Гігантські кам'яні ідоли острова Пасхи. Учені розкрили таємницю загадкових людиноподібних скульптур

Подекуди фігури сягають кількох десятків метрів у висоту і прикрашені дивними "кашкетами" з червоної породи.

Маленький острів Пасхи (що входить до складу Чилі) вкритий приблизно тисячею величезних, вирізьблених з каменю статуй, також відомим як моаї. Статуї, що подекуди сягають 20 метрів заввишки, були створені корінними мешканцями острова – давніми рапануйцями, – у період між 1200 і 1600 роком та являють собою людські фігури з об'ємними головами.

Тривалий час ідоли були загадкою для науковців – учені розмірковували над тим, навіщо вони були створені та яким є їхнє символічне значення.

Проте нове дослідження міжнародної групи вчених, опубліковане у Journal of Archaeological Science, стверджує, що насправді метою моаїв, ймовірно, було збільшення родючості ґрунту, на якому рапануйці вирощували необхідні їм харчі.

Дивні статуї

На острові Пасхи наявні 887 людських фігурок, відомих як моаї. Деякі з них мають своєрідні "шапки" з червоного каменю. Більша частина загадкових статуй – близько 90% від загальної кількості – були виготовлені у кар'єрі згаслого вулкана Рано Рараку.

Останній досить невеличкий і займає усього 1 відсоток від загальної площі острова Пасхи. Проте він мав виняткове значення для племен давніх рапануйців, адже був ледве не єдиним джерелом каменю і використовувався для виготовлення потрібних мешканцям острова предметів. Зокрема, й величезних кам'яних бовванів.

острів пасхи, моаї
Easter Island Statue Project

Вони розташовані по всьому острові. Частина з них – близько 400 – встановлені поблизу самого згаслого вулкану.

Раніше учені вважали, що причиною цього є те, що Рано-Рараку був промисловим майданчиком для виготовлення та тимчасового зберігання статуй до того, як їх було б транспортовано до інших куточків острова. Проте насправді це не зовсім так.

Кар'єр Рано-Рараку

За словами дослідників, кар'єр Рано-Рараку слугував не лише каменоломнею. Хімічний аналіз зразків ґрунту регіону показав наявність у ньому безлічі корисних хімічних елементів.

"Був дуже високий рівень вмісту тих елементів, які я ніколи не сподівалася там побачити, на кшталт кальцію та фосфору. Хімічна обробка ґрунту показала велику кількість речовин, які є ключовими для росту рослин і необхідні для високих урожаїв", – зазначила археологиня Сара Шервуд з Університету Півдня в місті Севані, штат Теннессі.

Окрім доказів родючості ґрунту, дослідники також знайшли у зібраних зразках сліди таких рослин як банан, таро, батат та паперова шовковиця.

острів пасхи інфографіка
tsn.ua

Усе це, зазначають дослідники, вказує на те, що у кар'єрі рапануйці не лише виготовляли моаї, а й вирощували у Рано-Рараку необхідну їм їжу. Кар'єр забезпечував острів'ян високими урожаями без надмірного використання трудових ресурсів. Ґрунт з Рано-Ранаку могли також перевозити до ділянок, продуктивність яких потрібно було збільшити.

"У всіх інших частинах островах ґрунт дуже швидко «зносився», піддався ерозії та втратив елементи, якими зазвичай живляться рослини. Проте у кар'єрі з постійним новим надходженням дрібних фрагментів породи, що утворюються в процесі видобутку, існувала досконала система зворотного зв'язку з водою, природними добривами та поживними речовинами", – зазначила Шервуд.

Ідоли для збільшення родючості

Проте до чого тут моаї? Учені тривалий час розмірковували над тим, що церемоніальна мета монолітів асоціювалася зі збільшенням фертильності. Проте автори нового дослідження зазначають, що вони були, ймовірно, створені спеціально для того, щоб «наглядати» за родючими садами.

Підтвердженням цього є те, що деякі з 400 наявних у кар'єрі статуй були встановлені у ґрунт за допомогою спеціальних укріплень – це передбачає не тимчасове, а радше постійне розміщення.

острів пасхи, моаї
Associated Press

"Це дослідження радикально спростовує ідею того, що статуї Рано-Рараку просто стояли у кар'єрі в очікуванні, коли їх буде транспортовано звідти", – розповіла археологиня Джо Енн Ван Тілбург з Каліфорнійського університету у Лос-Анджелесі Натомість, на думку деяких інших дослідників, моаї були встановлені, щоб вберегти священну природу кар'єру.

"Моаї були центральним елементом ідеї фертильності і рапануйці вірили, що їхня присутність стимулюватиме сільське господарство та виробництво їжі", – наголошують автори праці.

Нагадаємо, нещодавно археологи відшукали на острові Сулавесі у Індонезії найстаріший витвір мистецтва у історії. Це – 4,5-метрова розповідь, намальована червоним пігментом на стіні печери, яка зображає загадкових гібридів людей і тварин.

Відео Під Каїром учені відкрили для туристів відбудовану Ламану піраміду

Вона єдина з усіх погребальниць фараонів має одразу два входи. Унікальна піраміда ще й своєю горбатою формою. Учені припускають, кут її схилів змінили, бо піраміду довелося швидко добудовувати через смерть фараона Снофру.

Під Каїром учені відкрили для туристів відбудовану Ламану піраміду