Підсвідома спокуса: як реклама алкоголю впливає на наше сприйняття

Підсвідома спокуса: як реклама алкоголю впливає на наше сприйняття

Келих вина / Фото: Associated Press

Уявіть, що ви п’єте пиво та раптом отримуєте роботу своєї мрії, чи келих вина, який подвоїть ваш банківський баланс. Звучить як магія, проте реклама алкоголю вигадує такі фантастичні сценарії, щоб проникнути у нашу підсвідомість, змінити наше сприйняття та рішення.

Звучить абсурдно, правда? І все ж таки нелогічний зв’язок, який реклама алкоголю часто живить у нашій підсвідомості, пов’язує рідину у пляшці з успіхом, щастям і зв’язком, про це розповіло видання Psychology Today.

Емоційна привабливість і афективне обумовлення

Ви помічали, що майже вся реклама алкоголю пронизана щастям, дружбою чи, може, романтикою? Це зображується так часто, що майже прийнято як факт: алкоголь означає гарний час.

Ця техніка, відома як афективне обумовлення і є не просто переконливою, це психологічний маневр, розроблений для пов’язування задоволення з продуктом на майже інстинктивному рівні, минаючи наші свідомі міркування.

Реклама постійно пов’язує алкоголь із зображеннями та сценами радості та соціального блаженства, як-от група друзів, які сміються за келихом пива чи пара, яка спілкується за пляшкою вина. Яка мета цього? Тренувати наш мозок пов'язувати алкоголь із радістю, зв’язком і близькістю. Але ось у чому заковика, вони залишають поза увагою п’яні сварки, невиконані обіцянки та безсонні ночі, через надлишок келихів.

Прагнення до певного способу життя та демонстративне споживання

Демонструючи вишукані сцени елітної горілки та розкоші, ця реклама грає на нашому підсвідомому прагненні до вищого статусу та соціального зростання. Це зображення спокушає нас повірити, що вибір конкретної марки алкоголю підвищує нашу особисту та соціальну цінність.

Але подумайте, чи справді напій може підняти ваш статус? У той час як реклама представляє продукт як шлях до гламурного життя, правдива картина часто показує, що жодна кількість алкоголю не може справді підвищити соціальний статус, хоча надмірне споживання насправді може його зменшити.

Ностальгія

Ностальгія у рекламі алкоголю, яка містить старі мелодії та вінтажний стиль, безпосередньо звертається до нашої підсвідомості, викликає тугу за минулим, яка затьмарює раціональне судження. Ця тактика маніпулює нашими емоціями, пов’язує продукт із заповітними спогадами та робить його привабливішим.

Ностальгія має силу зробити споживачів менш чутливими до ціни, оскільки вони готові відкрити свої гаманці, щоб відновити емоції, пов’язані з минулими часами. Оскільки ми прагнемо "старих добрих часів", нам продають ілюзію, що конкретна марка спиртного може чарівним чином перенести нас у минуле. Іронія, однак, сувора. Найчастіше реальним результатом потурання цим ностальгічним обіцянкам є не подорож по шляху пам’яті, це розмиті спогади та забуті розмови до глибокої ночі.

Соціальний конформізм

Реклама алкоголю використовує нашу глибоко вкорінену підсвідому потребу у соціальному конформізмі, зображує вживання алкоголю як універсальну соціальну норму. Ця стратегія підриває раціональне мислення, переконує нас, щоб бути прийнятими суспільством, ми повинні відповідати поведінці, яка демонструється.

Така реклама вміло використовує силу соціального конформізму, натякаючи, що, для того, щоб стати частиною "натовпу", вам потрібно приєднатися до тосту. Але ось іронія, хоча ця реклама продає нам бачення нескінченних соціальних зв’язків, реальність часто протилежна. Замість розширення нашого соціального життя часте вживання алкоголю може призвести до звуження кола спілкування, підштовхнути нас до ізоляції, а не до спільноти.

Страх пропустити щось цікаве (FOMO)

Говорячи про нашу потребу вписуватися, ми не можемо не помічати страх щось втратити — ще один потужний рушійний фактор реклами алкоголю, особливо у нашому світі, яким керують соціальні мережі. Оголошення, які використовують FOMO ("Fear of missing out"), викликають у нас підсвідомі страхи пропустити моменти, які визначають життя. Показуючи сцени незабутніх вечірок, відбувається маніпуляція нашими емоціями, нас змушують повірити, що без алкоголю ми виключені з цих радісних вражень.

Але давайте будемо чесними, як часто вишуканий коктейль насправді призводить до пригод, які змінюють життя? Найчастіше справжньою пригодою наприкінці ночі пияцтва може бути незапланована розмова на тротуарі чи несподівана поїздка до травмпункту.

Приклад знаменитостей

Коли ваша улюблена знаменитість невимушено потягує алкоголь певної марки в елегантній рекламі, це має на меті змусити вас подумати: "Якщо це добре для них, то, звичайно, це круто і для мене".

Приклад знаменитостей хитро використовує наше підсвідоме захоплення та прагнення. Реклама з популярними особистостями з алкоголем обходить раціональний аналіз і змушує нас повірити, що наслідування може підняти нашу власну соціальну привабливість.

Але хіба не абсурдно припускати, що лише ковток віскі допоможе нам перетворитися на знаменитостей — зробити нас крутими, привабливими чи навіть чарівними? Тут суцільна іронія, замість того, щоб перетворити нас на втілення харизми, алкоголь часто призводить до менш улесливих моментів — невиразної мови, незграбних спотикань і недоречних коментарів. Замість незабутньої ночі, сповненої чарівності, швидше за все, людина прокинеться зі спогадами про збентеження та жаль, або взагалі без спогадів.

Повторення та ефект експозиції

І останнє, але не менш важливе, це сила повторення. Алкогольна індустрія вкладає значні кошти, щоб зробити себе всюдисущою — від рекламних щитів до пауз у ваших улюблених шоу.

Це повторення у рекламі використовує простий ефект викриття, психологічний феномен, який працює підсвідомо. Чим частіше ми бачимо бренд, тим ми схильніші віддавати йому перевагу, оскільки знайомство обробляється в нашій підсвідомості, минає раціональне мислення та формує перевагу без активного міркування.

Розпізнавання цих прихованих тактик є вирішальним, оскільки вони призначені не лише для збільшення продажу напою, а й для того, щоб вбудувати фантазію у вашу підсвідомість, зробити її майже непереборно привабливою та бажаною.

Ми також писали про те, чому люди вживають алкоголь.

Читайте також:

Повʼязані теми:

Наступна публікація