газ і як ми повернемо гроші. Якщо б ми змогли нормально кредитуватися, брати кредитні кошти за кордоном, ми б могли цю проблему самі вирішити. Ми над цим працюємо, працюємо з різними напрямками – китайцями, європейцями, американцями. Але поки картина невтішна, між нами і споживачами залишаються посередники – приватні "газзбути" з поганою платіжною дисципліною. В даний конкретний момент я як глава "Нафтогазу" не бачу об'єктивно можливостей фінансувати і видобуток, і створення запасу газу на наступну зиму.

Уряд у цьому питанні яку позицію займає?

Ми ще не знаємо, ми передали фінансовий план буквально на днях.

Фото: ТСН.ua

Виходить, та прибутковість підприємства, яка з'явилася в останні роки, зараз нівелюється?

Прибуток за останній рік буде кардинально менше, ніж за 2017-й. Багато в чому через нарахування резервів на «погані» борги, за якими ми не отримуємо оплату і не уявляємо, як їх можна отримати з "компаній-пустушок", яким ми зобов'язані передавати газ, і які з нами не розраховуються. Прибуток все одно буде суттєвий, але вона буде менше, ніж 2017 року.

Які умови продовження транзиту газу будуть названі українською стороною і що очікуєте почути від росіян?

Я не буду коментувати очікування від російської сторони, тому що не знаю, з чим вони приїдуть, і не до кінця розумію, як вони відреагують на нашу політичну ситуацію. Позиція України дуже проста: ми хочемо новий, європейський контракт, підписаний на основі європейського права і відповідний європейському газовому регулювання. Цього ж очікує і Європейська комісія.

Це означає, серед іншого, що контракт буде не з "Нафтогазом", він буде з новим відокремленим від "Нафтогазу" оператором ГТС. Контракт буде припускати бронювання потужностей і чіткі гарантії оплати за заброньовані потужності. Це основні елементи. Європейське регулювання, серед іншого, також вимагає, щоб контракт дозволяв новому оператору повністю покривати всі свої економічно обґрунтовані витрати. З точки зору України як власника української ГТС це дуже важливо і найбільш відповідає нашій позиції як економічній, так і нашим бажанням інтегруватися в Європейський Союз.

Йдеться про анбандлінг?

Анбандлінг – це один з елементів, який ми повинні виконати. Це означає, що новий контракт повинен бути підписаний не з "Нафтогазом", а з новою компанією-оператором ГТС. Поки ми від "Газпрому" почули пропозицію продовжити контракт з "Нафтогазом". Ми на це погодитися не можемо, тому що це було б порушенням зобов'язань.

Ви вже заявляли, що зараз до анбандлінгу підключаються європейські експерти, назвали перелік компаній, які їх сюди відправляють. А загалом як ця процедура відбуватиметься? Які її етапи?

До кінця червня плануємо підготувати компанію, яка буде ядром нового оператора. В ній будуть всі люди і процеси, вона буде працювати і забезпечувати транспортування газу. Вона повинна до кінця року бути виділена з групи НАК "Нафтогаз України" і передана тому, кого визначить уряд як нового власника. Туди ж, в цю компанію, одномоментно має бути передана українська ГТС. І від 1 січня ця компанія з новим власником, і з української ГТС як все єдине ціле повинні продовжити безперебійну ефективну роботу із транспортування газу територією України.

Тут важливий момент потрібно розуміти, який, як мені здається, багато хто втрачає. За своєю суттю ця операція схожа на ситуацію, коли велика частина бізнесу продається з однієї компанії в іншу. Але є особливість: якщо ви продаєте, припустимо, великий магазин іншому власнику, ви можете собі дозволити закрити його 31 грудня на інвентаризацію. Порахувати товари, завести аудиторів, зупинити його роботу на день-два, знову запустити і почати роботу заново.

У нас газотранспортна система, вона працює без перерв і вихідних, і нам необхідно передати цю компанію за межі "Нафтогазу" так, щоб ні європейський споживач, ні українці не помітили цього переходу. Система повинна продовжувати працювати без збоїв. Ми не можемо зупинити транспортування газу, ми повинні працювати як живий організм в його цілому вигляді та  передати новій компанії.

Це не просте завдання. Зі складностей перед нами – необхідність ухвалення рішень парламентом. Для того, щоб зробити передавання правильно, нам необхідно, щоб новий оператор отримав більш цивілізовані права на управління ГТС, ніж є у "Нафтогазу". Юридичні підстави, на яких зараз "Нафтогаз" управляє ГТС, – це радянський архаїзм.

Юридичні підстави, на яких зараз "Нафтогаз" управляє ГТС, – це радянський архаїзм.

Це не дозволить залучити західних партнерів, це неефективно з точки зору корпоративного управління, це приводить до всіх тих спотворень і великої кількості фінансових проблем, які зараз переживає "Укртрансгаз", наприклад. Відповідно, ми очікуємо, що зараз мине важкий передвиборчий період, і парламент найближчим часом розгляне необхідне законодавство і проголосує.

