Астрономи вперше вивчили атмосферу суперземлі. Здебільшого вона складається з водню та гелію

Такі планети переважають у Чумацькому шляху, проте в нашій Сонячній системі їх немає

Астрономи вперше змогли отримати детальний аналіз атмосфери екзопланети, розміри якої більші за Землю, але менші за Нептун.

Як йдеться в публікації на сайті NASA, планети такого розміру становлять переважну більшість в галактиці Чумацький шлях, проте в нашій Сонячній системі їх немає – вони розташовуються навколо інших зірок.

У новому дослідженні астрономи за допомогою телескопів "Хаббл" та "Спітцер" спостерігали за екзопланетою Gliese 3470b, маса якої в 12,6 разів перевищує земну. Планета обертається навколо червоного карлика в сузір'ї Рака на відстані близько 100 світлових років від Землі.

Вчені досліджували зміни спектральних ліній під час проходження планети між зіркою і телескопом та її затемнення (коли зірка перебуває між телескопом і планетою) – і, порівнявши спектри, змогли визначити елементи, з яких складається атмосфера Gliese 3470b.

Схема ядра та атмосфери Gliese 3470b
NASA
Схема ядра й атмосфери Gliese 3470b та її розташування в зоряній системі.

За словами вчених, вони очікували виявити в атмосфері кисень і вуглець, які утворюють водяні пари, а також метан, як навколо Нептуна. Однак виявилося, що атмосфера Gliese 3470b здебільшого складається з водню та гелію.

Такі результати дозволили зробити висновок, що Gliese 3470b утворилася приблизно на тій ж відстані від своєї зірки, де перебуває зараз, а не була притягнута до неї із зовнішніх шарів зоряної системи, як це зазвичай буває у великих гарячих юпітерів.

У дослідженні також зазначається, що атмосфера Gliese 3470b виникла під час захоплення ядром (складається з заліза, гірських порід та льоду) легких речовин із протопланетного диска.

Зазначимо, в Сонячній системі є дві групи планет – земна група і газові гіганти, найменшими з яких є Уран (14 мас Землі) і Нептун (17 мас Землі). Планети цих двох груп принципово відрізняються складом ядра і атмосфери, а також механізмами формування.

Так, у міру відкриття нових екзопланет за межами Сонячної системи з'ясувалося, що 80% з них за розмірами і масою більше за Землю, але менші від газових гігантів – такі планети називають суперземлями або субнептунами.

Через відсутність аналогів в Сонячній системі вчені досі не могли однозначно стверджувати, з чого складається їхня атмосфера і як вони сформувалися.