ТСН.ua поспілкувався з Анною про мотивацію, про те, як побудувати свій бізнес, чим надихатися, де навчатися та як розвивати культуру підприємництва в Україні.
У 14 років Анна Петрова вперше відвідала тренінг з особистісного розвитку. У 17, після першого курсу, пішла працювати. Нині Анні 28 і вона має за плечима стільки проектів, що вистачить на кілька історій успіху. І це тільки початок.
Коли Анну представляють на публічних заходах, це займає трохи часу. Вона організовувала конференцію Entrepreholic! та бізнес-табір Made in Ukraine.
Крім того, вона веде курс Start Your Business, а ще є генеральною директоркою центру підприємництва Startup Ukraine. А останнім часом долучилася до менторства у проекті КУБ, організований ПриватБанком.
ТСН.ua поспілкувався з Анною про мотивацію, про те, як побудувати свій бізнес, чим надихатися, де навчатися та як розвивати культуру підприємництва в Україні.
- Анно, ви в такому молодому віці стали засновником багатьох успішних проектів, що було першим, з чого все починалося?
- Все починалося з мрії. У мене з дитинства були задатки підприємця, я любила грати в бізнес. У більш усвідомленому віці я зрозуміла, що не хочу працювати на чиюсь мрію, а хочу створювати свою. Мені хотілося бути інноватором, показувати нові формати українському ринку. Так з'явився мій перший успішний проект – коворкінг Kyivworking. Зараз ми бачимо, що цей формат дуже зайшов, на кожному кроці коворкінги - і це чудово.
- Ви з самого дитинства знали, чим хочете займатися і з чим пов'язати своє подальше життя?
- Знала тільки те, що хочу бути підприємцем, хоча тоді навіть такого слова не знала (сміється – ред.). Але те, що я буду займатися підприємництвом в освітньому сегменті і змінювати культуру бізнесу, надихати на нові проекти, розвиваючи малий і середній бізнес в Україні – це, звичайно, прийшло значно пізніше. Всесвіт завжди мені підказує, де я потрібна.
Крім Startup Ukraine, я пишаюся проектом Selfmade Woman, який змінює цінності жінок і руйнує стереотипи про те, що їхнє місце на кухні. Плюс зараз займаюся активно платформою трансформації Wake Me Up. За рік ми зробили усвідомленішими понад 5 тисяч людей, і це неймовірно. Зараз проводимо безкоштовний челендж – 7 кроків до мрії, на якому будемо вчитися мріяти і розбиратися з тим, чому те чи те бажання не здійснюється.
- Анно, що саме вплинуло на вибір ваших пріоритетів, що вас надихало? Що вас надихає зараз і як вам вдається все встигати?
- Я завжди намагаюся дослухатися до себе і розставляти пріоритети так, щоб мені було комфортно і цікаво жити. Життя ж у нас одне, чому ми повинні розставляти пріоритети і витрачати найцінніші ресурси – час та енергію на те, щоб реалізовувати чужу мрію і заробляти для когось гроші? Знаходити час для всього, що мені потрібно, допомагає жорстке планування. Просто щохвилинне.
- Крім усього іншого, ви ще встигаєте менторити в проекті ІнКУБатор. Як ви потрапили до проекту?
- Напевно, потрапила тому, що я підприємець вже понад 8 років і є першою, хто почав навчати створення бізнесу та розвитку культури підприємництва в Україні.
- Яку роль, на вашу думку, відіграє освіта у виборі діяльності людини. І наскільки в Україні досконалий зв'язок між освітнім процесом і майбутньою професією?
- Ви маєте на увазі звичайну університетську освіту? Я вважаю, у нас немає якісної вищої освіти. А ось самоосвіта, тренінги, курси – це так, це дуже важливо. Зараз є можливість отримати безкоштовні знання від викладачів провідних світових університетів. І цим треба користуватися.
- Говорячи про самоосвіту, наскільки важливі знання, які учасники ІнКУБатора отримують в процесі навчання? Це є формулою успіху, яка зробить будь-який проект успішним? Для чого взагалі потрібні інкубатори?
- В Україні програма вищої освіти не передбачає якісного навчання бізнесу. Тому учасники ІнКУБатора отримують цінні лайфхаки, поради від експертів, що допомагають в систематизації та поліпшенні бізнесу. Формули успіху немає, що б там не говорили. Єдине, від чого залежить успіх, це те, наскільки людина викладається у проекті. Працювати, працювати і ще раз працювати потрібно. А от щоб працювати правильно і не наробити дурниць, існує ІнКУБатор.
