Моторошна загадка Озера Скелетів у Гімалаях. Учені провели ДНК-тест загиблих, і все стало лише дивніше

Як люди з різних куточків світу в різний час зустріли свій кінець в одному місці достеменно ніхто не знає.

Високо в індійських Гімалаях серед засніжених вершин криється моторошна загадка – озеро Роопкунд, відоме як Озеро Скелетів. Ця неглибока водойма заповнена рештками сотень людей, і ніхто напевно не знає, звідки вони там взялися.

Одна з головних гіпотез полягала в тому, що якась катастрофа, одинична подія, як-от потужний шторм, накрила велику групу людей. Але аналіз ДНК скелетів перевернув цю ідею з ніг на голову.

Так, група вчених з Індії, США та Німеччини провела ДНК-тест 38 скелетів. Результати їхньої роботи опубліковані в журналі Nature Communications, передає ScienceAlert.

Озеро Скелетів у Гімалаях
ТСН.ua

Кілька років тому антропологи вже вивчили 5 скелетів з озера. Їхній вік оцінили у 1200 років. Новий генетичний аналіз показує, що все складніше – аналіз ДНК 38 останків засвідчив, що не було жодного масового поховання. Натомість – кілька маленьких протягом майже тисячоліття.

Дослідники на чолі з Ніраджа Раєм, експертом з давньої ДНК в Інституті палеонаук ім. Бірбала Сахні в Індії, і Девідом Райхом, генетиком з Гарвардського університету, витягли ДНК з решток десятків зразків скелета і змогли ідентифікувати 23 чоловіки і 15 жінок.

Відповідно до сучасного населення знайдені скелети поділили на три окремі генетичні групи.

Двадцять троє, серед яких жінки і чоловіки, мали ДНК, типову для сучасних мешканців Південної Азії, їхні тіла з'явилися в озері між 7 та 10 століттям, але не всі одразу – деякі з решток старіші за інші.

Озера Скелетів
© Pramod Joglekar

Потім, приблизно через 1000 років, десь між 17 і 20 століттями, в озері раптово з'явилися ще дві генетичні групи: одна особа родом зі Східної Азії і, що цікаво, 14 осіб родом зі східної частини Середземномор'я.

Як всі ці люди зустріли свій кінець, ніхто не знає. Учені не знайшли доказів бактеріальних інфекцій, тому справа, схоже, не в епідемії. Можливо, складні висотні умови виявилися фатальними.

У дослідженні, проведеному кілька років тому на п'яти скелетах, виявили сліди травм, схожих на спричинені величезним градом. Втім "важко повірити, що кожен з людей помер так само", - каже Едаоїн Гарні, докторантка Гарвардського університету і провідна авторка дослідження.

Учені виявили скелети різного віку – дітей і людей похилого віку, але здебільшого 35-40 років. Жодні з них не були родичами. Також з'ясувалося, що групи людей мали різний раціон, що підтверджує різне походження.

Озеро Скелетів, Роопкунд_1