Астронавти проводять в середньому шість місяців на МКС.

18 жовтня NASA вперше перші в історії здійснило одночасний вихід двох жінок у відкритий космос. Астронавтки Джессіка Меїр і Кристина Коч провели за межами МКС понад шість годин. Їх завданням був ремонт елемента системи енергоживлення, який забезпечує Міжнародну космічну станцію енергією в ті періоди, коли вона перебуває в тіні Землі.

Перший в історії вихід двох жінок у відкритий космос спочатку планувався ще в березні — передбачалося, що його здійснять Коч і Енн Маклейн. Тоді, однак, місію скасували, оскільки на МКС не знайшлося другого скафандра середнього розміру. В результаті Коч здійснила вихід у космос з астронавтом Ніком Гагом.

Як взагалі влаштоване життя на МКС? Почистити зуби, вимити волосся, поснідати - ці звичні справи земляни здійснюють щодня, не замислюючись, як складно робити це в умовах невагомості за обмежених ресурсів.

Астронавти проводять в середньому шість місяців, живучи і працюючи з багатонаціональною командою у, мабуть, найкрутішому офісі Сонячної системи. Розповідаємо далі — як це жити на Міжнародній космічній станції.

Космічна лабораторія

Міжнародна космічна станція — це орбітальна лабораторія, створена завдяки багаторічній співпраці різних країн. 360-тонна космічна станція схожа на будинок з п'ятьма кімнатами, тільки набагато довша і вужча.

Там достатньо місця для шести спальних кімнат, тренажерного залу, панорамного вікна і майданчиків для проведення широкого спектру наукових експериментів.

"Уже 19 років на космічній станції постійно присутня людина, — говорить прессекретарка NASA Стефані Шірхольц. — Це безпрецедентне міжнародне співробітництво між народами".

МКС інфографіка

Будівництво МКС розпочалося в листопаді 1998 року завдяки партнерству між США, Канадою, Європою, Японією і Росією. Станцію відправляли в космос частинами. Останній основний інструмент відправили на МКС в травні 2011 року.

Орбітальна наукова лабораторія живиться енергією від сонячних батарей, які роблять її одним з найяскравіших об'єктів на нічному небі після Місяця. Станцію можна спостерігати з Землі неозброєним оком — вона має вигляд літака, що дуже швидко рухається. На сайті NASA є розклад, де можна подивитися, коли станція буде пролітати над вашим містом.

МКС летить зі швидкістю 27 600 км/год і здійснює повний обліт навколо Землі кожні 90 хвилин. Це дозволяє екіпажу станції щодня спостерігати 16 заходів і сходів Сонця.

Життя в космосі

Робота в космосі упродовж шести місяців — це не так романтично, як може здатися з Землі. Екіпажу доводиться асимілюватися і звикати їсти, спати і працювати в умовах мікрогравітації. Багато астронавтів, що перебувають на станції, ведуть особисті блоги. Завдяки їм ми знаємо, як влаштоване життя на МКС.

Одним із перших блогерів на МКС стала астронавтка зі США Суніта Вільямс Записувати ролики вона почала під час другого польоту, 2012 року, коли прийняла обов'язки командира МКС-33. Вільямс провела на орбіті майже 127 діб. За цей час вона багато розповіла, як астронавти дають собі раду зі щоденною рутиною в умовах мікрогравітації.

В одному з відео Суніта продемонструвала космічну вбиральню в американському сегменті МКС, а також запаси продовольства, включаючи каву, десерти, снеки і енергетичні батончики.

Уродженка Міннесоти Карен Найберг вперше полетіла на орбіту в складі експедиції STS-124 і провела в космосі понад 13 днів. Другий політ вона здійснила через п'ять років разом із Федором Юрчихиним і Лукою Пармітано. На орбіті вони прожили понад 166 діб.

Карен — бігунка, і від улюбленого спортивного хобі відмовлятися в невагомості не стала. Найберг також записала відеоролик, як живеться бігунам на МКС.

Крім того, Карен — власниця пишного й довгого волосся. Доглядати за ним у космосі надзвичайно складно, але астронавтка давала собі раду з цим упродовж чотирьох місяців. У відповідь на прохання шанувальників показати, як вона миє голову, Карен записала відео.

Як приймати душ на Міжнародній космічній станції, краще за інших може розповісти жінка — власниця рекорду тривалості польоту. Вона провела на орбіті 199 діб 16 годин 42 хвилини. Учасниця експедиції 2016 року, італійська астронавтка Саманта Крістофоретті, випустила детальне відео про цю делікатну процедуру. Ролик про практичні складнощі на орбіті виявився дуже схожим на б'юті-блог з космосу.