Україні потрібно розвивати освітній ринок, вводити нову культуру навчання [...] Україні потрібні IT-бізнес, адже у нас нереальний потенціал у цій галузі.
- Ви не з чуток знаєте, як починати бізнес в Україні. Які основні фактори, на що варто насамперед звернути увагу?
- Просто перед тим, як почати свій бізнес, поставте собі три запитання: яку проблему вирішує моя ідея? Яку цінність я приношу людям своїм продуктом? І чи готовий я це робити безкоштовно?
- Успішний проект, який вдалося монетизувати і який надалі приносить не тільки задоволення, але ще і прибуток – це більше удача або наполеглива робота над собою, над своєю ідеєю? Як вам це вдалося?
- Це 90% роботи та 10% удачі. Важливо настільки вірити в свою ідею, щоб зуміти зацікавити нею команду. Люди – головний ресурс всього проекту. Поки бізнес не заробляє, а люди працюють безкоштовно або за ідею, вам потрібно максимально заряджати. Тобто, крім того, що ви вправляєтеся з робочим процесам, вам потрібна ще енергія, щоб зарядити інших. Ви повинні бути настільки"зарядженими", що хоч гаджет приставляй. Я ніколи не втомлюся дякувати і надихати свою команду, навчати її, показувати перспективи.
- Що для вас успіх і чи ви вважаєте себе успішною людиною? Які цінності і принципи вам допомагають реалізовувати свої ідеї?
- Мої три головні цінності – любов, самореалізація, чесність. Любіть те, що ви робите, будьте сьогодні кращими, ніж вчора і не брешіть. Брехня – найбільш непрощене, що може бути в особистих стосунках і в бізнесі. Себе вважаю успішною, тому що успіх для мене – це жити сьогодні так, як ти мріяв вчора. Я намагаюся. А завтра я буду жити так, як мрію сьогодні.
- Говорячи про Україну, на які галузі молодим підприємцям слід звертати увагу насмперед, з чого починати і які ідеї розвивати?
- Благаю всіх українських підприємців-початківців: не копіюйте. Створюйте нові тренди, запускайте нові продукти на ринок. Почитайте книжку "Стратегія блакитного океану" Чана Кіма і Рене Моборна – і вперед. Україні потрібно розвивати освітній ринок, вводити нову культуру навчання, коли робиш це для себе, а не колекціонуєш дипломи для мами. Україні потрібні IT-бізнес, адже у нас нереальний потенціал у цій галузі. У нас є перспективи у фешн-індустрії, але проблеми з тканиною і персоналом дають про себе знати. Пробуйте і дійте. Головне – щоб від душі. Якщо робиш від душі, то і чергова кав'ярня буде мегауспішною.
Благаю всіх українських підприємців-початківців: не копіюйте. Створюйте нові тренди, запускайте нові продукти на ринок.
- Зараз ви ділитеся своїми знаннями з молодими підприємцями, ідеї яких перебувають на стадії концепту. Що ви їм радите, як підтримуєте?
- Головне – слухати себе. Не гнатися за грошима, славою чи за чим там женуться. Варто знайти своє. Наприклад, в рамках мого проекту Wake ME UP ми допомагаємо людям знаходити свої ідеї і ніші. Ще у нас був проект More Ideas Challenge, де учасники шукали ідею, а потім челендж "Бізнес з душею", де ми перетворювали ідею на бізнес. Так список молодих українських підприємців поповнився мінімум трьома новими особами. Пишаюся.
- Чи є список літератури, мотиваційних фільмів, маст рід і маст сі для тих, хто задумав реалізувати свою велику ідею?
- Перше – це "Бізнес-ідеї, що змінили світ" за редакцією Іена Уолліса. Друге, я про неї вже згадувала – "Стратегія блакитного океану" Чана Кіма і Рене Моборна. І, звичайно, книжка, яку ми самі видали "Стартап по-українськи, покрокова інструкція, як запустити бізнес". Ось ці три видання повинен прочитати кожен, щоб протестувати ідею і зробити з неї крутий проект.
- Особисто від вас було б приємно почути якісь напутні слова. Що ви можете побажати молодим підприємцям?
- По-перше, не бійтеся розповідати про свої ідеї іншим. Слухайте, що про них говорять інші. Найчастіше ваша аудиторія сама підказує, що їй потрібно. По-друге, готуйте план "Б", а також "В", "Г" і "Д". Ви повинні бути готові до будь-якого розкладу. По-третє, живіть своєю ідеєю і вірте в неї. Іншого життя для реалізації у вас не буде. І, звичайно ж, створюйте в Україні.