Influencer – це людина, яка здатна залучати до свого акаунту в соцмережах увагу величезної кількості людей. І далеко не завжди це блогер чи селебріті, ні. Найчастіше інфлюенсери – це люди без певної професії, не володіють даром складно викладати свої думки, чисто співати, ритмічно рухатися, добре малювати.
Вони не знамениті нічим, крім своєї здатності, наприклад, розкішно жити, яскраво одягатися, доглядати за собою, готувати і\або їсти здорову їжу... Проте роблять вони це цікаво (зрозуміло більшості) або настільки красиво (незвично), що викликають симпатію, змушують чекати на нові своїх прояви в "ефірі".
Власне, вміти писати або знімати професійно їм і не потрібно: вони не співпрацюють зі ЗМІ, оскільки їхні профілі в соцмережах популярніші багатьох видань. Інфлюенсери самі – медіа. Вони щодня створюють образ, знаходять потрібні декорації, пишуть власні життєві захопливі сценарії, редагують все це, оформлюють і тиражують. І їхня діяльність має успіх, оскільки людям подобається стежити за чиїмось життям і діяльністю. Так було завжди. З тієї ж причини мільйонну аудиторію збирають різногоманітні реаліті-шоу: багатьом хочеться бути пасивно причетними.
Порівняно з селебріті, за якими теж спостерігають, інфлюенсери викликають більше довіри, оскільки вони звичайні люди. Це приваблює маркетологів компаній, брендів, фірм найрізноманітніших напрямів, які прагнуть використовувати популярність і довіру передплатників (глядачів) інфлюенсерів для просування, реклами товарів і послуг. І їм це вдається.
Останнім часом у пресі активно обговорюються нечувані гонорари інфлюенсерів, які вони отримують за публікації промоматеріалів: фото в певних марках одягу, роликів на тлі або всередині готелів, курортів, згадки назв брендів у текстах і т. д. Це дещо зіпсувало репутацію "лідерів думок": сьогодні до їхньої активності в Мережі ставиться зі скепсисом набагато більше людей, ніж кілька років тому. Довіру втрачено.
Більш того, в минулому році Федеральна торгова комісія США вирішила, що вже прийшла пора регулювати взаємовигідні відносини інфлюенсерів і брендів. Вона випустила інструкцію, яка наказує, як їм етично взаємодіяти в просуванні товарів і послуг, щоб уникати обману аудиторії. І тепер інфлюенсери повинні проплачені пости відзначати так само, як ЗМІ, – відкориговані за допомогою програм (зразок Photoshop) фотографії. В Instagram, приміром, на фото потрібно ставити напис "paid partnership with ...".
Жадібність інфлюенсерів вже встигла стати притчею во язицех і спровокувати кілька скандалів, чим поставила під сумнів адекватність будь-якої експертизи цих "лідерів думок" у принципі. Наприклад, нещодавно дублінський готель The White Moose Café забанив всіх зірок соцмереж після того, як 22-річна Елль Дарбі попросила для себе та свого хлопця безкоштовне в ньому проживання протягом 5 днів в обмін на розкрутку у своєму влозі. Готель публічно відмовився. Історія отримала висвітлення в ЗМІ і мала широкий резонанс.
Або ось ще приклад. Федеральна торгова комісія США вже відправила Наомі Кемпбелл кілька попереджувальних листів про недотримання інструкції: вона не повідомила фоловерам про комерційну причину появи в її стрічці продукції компанії Globe-Trotter і т. д. Якщо вона не відреагує на них, буде оштрафована, що стане черговим скандалом.
При цьому потрібно зазначити, що про повну втрату авторитету інфлюенсерами поки не йдеться. Навпаки, вони наразі на піку популярності – кредит довіри поки не вичерпаний, і кожен другий підліток мріє про свій мільйон передплатників. Вже навіть з'явилися виші, що готують інфлюенсерів. Минулої осені, наприклад, Condé Nast Italia оголосили про те, що відкривають академію для інфлюенсерів під назвою Social Academy. Студенти (яким повинно бути не менше 19 років) зможуть там отримати ступінь магістра у сфері моди, навчитися майстерно користуватися соціальними мережами, освоїти тонкощі створення контенту. Так-так, видавничі гіганти (Condé Nast, наприклад, володіє більше 20 виданнями, в числі яких Vogue, GQ і т. д.) намагаються пристосуватися до ситуації, що склалася, використовувати її на свою користь.
А виробники і їхні маркетологи продовжують активно шукати найбільш дієві та вигідні форми співпраці з інфлюенсерами. Численні лекції, семінари, тренінги, майстер-класи, присвячені цьому, – чи не найзатрабуваніші сьогодні. Це не дивно: від XIX століття люди намагаються просувати свої продукти за допомогою популярних особистостей – денді, зірок театру і кіно, політиків, модних моделей, а пізніше і блогерів. Сьогодні органічно включити свою продукцію в мережеву життя інфлюенсера – найвдаліший спосіб встановити безпосередній емоційний контакт з потенційно своєю аудиторією.
Самі інфлюенсери не обмежують себе рекламою чужих продуктів. Багато хто з числа найпопулярніших згодом починають виробляти свої. Так, Худа Каттан заснувала власну марку косметики, а К'яра Ферраньї – бренд взуття.
Деякі інфлюенсери, пов'язані зі світом фешн і б'юті ( на зразок Ніка Вустера, Габріель Замори, Лаури, Fleur De Force і т. д.), співпрацюють зі знаменитими дизайнерами, випускають колекції (або одиничні продукти) в колаборації з модними брендами. Топові геймери – кумири підлітків – придумують свої ігри. Всі прагнуть продати і заробити якомога більше, поки не вийшли з моди.
Що ж чекає на нас у майбутньому, коли популярність нинішніх інфлюенсерів стане гаснути?
Впливати на уми людства цілком зможуть віртуальні "лідери думок": вже сьогодні користувачі соцмереж бурхливо обговорюють instagram-аккаунт Lil Miquela – дівчини, яку називають "першим комп'ютерно згенерованим інфлюенсером".
Цей віртуальний персонаж – твір комп'ютерної графіки, і його акаунт набрав вже більше півмільйона передплатників. Більш того, знаменитий візажист Пет Макграт назвала Lil Miquela своєю новою музою і залучила її до реклами власної лінії одягу.
Що ж, чим далі, тим цікавіше. Адже ще зовсім нещодавно Сара Мелотті говорила: "Просто те, що у вас є тонна фоловерів на Instagram, ще не означає, що ви знамениті. Бути знаменитим – означає зробити щось, що будуть пам'ятати. А ми (інфлюенсери – примітка ред.) просто розміщуємо красиві картинки".
Лана Н.