Підступні оливки і небезпечні круасани: етикет на діловому обіді

Підступні оливки і небезпечні круасани: етикет на  діловому обіді

Фото: Credits

Поговорити про справи, під суп із морепродуктів і теплий салат з телятиною – прекрасна ідея. Спільна трапеза зближує, недарма ритуал колективного поглинання чогось: їжі, вина, ароматного диму з люльки миру – практикується з часів індіанців майя. Проте успіх переговорів, співбесіди і діловий імідж учасників бізнес-ланчу багато в чому залежать від їхньої обізнаності в гастрономічному етикеті.

Підступні оливки

Хто знає, можливо, контракт між великим замовником та представниками фармацевтичної компанії N був би підписаний, якщо б один з представників фармбізнесу знав про те, що великі оливки можна їсти руками. Але на діловій вечері він наполегливо намагався наколоти виделкою слизьку оливку. Під натиском оливка вилетіла з тарілки і шубовснув у тарілку з супом потенційного замовника, мимохіть забризкавши його сорочку. Було б у замовника все гаразд з почуттям гумору, напевно, він посміявся б, та й по всьому, але він виявився забобонним, вирішив, що прокол з оливкою – знак про ненадійність партнерів і через день написав, що від контракту відмовляється. Зрозуміло, офіційна причина відмови була іншою, але сарафанне радіо донесло: конфуз за столом вплинув на негативний підсумок. Цю повчальну історію про вплив етикету на результат переговорів мені розповіла експертка з гастрономічного етикету Наталія Гавриш. Вона переконана: за стилем поведінки людини за столом можна отримати уявлення про її ділові та особисті якості.

Білл Гейтс, до речі, остаточне рішення про приймання на роботу високооплачуваного співробітника ухвалює саме в ресторані. Заздалегідь домовляється з кухарем, щоб той готував неправильні страви: недосолені, без традиційних інгредієнтів – і дивиться на реакцію здобувача. Якщо у того вистачає такту не чіплятися до частувань – бере на роботу, якщо потенційний співробітник вередує, значить, на цьому ставиться крапка. "Незадоволене бурчання гостя з приводу меню або обслуговчого персоналу – застереження потенційному партнеру: точно так само чіплятися і крутити носом ця людина буде і в ділових стосунках", – стверджує Наталія Гавриш. І це тільки один зі штрихів діагностики за гастрономічним етикетом.

Обережно: круасан!

Місце зустрічі варто промоніторити заздалегідь. Для сторони, що запрошує, – це святий обов'язок: у залі не повинно бути гучної музики і веселої публіки. Але головне меню! Краще за все підібрати стандартний набір страв: чим менше застільної екзотики потрапить в замовлення, тим нижча ймовірність конфузів гостей. Адже не всі доки в частині поводження з мідіями і артишоками!

Репетиція обіду. До речі, гостям бізнес-ланчу теж варто заздалегідь вивчити меню закладу на сайті ресторану, і, якщо в ньому повно лобстерів, омарів та інших складних страв – порепетирувати, як з ними впоратися. Наталія Гавриш досі з жахом згадує одного нашого бізнесмена, який на діловій вечері примудрився їсти червону ікру виделкою (для цього продукту є маленька ложечка), закусковий коктейль наминав просто з креманки (а не викладав до себе на тарілку), вареники колупав виделкою (для них призначена десертна ложка), курча табака розривав руками, а не розрізав ножем і виделкою. На довершення всього він витягнув з чашки лимон і безсовісно його з'їв – це було вершиною невігластва! Так що, якщо ви не професіонал в гастрономічному етикеті, вивчіть меню на сайті ресторану та ознайомтесь із правилами їжі незнайомих страв.

"Налийте води"! – дилему, де тут келих для води, а де – для вина, можна вирішити, звернувшись до офіціанта. Взагалі, в будь-якій незрозумілій ситуації не соромно просити про допомогу обслуговчий персонал або підглянути, як із завданням дають раду інші.

Горда поза сидіння. Пряма спина і погляд в очі співрозмовнику – найкращі маркери відкритості і впевненості в собі. Щоб не пригорблюватися, досить сісти на край стільця.

"Мені більше не наливати!" Алкоголь на ділових зустрічах п'ється невеликими ковтками в невеликих кількостях: не більше келиха-двох. Інакше ризикуємо швидко захмеліти, тим більше, що завдання сомельє – підливати спиртне в спорожнілі келихи. У виборі алкоголю орієнтуємося на господаря зустрічі: якщо він не замовляє міцних напоїв, чинимо  аналогічно.

Ввічлива синхронність. Не дуже-то приємно, коли всі їдять, а ти сидиш в очікуванні складної в приготуванні страви, чи з удаваної скромності замовила лише каву. Зазвичай, першим замовлення робить сторона, яка запрошує. На ініціатора зустрічі в кількості страв і їхній ціновій категорії і орієнтуються всі інші. Якщо той одразу починає з других гарячих страв, не особливо чемно вимагати салат з морепродуктів і черепаховий суп.

"Офіціанте, рахунок!" Є компанії, такі як "Дженерал Моторс", співробітникам яких суворо заборонено приймати частування від клієнтів або постачальників. На будь-яких зустрічах з партнерами в кафе і ресторанах вони зобов'язані платити самі за себе, інакше світить звільнення – ця умова прописана в контракті. Але в інших випадках у питаннях оплати працює неписане правило – платить той, хто ініціює зустріч. Найкраще зробити цей момент непомітним для запрошеної сторони і оплатити сніданок/обід/вечерю напередодні зустрічі. Але якщо рахунок принесли у фіналі, господар вечора точно не повинен робити круглі очі і пів години перевіряти цифри на калькуляторі. Навпаки, незворушно розплатитися, навіть якщо його щось бентежить, і вже, коли всі розійдуться, з'ясувати з персоналом суперечливий момент.

Удар по іміджу

Кляті затори. Запізнення на ділові зустрічі ще нікому не додавали авторитету.

"Все таке смачне!" Голодний партнер, що накинувся на їжу, навряд чи справить гарне враження. Так що перед званим обідом слід ґрунтовно під'їсти. Правда, від пропозиції спробувати національну страву краще не відмовлятися: якою би дивною вона не здавалося. Про свої вегетаріанські погляди або алергічні реакції слід попереджати заздалегідь.

Смартфонний етикет. Від мобільного телефона на зустрічах ви нікуди не подінетесь, та й не потрібно. Подбайте про кишені, ближче до того місця, де ви краще будете відчувати, якщо ваш телефон не завібрує. Режим вібрації буде гарним вибором. Перевірити телефон, якщо він завібрував, можна, дочекавшись кінця розмови. Неприпустимо в середині бесіди відключитися і втупитися в екран. Це те саме, якщо почати позіхати в обличчя співрозмовника або запитати: "Ну і коли ви вже закінчите?"

Губки червоні, політ зубочистки і ввічливі залишки. Підфарбовувати губи і припудрювати ніс за столом – вкрай вульгарно. Для цих маніпуляцій є "жіноча кімната". Не дуже естетично у фіналі ланчу колупатися в зубах зубочисткою. Ці рухи виправдані тільки в одному випадку: якщо ось просто зараз вам потрібно виголосити промову, а між зубів застрягла зелень. У такій ситуації можна прикрити рот рукою і пройтися по зубах. І ось ще – дехто досі вважає, що доїдати до кінця вміст тарілки непристойно, неодмінно треба щось залишити. Немає такого правила. Інша справа – непристойно забирати останній шматок із загальної тарілки, особливо якщо в кімнаті раптово згасло світло.

Ольга Лєтова

Наступна публікація