Дислексія у дитини: як навчити її читати

Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин

Перед тим, як відправити дитину до першого класу, батьки намагаються вивчити з нею букви і навчити читати, і, якщо це не вдається, вони заспокоюють себе тим, що в школі її обов'язково всього навчать. Але буває, що і в школі дитина ніяк не може засвоїти читання, і навіть у другому класі плутає букви, не може з'єднати їх у склади, склади – в слова, а якщо і вдається прочитати, то дитина не розуміє прочитаного і не може переказати. І як би вчителі та батьки не билися, дитині нічого не вдається: замість "корова" вона читає "ковора", замість звуку "в" вперто говорить "з" і так далі.

У цьому випадку йдеться про явище дислексії – часткове специфічне порушення процесу читання. Докладніше розповів директор другого інклюзивно-ресурсного центру Житомирської міськради Алла Шовтюк.

Які діти більше схильні до дислексії

До шести років дитина має повне право не вміти читати, оскільки у неї ще не дозріли певні структури головного мозку. Але ближче до семи років вона вже в змозі навчитися розпізнавати звуки на слух, класифікувати їх і об'єднувати в склади, а склади – в слова. Однак деякі діти просто не можуть опанувати цей матеріал без допомоги логопеда, невролога або нейропсихолога.

Найчастіше така проблема виникає у дітей, які отримали пологову травму, тяжко перехворіли грипом і іншими інфекційними захворюваннями, дітей з недорозвиненням мовленням, педагогічно занедбаних дітей, а також тих, чиї родичі мали дислексію. Зазвичай ризик розвитку дислексії великий у тих дітей, які ніяк не можуть зрозуміти, де права, а де ліва рука, не можуть запам'ятати дорогу, якою не раз ходили, а ще сконцентрувати на чомусь свою увагу.

Однак не варто впадати у відчай, дислексію цілком можливо подолати протягом шести-восьми місяців за умови, що дитина активно буде займатися з фахівцями хоча б двічі на тиждень. А якщо нічого не робити, то людина все життя буде мати певні проблеми з читанням і розумінням текстів.

Які бувають види дислексії

Фонематична

Дитина постійно плутає дзвінкі і глухі, м'які і тверді, свистячі і шиплячі приголосні. А ще плутає голосні звуки, схожі за звучанням. Наприклад, замість "жаба" читає "шаба", а замість "ніч" – "нуч". А ще під час читання не може з'єднати букви в склади і читає по буквах, та ще переставляє або "ковтає" їх.

Семантична

Йдеться про чисто механічне читання, коли дитина начебто цілком правильно читає, але при цьому ніяк не може зрозуміти, про що вона читає. Кожне слово окремо вона розуміє, а цілу фразу – ні.

Аграматична

Дитина не може узгодити рід, число і відмінок у словосполученнях. Наприклад, читає: "гарна дівчинка" або "хлопчик пішла".

Оптична

Дитина візуально не може розпізнати і тому плутає літери, схожі в написанні: "в, з", "н, п, и" та інші.

Мнестична

Дитина просто не може вивчити, який звук відповідає тій чи тій букві.

Треба сказати, що у багатьох бідах своїх дітей винні самі батьки. Наприклад, коли вони вчать з дитиною літери, то називають їх "ем", "ен", "бе", а треба з'єднати в склади звуки "м", "б", "н". І дитина починає з'єднувати "ем і а", отримуючи не "ма", а "ем-а". Надалі перевчити дитину буває набагато складніше, ніж навчати "з нуля".

Завдання логопеда – "поставити" дитині звук, зіставити звук і букву, навчити її поєднувати звуки в склади, слова, речення та текст. Потрібно навчити дитину граматичній структурі мови, пояснити, що таке єдине, множинне число, жіночій і чоловічий рід і так далі. Фахівець знає, як доступно і зрозуміло пояснити всі ці премудрості дитині і отримати бажаний результат.

Чим можуть допомогти батьки

Батьки повинні вчити дітей з дислексією орієнтуватися в просторі – знаходити дорогу до магазину, до знайомих, додому. Розвивати пам'ять та увагу – нехай дитина розповідає про те, що вона бачить на картинці, переказує казки і сама їх вигадує. Під час письма дитина повинна чітко називати кожен звук у певній послідовності, який виводить у зошиті. Батькам бажано купувати дитині книжки з великими літерами, щоб їй було легше їх читати і запам'ятовувати. Вдома необхідно закріплювати ті знання і навички, які дає логопед.

Юлія Мельничук

Залиште свій коментар

Вибір редакції