Хижак розміром з коня. Учені з’ясували, чи справді існували загадкові карликові тиранозаври

Фото: pixabay.com

Тридцятирічну суперечку розв'язав аналіз кісток динозаврів.

З року у рік учені знаходять нові свідчення про динозаврів, які дозволяють дізнатися більше про загадкових істот.  Проте навіть один з найвідоміших видів – тиранозавр – досі значною мірою є загадкою для учених.

Так, науковцям все ще достеменно невідомо, як саме росли і розвивалися гігантські хижаки. Протягом майже тридцяти років загадкою було й те, чи існував загадковий підвид величних динозаврів – тиранозаври-карлики.

Нове дослідження, опібліковане у Science Advances, дає відповідь на це питання. Читайте більше у матеріалі.

Тиранозаври-карлики

Череп карликового тиранозавра вперше знайшли 1942 року. 1946 року його класифікували як новий вид роду тиранозаврів (Gorgosaurus)  - G. lancensis. Проте 1988 року група учених – палеонтолог Роберт Баккером та його колеги з Природничого музею Клівленда – перейменували новий вид у Nanotyrannus, передає Science Alert.

Через 10 років, у 1999-му, Томас Карр встановив, що рештки, відомі зараз як динозавр “Піті”, належали усього-на-всього маленькому тиранозавру.

Фото: ТСН.ua

Проте на цьому розмови про існування Nanotyrannus не завершилися.  У 2001 році інша група дослідників відшукала інший зразок - майже повний скелет динозавра-поблизу міста містечка Екалака в американському штаті Монтана.

Істоту, трошки більшу від коня, назвали як Джейн та класифікували як дитинча тиранозавра . Проте частина науковців продовжувала наполягати на належності представника до виду Nanotyrannus. Прихильники цієї ідеї вказували на особливу будову черепа та кісток, що нібито відрізнялися від будови дорослих тиранозаврів.

Міф?

Майже 30-річну суперечку вдалося розв’язати науковцям на чолі з Холлі Вудворд з Оклахомського державного університету. Вчені провели аналіз зразків внутрішньої частини кісток гомілки та стегнової кістки динозавра Джейн та представника, знайденого 1942 року – Піті.

Дослідники взяли дрібні шматочки кісток - настільки тонкі, що крізь них проходило світло, -  та вивчили їх під потужними мікроскопами.

Розмір отворів судин показав, що на момент свої смерті два динозаври досі були у фазі швидкого зростання. Якби вони були дорослими, васкуляризація (формування нових кровоносних судин)  була б менш помітною.

А отже, динозаври були незрілими особами, дитинчатами, завдяки чому існування виду Nanotyrannus видається малоймовірним.

Дитинчата тиранозаврів

У ході дослідження науковці також дізналися більше про життя молодих тиранозаврів – особливо, про період від появи на світ до досягнення дорослого віку (20 років).

Команда дослідники підрахувала кількість “кілець росту” на кістках динозаврів – подібно до того, як встановлюють вік дерева – і з’ясували, що Джейн дожив до 13 років, а Піті – до 15.

Учені відзначають, що кожен маленький тиранозавр мав різні темпи росту з року в рік, ймовірно, залежно від того, скільки було їжі.

“Замість того, щоб померти від браку їжі, вони просто не росли”, - зазначила Вудворд.

У майбутньому учені планують глибше дослідити розвиток тиранозаврів-підлітків та встановити, чи можна змоделювати своєрідні моделі росту на основі викопних копалин. Це допоможе дізнатися більше про доісторичних істот.

“Усі люблять тиранозаврів, проте ми знаємо не надто багато про те, як вони росли. Це, напевно, найвідоміший вид динозаврів у світі, але ми здебільшого знаходили лише скелети дорослих представників”, - зазначила Вудворд.

У світі існує лише 5-7 скам’янілостей молодих тиранозаврів. Деякі з них перебувають у приватних колекціях, тож їх неможливо дослідити.

У Парижі на продаж виставили два скелети динозаврів Юрського періоду