Паличка Коха vs людство: чи вб'є нас туберкульоз

Останні

Популярні

Коментують

Більше новин

24 березня – Всесвітній день боротьби з туберкульозом.

На думку вчених, мікобактерії туберкульозу існували задовго до появи на Землі людини. Такий висновок допомогла зробити морська рептилія віком 245 мільйонів років, скелет якої знайшли в Польщі, – її кістки були уражені туберкульозом.

Як же цей древній мікроб, який відкрив 24 березня 1882 року німецький мікробіолог Річард Кох, став одним із головних ворогів людства і чи видно кінець цієї війни?

Туберкульоз оповитий безліччю міфів і легенд: від сухот, від яких так романтично вмирали у вікторіанську епоху (пам'ятаєте вислів "сухотний блиск в очах"?), до хвороби безпритульних і маргіналів у наш час.

Туберкульоз був оповитий таким флером романтизму, що Чарлз Байрон мріяв померти від сухот.

Людство протягом усієї своєї історії боролося з цією підступною хворобою.

За свідченнями археологів, кістки мумій Стародавнього Єгипту були вражені туберкульозом. Швидше за все, паличка Коха перебралася до європейців від домашніх тварин, з якими людина з доісторичних часів жила пліч-о-пліч. Через природний відбір у європейській популяції виробився імунітет до туберкульозу – всього лише 10% інфікованих захворюють.

Але епоха великих географічних відкриттів стала справжнім ренесансом для палички Коха. Разом із першовідкривачами туберкульоз поширився в Північну й Південну Америки, де почав свій "переможний" хід. У своїй книжці "Рушниці, мікроби і сталь" американський письменник Джаред Даймонд припускає, що саме мікроби вбили більшу частину корінного населення обох Америк, а конкістадори довершили їхню брудну справу. Серед лідерів – збудники віспи, туберкульозу і холери. Навіть зараз деякі дослідники вважають, що високий рівень захворюваності на туберкульоз у Латинській Америці пов'язаний саме з відсутністю імунітету у населення на генетичному рівні. Хоча з застереженням, що часто велику роль грає і рівень життя в країні та розвиток медичного обслуговування.

Статистика Центру Громадського Здоров'я МОЗ України свідчить, що сьогодні на обліку з активним туберкульозом перебуває 31221 пацієнт. Серед них 14 121 – з хіміорезистентною (стійкою до ліків) формою туберкульозу.

Але наука не стоїть на місці, і вчені були на передовій лінії боротьби з туберкульозом. Відкриття пеніциліну дало надію на швидку перемогу над всіма інфекційними захворюваннями. На жаль, на паличку Коха він не діяв. Але в 1940-х роках мікробіолог Зельман Ваксман виявив, що виділений ним з грибів антибіотик стрептоміцин діє на бактерії, при цьому не має сильних побічних ефектів. Незабаром було оголошено про найновіші відкриття – ліки від туберкульозу, які американська фармацевтична компанія одразу запустила в масове виробництво. Ваксман отримав Нобелівську премію 1952 року і придумав поняття "антибіотик". Але менше з тим навіть стрептоміцин не допоміг письменникові Джорджу Орвеллу, який помер 1950 року від туберкульозу, всього за півроку після виходу своєї знаменитої книжки "1984".

Зельман Ваксман народився в селі Нові Прилуки біля Вінниці і 1910 року емігрував до Америки, де навчався у сільськогосподарському коледжі, потім вивчав властивості ґрунту. Він зміг потрапити на батьківщину 1924-го, де був вражений бідністю своїх єврейських родичів. Наступного разу він приїхав в Нові Прилуки вже всесвітньою зіркою, але з усього села пережили голокост всього три людини...

У 1960-ті роки французькими вченими був відкритий антибіотик рифампіцин, який з успіхом використовують від туберкульозу досі. Але, на жаль, навіть це відкриття не стало переламним моментом: Всесвітня організація охорони здоров'я, як і раніше, вважає, що в світі епідемія туберкульозу, який входить в десятку причин смерті у світі. Олії у вогонь підлила і епідемія ВІЛ: люди, що живуть з ВІЛ, дуже уразливі до туберкульозу, який вважається однією з основних причин смерті від СНІДу. До того ж у людей, які живуть з ВІЛ, частіше бувають позалегеневі форми туберкульозу, які складніше діагностувати і лікувати.

До того ж паличка Коха мутує, пристосовуючись до все нових і нових антибіотиків, виробляючи стійкість до них. Це часто відбувається через неконтрольоване застосування антибіотиків, переривання лікування, а також через недотримання норм інфекційного контролю. Вже з'явилися форми з так званою широкою лікарською стійкістю – коли майже жоден наявний антибіотик не може впоратися з підступним мікробом.

Що ж відбувається сьогодні? Слоган сьогоднішнього Всесвітнього дня боротьби з туберкульозом – it's Time, "час настав". ВООЗ закликає всі уряди нарешті звернути увагу на проблему, об'єднати свої зусилля і покінчити з паличкою Коха, щоб вона так само канула в лету, як це зробили до неї чума, віспа та холера.

Христина Абрамовська