Але попереду парламентські вибори, в Раді буде консенсус?

Я сподіваюся, що буде, тому що анбандлінг є однією з умов, які висуває Європейський Союз. І якщо ми розраховуємо на допомогу Євросоюзу в збереженні транзиту, нам потрібно зробити відділення оператора ГТС правильно. Думаю, що депутати почують, що якщо цього не зробити правильно, то існує велика ймовірність, що саме українська сторона – не європейці, не німці, "Газпром" буде винний у втраті Україною транзиту газу.

Фото: ТСН.ua

Коли в ідеалі парламенту потрібно проголосувати?

В ідеалі це потрібно буде зробити в травні.

Але адже навіть у разі успішного анбандлінгу Росія все одно може зупинити транзит?

Може. Але для України якісно і вчасно зробити анбандлінг – це як купити квиток. Якщо буде квиток, буде шанс виграти. Якщо квиток не купити, то виграти неможливо.

Повертаючись до "Північного потоку-2". Ситуація з відмовою Данії, наскільки проект затягнеться?

Проект "Північний потік-2" подавався на альтернативний варіант маршруту навколо Данії. І за цього варіанту вони згоди не отримали. Натомість, їм порекомендували вивчити можливість прокласти газопровід іншим маршрутом. По суті, це відмова від першого маршруту і переведення уваги "Газпрому" на наступний маршрут. Новий маршрут – це нове вивчення, зокрема, екології, узгодження з іншими країнами, це цілий новий процес. З погляду затягування часу і витрат на проект, для "Газпрому" – це дуже серйозна проблема. Будь-які відтермінування дають нам більше можливостей вести переговори і зберігають на більш довгий строк транзит територією України. Для України кожний місяць відтермінування цього проекту – це додаткові 200-250 млн доларів доходу.

Наскільки взагалі "Північний потік-2" може затягнутися?

Я б так акуратно сказав, що для повноцінного запуску "Північного потоку-2" порівняно з планом від 1 січня 2020 року вже можна додавати півроку, а може бути і рік.

Ще є "Турецький потік".

Є, і він швидше за все буде запущений. Всі обсяги, які Росія пустить по "Турецькому потоку", будуть зняті з нашої ГТС. Приблизно 15 млрд куб. м в рік. Від загального обсягу прокачування це приблизно 1/6 частина.

Коли орієнтовно проект запрацює?

Я очікую, що від 1 січня наступного року.

З другою ниткою "Турецького потоку" поки нічого незрозуміло?

Наскільки ми знаємо, узгодження "Газпром" поки не отримав.

Що зараз з арбітражами, спрямованими на стягнення коштів із "Газпрому" відповідно до рішення Стокгольма?

Ми в цей момент за старими арбітражами продовжуємо процедуру стягнення в різних юрисдикціях – Швейцарії, Нідерланди, Великої Британії. Зараз ми очікуємо на ще три нових юрисдикції.

Які саме? Крім того, "Нафтогаз" почав процес щодо транзиту – розкажіть про нього.

Щодо першого запитання – не можу сказати, поки вони не з'являться.

За новим арбітражем: процес розпочато, вже визначено графік слухань. Новий арбітраж є дуже важливим інструментом для того, щоб ми як держава, у випадку, якщо не зможемо домовитися з «Газпромом» про підписання нового контракту і збереження транзиту, щоб ми могли отримати компенсацію за втрату вартості нашої ГТС. Це за великим рахунком наша можливість отримати гроші, якщо транзит буде зупинений.

Ми говоримо про претензії на суму близько 12 млрд доларів США. Велика частина цієї суми відображає ту втрату вартості української ГТС, яка відбудеться, якщо "Газпром" не підпише контракт з українським оператором ГТС і відмовиться продовжувати транзит. Де-факто "Газпром" блокує можливість усіх інших постачальників газу користуватися нашою системою, – це раніше був Туркменістан, Узбекистан, Казахстан, потенційно це могли бути приватні російські компанії. Враховуючи цю ситуацію, на нашу думку, "Газпром" повинен нести відповідальність за подібну втрату вартості.

Фото: ТСН.ua

Щодо "кримських" активів, на якому етапі розгляд справи?

Справу було розбито на дві частини. Насамперед суд розглядав питання про визнання юрисдикції і визнання факту вини захоплення активів. У цій частині ми виграли. Зараз чекає друга частина справи – розрахунок вартості, так званий квантум. Оновлений розрахунок вартості буде готовий і поданий трибуналу в червні, а в першій половині наступного року очікується рішення за квантуму.

Своя оцінка цих активів у вас є?

Є, вона близька до 5 млрд доларів, плюс відсотки.

"Газпром" нещодавно звільнив заступників голови правління компанії Олександра Медведєва і Валерія Голубєва. Ви натякнули, що їхнє звільнення пов'язане з арбітражем... Це достовірно?

