Останні

Популярні

Коментують

Більше новин
Гучний скандал серед науковців: китайський вчений потай модифікував гени дітей і може піти під суд

Від нього відхрестились клініка, університет і колеги.

У понеділок, 26 листопада, китайський професор Хе Цзянькуй шокував наукове співтовариство, заявивши, що йому вперше вдалося відредагувати геном людського зародка і народжені в результаті дівчинки-близнюки мають вроджений імунітет до зараження ВІЛ.

Про це повідомляє ВВС.

Втім, жодних доказів своїх слів професор не надав. Експеримент не був описаний у жодному науковому журналі, де його могли б вивчити інші експерти-генетики, а самих новонароджених близнят, якщо вони існують, і їхніх батьків публіці не представили, оскільки "сім'я побажала зберегти анонімність і не бажає спілкуватися з журналістами".

Китайська влада, науковці та медики офіційно заявили, що не мають жодного стосунку до скандального експерименту з народження генетично модифікованих дітей. Наукове співтовариство опублікувало відкритий лист, в якому категорично засудило його роботу. Від генетика відхрестились університет та клініка, в яких він працював.

Як заявляє професор Цзянькуй, він змінив ДНК ембріонів, щоб вони не заразилися ВІЛ. Він стверджує, що йому вдалося знищити ген CCR5 і зробити імунітет дівчаток стійким до вірусу імунодефіциту.

Хе Цзянькуй експеримент

Дівчата-близнюки, відомі як "Лулу" і "Нана", народилися нормальними і здоровими, каже вчений. У планах – спостерігати за близнюками протягом наступних 18 років. Хе Цзянькуй розповів, що на участь в експерименті з модифікації геному ембріонів підписалися пари, що складаються з ВІЛ-позитивних батьків і ВІЛ-негативних матерів. Він додав, що спочатку фінансував експеримент сам.

Технологія генетичного редагування CRISPR була відкрита в 2012 році. Її суть – у використанні "молекулярних ножиць" для зміни нитки ДНК, з якої непотрібні ділянки або видаляються, або замінюються іншими. Саме цю технологію використав китайський вчений.

Редагування генів теоретично може допомогти уникнути спадкових захворювань за допомогою видалення або зміни генів в ДНК. Подібні експерименти зараз проводять на дорослих, проте у багатьох країнах генетичні маніпуляції з ембріонами законодавчо заборонені. Противники подібних експериментів вважають, що зміна геному ембріона може завдати шкоди наступним поколінням і викликати непередбачувані мутації.  І хоча в Китаї подібна практика не заборонена, там вже почали розслідування після повідомлень про народження в країні немовлят із зміненими генами.

Нагадаємо, вчений зі Сполучених Штатів Ден Карлсон навчився "переписувати" генетичний код тварин, аби вдосконалювати виведення великої рогатої та іншої свійської худоби. Проте навколо зміни генетичного коду тварин ще точиться багато суперечок. По-перше, деякі організації із захисту тварин негативно ставляться до такої практики, вважаючи це експериментами над тваринами. До того ж йдеться про безпеку людей, які вживатимуть м'ясо або молоко від тварин зі зміненими генами.

ВідеоКарта пам'яті людини: що ми знаємо про ДНК сьогодні

Сьогодні молекула ДНК святкує свій день народження. Точніше, день відкриття. 25 квітня 1953 року група британських вчених Кембріджського університету відкрили структуру ДНК. За 65 років розшифровка геному людини - наблизилася фіналу. Що стало важливим кроком розвитку медицини. Вчені навчилися не лише протистояти таким хворобам, як рак. А й запобігати страшному недугу. Як це зробити – дивіться далі.

Карта пам'яті людини: що ми знаємо про ДНК сьогодні