Канадський астронавт Кріс Гедфілд прославився "першим космічним кліпом" на пісню Девіда Бові Space Oddity, яка з'явилася в інтернеті навесні 2013 року. Він записав кавер під гітару і змонтував відеоряд з борту МКС. Відео стало вірусним і за рік зібрало 22 млн переглядів, після чого астронавт перевів запис у приватний режим на YouTube, пояснивши це вичерпаним дозволом на використання пісні. Однак, у кліпу є кілька копій.

Гедфілд відомий не тільки вмінням проникливо виконувати пісні під гітару. Завдяки йому жителі Землі дізналися, що буде, якщо викрутити на МКС мокрий рушник, як помити руки та інші корисні лайфхаки для майбутніх орбітальних жителів.

Учасник 50-ї космічної експедиції Роберт Кімбро продемонстрував приготування класичного американського перекусу — бутерброда з арахісовим маслом і джемом. Він розповів, що хліба на станції немає, але замість нього космонавти мають запаси тортилій, тож бутерброди скоріше схожі на мексиканські тако.

Також він пояснив, чому важливо контролювати вільний політ навколишніх предметів в невагомості. "Якщо забути про них, система кондиціонування станції віднесе їх в невідомому напрямку".

Серед рутинних процедур, необхідних для комфортного існування в замкнутому просторі над поверхнею планети, космонавти і астронавти знаходять час і на розваги.Наприклад, 2013 року італійський астронавт Лука Пармітано, перебуваючи в тривалій місії, перетворив сеанс гоління голови на невелике шоу. А ветеран космічних експедицій американець Скотт Келлі  продемонстрував, як грає в "рідкий пінг-понг".

Проблеми мікрогравітації

Вихід у відкритий космос — це не прогулянка в парку. Члени екіпажу мають займатися більше двох годин на день, щоби протистояти втраті м'язової і кісткової маси, викликаної життям в умовах невагомості. Оскільки астронавти не використовують нижню частину тіла в космосі, м'язи спини і ніг починають втрачати силу. Щоб залишатися у формі, вони виконують регулярні фізичні вправи.

У відео для NASA астронавт Рейд Вайзман розповідав, що бігова доріжка з'єднана зі стіною, і члени екіпажу прикріплюються до неї за допомогою банджі-шнура. "Тому, коли ви на тренажері, ви біжите прямо до Землі, — говорить він. — Дуже дивне відчуття".

Зараз проблема втрати кісткової і м'язової маси астронавтами в невагомості є предметом досліджень. Вивчення фізичних умов астронавтів у космосі сприяє медичному дослідженню остеопорозу, зазначає прес-секретар NASA Стефані Шірхольц.

Космічний політ також впливає на імунітет астронавта і здоров'я серцево-судинної системи. На Землі серце людини розподіляє кров по всьому тілу, але у космосі кров і вода переміщаються в верхню частину тіла. Це робить обличчя космонавта часто набряклим.

Життя в космосі може навіть змінити фізичні характеристики астронавтів. Наприклад, Скотт Келлі виріс майже на 3,8 см, провівши майже рік в космосі. Всі ці дані допомагають вченим у подальшому освоєнні космосу — розробляються спеціальні матеріали, які могли б дозволити астронавтам безпечно досліджувати Місяць або навіть Марс.

Найближчі плани МКС

Команда, що нині перебуває на МКС, — Експедиції 61 — включає астронавтів і космонавтів зі США, Росії та Італії. Вони почали роботу на станції у жовтні 2019 року і пробудуть там до лютого 2020 року.

МКС_6
NASA

За даними NASA, команда Експедиції 61 проводить дослідження, присвячені темній матерії, захисту життєвоважливих органів від радіації, використанню роверів для майбутніх досліджень на Місяці і Марсі. Всього екіпаж проведе 250 наукових досліджень у різних галузях, включаючи біологію, науку про Землю та розвиток технологій.

Американські астронавтки Кристина Коч і Джесіка Меїр, які здійснили перший в історії жіночий вихід у відкритий космос, якраз є частиною Експедиції 61.

Передбачається, що Коч, яка прибула на станцію раніше інших членів екіпажу — в березні 2019 — також встановить рекорд найтривалішого перебування жінки в космосі. Цим вона поб'є досягнення Пеггі Вїтсон, яка провела в космосі 289 діб.