4 жовтня в 81-річному віці у розпалі Тижня моди помер легендарний дизайнер Кензо Такада. Засновник модного бренду Kenzo покинув цей світ у лікарні комуни Неї-сюр-Сен у Парижі. Причиною смерті стали ускладнення, пов'язані з коронавірусною інфекцією COVID-19.
За своє яскраве життя цей незвичайний, веселий і сміливий чоловік зміг домогтися багато, адже саме він показав світу японську моду, втілюючи сміливі ідеї, які поєднували в собі етнічні мотиви японської культури, романтичні образи й жіночні силуети. Його вбрання демонстрували справжнє буйство квітів і різноманітність матеріалів. І саме Кензо показав світу, що мода може бути різноманітною, ставши першим японським дизайнером, який домігся успіху в Парижі на початку 1970-х років.
"Мода не для обраних — вона для всіх", — сказав він в інтерв'ю The New York Times 1972 року.
Мрії про моду
Кензо Такада народився 27 лютого 1939 року в Хімедзі, який розкинувся біля стін середньовічного замку "Біла чапля", в родині Кендзі й Сізу Такада — власників готелю. Кензо був п'ятим із семи дітей. У країні, де найбільше цінується кодекс самурая, юний Кензо дуже виділявся на тлі своїх однолітків, адже його найбільше цікавили модні журнали сестер, також він шив сукні для ляльок і мріяв стати модельєром.
За наполяганням батьків юнак нетривалий час відвідував Університет іноземних мов Кобе, де вивчав літературу. На першому курсі його навчання вмирає батько і Кензо залишає навчальний заклад, хоч його рідні й були проти. У 1958 році він переїжджає в Токіо та вступає до Bunka Fashion College, який тоді тільки відкрив свої двері для студентів чоловічої статі.
Спочатку однокурсниці підсміювалися над Такадою, однак він продовжував вчитися, після чого виграв кілька конкурсів, одним з яких стала премія Соен у 1961 році, та влаштувався дизайнером жіночого одягу в мережу універмагів Sanai, де розробляв до 40 вбраннів на місяць.
Але тим не менш Кензо продовжував мріяти про Париж і дуже хотів туди потрапити. Йому неймовірно пощастило, адже наблизитися до мрії молодому дизайнерові допоміг випадок. Справа в тім, що 1964 року в Токіо відбувалися Олімпійські ігри, тож на місці багатоповерхового будинку, де жив Кензо, влада міста вирішила побудувати стадіон. Такада виплатили грошову компенсацію — 10-місячну орендну плату, за яку він і вирушив до Парижа.
Самурай французької моди
Він планував пробути в Парижі шість місяців, але залишився там на 56 років. Саме в цьому місті й розпочалося справжнє творче життя Кензо.
"Мода — це як їжа, не можна постійно дотримуватися одного й того ж меню", — говорив Такада.
Своє знайомство з Парижем 25-річний японський дизайнер почав не з модних подіумів, а заробляв, де виходило. Проте молодий чоловік намагався відвідувати покази паризьких кутюр'є, налагоджувати контакти, знайомитися. Також він продовжував створювати і продавати ескізи, працював стилістом на фабриці з виробництва текстилю.
Потроху Кензо почав знаходити своє місце в фешн-індустрії та до 1970 року зміг відкрити перший магазин в Galerie Vivienne, який назвав Jungle Jap. Не маючи багато грошей, молодий дизайнер взяв 200 доларів і пішов на ринок Сен-П'єр на Монмартрі, де купив різних тканин і створив свою першу еклектичну та сміливу колекцію.
"Коли відкрив свій магазин, я подумав, що немає сенсу робити те, що роблять французькі дизайнери. Тому я робив все по-своєму, таким чином, щоб відрізнятися, я використав тканини кімоно й інші елементи", — розповів Такада The South China Morning Post в 2019 році.
З цього моменту Кензо дійсно почав підкорювати богемний Париж. Його покази мод не були схожі на жодні інші, адже моделі розслаблено дефілювали подіумом, він любив епатувати публіку, влаштовував покази в музеї, у будівлі біржі, у збудованих наметах навколо старовинного Бордосського замку і в цирку д'Орсе, де з'явився на уклін верхи на слоні.
Його роботи почали з'являтися на обкладинках Elle і Vogue, він відкрив ще кілька магазинів, 1983 року взявся за чоловічий одяг, а в 1988 році — зацікавився меблями. Справжнім хітом стала парфумерія, яку також випускав бренд Такада.
У 1993 році Такада продав свій бренд LVMH приблизно за 80 мільйонів доларів і повністю пішов від справ, але не від творчості. Дизайнер почав працювати в іншому напрямку: випускати ювелірні прикраси, розробляти костюми для опери, японську олімпійську форму і створювати предмети для будинку.
Спадщина
Роботи Кензо Такади відкрили двері не тільки для дуже впливових японських дизайнерів, які прийшли після нього, таких, як Едзі Ямамото і Рей Кавакубо, а й створили новий вид естетики, поєднань, кольору та культури, які перетинали кордони і впливали на ціле покоління.
До Такади західні дизайнери часто черпали натхнення зі Східної Азії. Він же перевернув сценарій, оновивши химерні японські квіткові й анімалістичні принти на європейський смак.
Його внесок в індустрію був значним: він показав, що мода може бути іншою — веселою, яскравою і трохи хаотичною, що не потрібно боятися незвичайних комбінацій кольорів і принтів.
Читайте також: Красуня з сумною долею: хто така Ромі Шнайдер і чому Google присвятив їй дудл