Я не впевнений, що це так. Я провів паралель, що обидва були задіяні в обох процесах по Стокгольму і обидва були свідками у цих справах – така паралель є. Чи Стало це причиною, можна тільки здогадуватися.

Як іде ситуація з ціноутворенням? Що це була за постанова Кабміну, яка зобов'язувала "Нафтогаз" знизити ціну на газ для населення. "Нафтогаз" каже, що ціна знижена від березня. Але попереду у будь-якому разі травневе підвищення "від МВФ".

Ми пропонували Кабміну досить очевидну річ: давайте скасуємо зобов'язання "Нафтогазу" продавати газ посередникам, і ми будемо продавати його безпосередньо населенню. І тоді газ буде коштувати дешевше – все дуже просто.

Якщо якийсь облгаз або газзбут, а це по суті одне і те ж, зможуть переконати приватного споживача купувати газ у них, і вони цей газ десь візьмуть і будуть постачати споживачу – будь ласка, це конкуренція. Зараз є монопольне право газзбутів брати газ у "Нафтогазу" на пільгових умовах. Вони зобов'язані продавати весь газ населенню, але дійсно весь пільговий газ потрапляє до цієї категорії, перевірити неможливо. За більшу частину цього газу з нами не розраховуються.

Саме ці компанії-посередники зараз є нашими клієнтами, населенню України ми не продаємо газ, за винятком однієї області. Таким клієнтам як газзбути ми не можемо продавати газ дешевше, тому що так ми завдамо шалених збитків державній компанії.

Якщо б ми могли продавати газ безпосередньо населенню і регулювання, що зобов'язує використовувати газзбути, було знято, ми могли б продавати газ дешевше.

Якщо б ми могли продавати газ безпосередньо населенню і це регулювання, що зобов'язує використовувати газзбути, було знято, ми могли б поточної ринкової ситуації продавати газ дешевше. Тому зараз проблема зменшення ціни газу для населення України криється в дуже простому кроці – прибрати приватних посередників між «Нафтогазом» і населенням. І це лише одне рішення уряду.

А яка позиція уряду?

Ми чекаємо на їхню позицію. Торік уряд ухвалив постанову №867, за яким з 1 травня ціни на газ піднімаються на 15%. Ми пропонуємо уникнути цього підвищення, скасувавши цю постанову. Поки що воно залишається в силі.

Але це ж одна з умов МВФ...

Так. Але ми впевнені, що МВФ буде готовий до такого кроку, якщо буде відмова від регулювання. Наскільки нам відомо, позиція МВФ така: або ви йдете за графіком і підвищуєте ціни, або ви взагалі ціни на газ не регулюєте. Вибирайте.

І ось уряд ухвалив постанову 293, яке нібито дозволяє нам продавати газ дешевше, але не скасував постанову 867 про ПСО, яка зобов'язує нас продавати газ дорожче від 1 травня. Ми вивчили нове рішення уряду, та розуміємо, що воно суперечить іншому чинному рішенню уряду. У тому вигляді, в якому це було озвучено, що нібито це рішення дозволяє знизити ціни на газ, – не дозволяє. Крім того, що нова постанова суперечить старій, у ній ідеться про те, що ми можемо знизити ціни для посередників. Але про ціну, за якою ці посередники будуть продавати газ кінцевому споживачеві, там нічого немає. Ціну посередників для кінцевого споживача регулює стара постанова, №867. І за нею ціна піднімається від 1 травня.

Фото: ТСН.ua

Схоже на пресинг із боку Кабміну.

Кабмін має право за законом зобов'язувати "Нафтогаз" продаватиме газ тим або тим чином, ми зі свого боку пропонуємо той варіант, який найбільш об'єктивно відповідає інтересам кінцевого акціонера "Нафтогаз" – населенню України. Це не відповідає інтересам Фірташа, який контролює більшість компаній-посередників, але інтересам народу України це точно відповідає.

Ви вказуєте на взаємодію уряду з Фірташем, оскільки ваші ініціативи в Кабміні підтримки не знаходять?

Тут нічого не можу сказати, що таких фактів не маю. Не готовий коментувати. Я кажу, що з точки зору держави, бюджету, "Нафтогазу" і споживачів – усунення непотрібних посередників в даний момент часу принесе користь усім. Ринкова ситуація дозволяє при цьому навіть знизити ціну для кінцевого споживача. Але це потрібно робити максимально швидко.

Чи не боїтеся зміни президента?

Я вибори не коментую, дуже невдячна справа.

Але той або той результат може сильно вплинути на роботу компанії?

Є такий вислів, для того, щоб вийти з зони комфорту, треба спочатку зайти в зону комфорту. Ось у нас поки ще з другим не складається. Ми до цього звикли.

 

Розмовляла Кристина Бутко

Повʼязані теми:

Стаття з добірки новин:
Газовий конфлікт України і РФ
Наступна публікація