Конфлікт поколінь: чим відрізняються бебібумери від генерацій X, Y, Z

Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин

Таке враження, що найбільша проблема користувачів соцмереж у віці 30+ – як поставити на місце молодих колег (20+). Про "мілленіалів" (вони ж покоління Y) сьогодні взагалі багато говорять і пишуть. Діапазон оцінок: від "самовпевнені бовдури" до "генії, яких світ не бачив". Хто ж вони насправді?

Плем'я молоде

Пильним вивченням двадцятирічних сьогодні зайняті співробітники HR-служб. Не так давно люди покоління Y (1985-2000 р.) отримали перші дипломи і влилися свіжою кров'ю на ринок праці. І майже одразу ж НR-відділам довелося розв'язувати численні конфлікти між новачками і старожилами – представниками поколінь Х (1963-1984) і бебі-бумерами (1943-1963). "Ігреки" не бажають йти торованою дорогою, длубатися, пихкати і дотримуватися офісних ритуалів. Хочуть все і одразу, що, природно, дратує старших колег. Щоб краще з'ясувати особливості  співробітників нової хвилі, дослідницький центр рекрутингового порталу Superjob провів опитування серед 300 менеджерів-кадровиків великих компаній. Їм поставили одне безневинне запитання: які риси молодих працівників (до 25 років) ви вважаєте ключовими?

Максимальну одностайність викликали пункти "кар'єризм" і "амбіційність" ("досвіду і знань замало, але рвуться в начальники"). Щоправда, другим рядком у кадровиків є схвалення незамиленого погляду і енергійності покоління Y ("молодці, завжди щось нове придумують"). В характеристиках ігрек "ейчари" часто згадували лінощі, самовпевненість, егоїзм, креативність, мобільність, гнучкість, адаптивність, легковажність і непостійність, бажання мало працювати і багато заробляти, неграмотну мову і письмо, балакучість, оптимізм і вразливість. Майже половина учасників опитування відзначила пофігізм щодо корпоративної етики, дрескоду, робочого графіка і субординації ("регулярно запізнюються і пишуть листи безпосередньо гендиректору"). Словом, якщо підсумувати портрет молодого співробітника, виходить на рідкість амбітний і волелюбний нехлюй, який перетворюється в найкреативнішого аса, якщо те, що він робить, йому подобається.

Оптимізм і самовпевненість

За оцінками експертів, люди у віці 20+ втричі частіше страждають від нарцистичного розладу особистості, ніж ті, кому сьогодні 50+. Завищена самооцінка і невиправдано високі очікування – візитівка мілленіалів. Вони вважають, що апріорі мають право на певний рівень поваги і нагород, хоча насправді цього рівня ще не досягли. Що поробиш, "ігреки" народилися і живуть у період зростання заможності багатьох сімей. Звідси оптимізм і надмірна, на погляд тих, хто доросліший, впевненість у собі – причина конфліктів з представниками інших поколінь.

"Побачив – розкажи про це в твітері, опублікуй в Мережі фотографію – загалом, зроби що завгодно – тільки поділись зі всіма інформацією" – це інтернаціональний принцип спілкування мілленіалів. "Власний досвід – цінність попередніх поколінь – для них вже не настільки важливе, – каже Оксана Марусич, коуч, автор семінарів "Теорія поколінь: хто ми такі і куди йдемо", – щоб ухвалити рішення, "ігрек" заходить в інтернет, аналізує інформацію за темою і вибирає оптимальний варіант. Для нього надцінними є час і швидкість комунікацій".

Конфлікт поколінь

І дві тисячі років тому, і сьогодні людям завжди здається, що вони мудріші і талановитіші за тих, хто йде за нами. Чому? На це запитання 1991-го в своїй роботі "Теорія поколінь" спробували відповісти два американці: економіст і демограф Нейл Гоув та драматург і історик Вільям Штраус. Вони зробили висновок: конфлікт поколінь, що чергуються приблизно кожні 20 років, існував завжди. І справа не в різниці у віці. Головна причина нерозуміння і розбіжностей – відмінності у ставленні до цінностей: сім'ї, кар'єри, успіху, матеріального добробуту, свободи. Вони закладаються в проміжку 7-14 років посланнями батьків, школою, політичною та економічною ситуацією в країні, значущими подіями (політ у космос, перебудова, теракт 11 вересня). Ми просто різні, тому марно сваритися і критикувати одне одного. Важливо зрозуміти і прийняти цінності інших поколінь.

Бебібумери (19431964)

Події, що сформували цінності: радянська відлига, підкорення космосу, СРСР – світова супердержава, "холодна війна", створення протизаплідних таблеток, єдині стандарти навчання в школах, гарантоване медобслуговування.

Цінності: оптимізм, зацікавленість у винагороді, особистому і командному зростанні, колективізм і командний дух, культ молодості.

Бумери самі: діяльні і працюють фізично; раціональні і економічні, скептично ставляться до банківських кредитів; сім'янини: за статистикою, у цього покоління мінімальна кількість розлучень – родина як цінність – на першому місці, і неважливо, чи вони щасливі в цьому шлюбі.

Покоління Х (1963-1984)

Події, що сформували цінності: залізна завіса, перебудова, СНІД, наркотики, війна в Афганістані.

Цінності: готовність до змін, можливість вибору, глобальна інформованість, технічна грамотність, індивідуалізм, прагнення вчитися все своє життя, неординарність поглядів, прагматизм, надія на себе, рівноправність статей.

Ікси самі: гнучкі, читають і готові до навчання, іронічні (постійно жартують з себе), самозаглиблені (рекордна кількість іксів розкопує себе на прийомах у психоаналітиків), цілеспрямовані: заради досягнення мети готові пихкати, гризти землю, працювати безкоштовно.

Генерація Y (19842000)

Події, що сформували цінності: розпад СРСР, теракти і військові конфлікти, розвиток цифрових технологій, смартфони і Інтернет, епоха брендів.

Цінності: продовжують формуватися, але в систему цінностей вже включені – відповідальність, наївність, прагнення до негайної винагороди.

Ігреки самі: розважаються (рекордсмени за кількістю свят у ресторанах і нічних клубах), оптимістичні, довірливі, емоційні, зацікавлені в порятунку світу, оскільки постійно чують про теракти, зміну клімату та екологічниі катастрофи. Прагнуть до різноманітного досвіду: замість того, аби дертися вгору обраною вертикальною драбиною, намагаються отримати широкий, "горизонтальний" досвід у кількох сферах.

Чи то ще буде: покоління Z (2001 ...)

Працюючи над Теорією поколінь", Нейл і Штраус виявили цікаву закономірність: кожні 80 років цінності поколінь збігаються. Для попередників бумерів – мовчазного покоління (1922 – 1942) властиві відданість, дотримання правил, повага до посади, статусу, порядку, жертовність, підпорядкування, терпіння, економність, поняття честі, причетність до більших груп (релігійність, партійність). Не виключено, що ці якості найнесподіванішим чином проявляться в людях генерації Z. Найстаршим із них сьогодні 18, але вони дуже швидко дорослішають, не уявляють своє життя без гаджетів, займаються самоосвітою, економні ("передзвони мені", "поклади на рахунок"), активні і жорстко вимагають дотримання правил ("давай домовимося", "так нечесно, неправильно"). Зети – революціонери, вони будуть формувати нові погляди, принципи, стандарти. Дослідники припускають, в 20-ті роки XХІ століття наше суспільство кардинально зміниться – саме на ці роки припаде пік активності Зетів.

Ольга Лєтова

Залиште свій коментар

Вибір редакції