Після удару астероїда, що вбив динозаврів, утворилися тропічні ліси Амазонки - науковці

Фото: Associated Press

Астероїд, який впав на Землю 66 мільйонів років тому, міг не лише знищити динозаврів, а й спровокувати появу тропічних Амазонських лісів.

Про це заявила команда науковців у дослідженні, яке опублікували у журналі Science.

Дослідники вивчали скам'янілий квитковий пилок та листя з Колумбії, щоб з'ясувати, як падіння астероїда вплинуло на ліси в Південній Америці. За словами співавторки дослідження, докторки Моніки Карвальо, команда вивчила понад 50 тисяч зразків викопного пилку та понад 6 тисяч зразків викопного листя до та після удару. Науковці заявили, що після того, як астероїд шириною у 12 км впав на планету, тип рослинності у цій частині світу різко змінився. До катастрофи на півострові Юкатан у Мексиці, де 66 мільйонів років тому впав астероїд, росли хвойні дерева та папороті. Після інциденту різноманітність рослин зменшилась приблизно на 45%. Велика кількість видів зникла, зокрема серед насінних. Поки упродовж шести мільйонів років ліси відновлювались, у них почали домінувати покритонасінні або квітучі рослини.

У результаті змінилася структура тропічних лісів. Під час пізнього Крейдового періоду, коли динозаври ще не вимерли, дерева в лісах росли на більшій відстані одне від одного. Їхні верхівки не перекривали все сонячне проміння, залишаючи відкритими лісові підстилки. Проте після падіння астероїда ліси стали густішими та пропускали до землі менше сонячного світла. Вчені висунули три пояснення того, як катастрофа змінила розріджені тропічні хвойні ліси на сучасні ліси з високими деревами, усіяними різнокольоровими квітами.

Перше пояснення - динозаври витоптували землю та харчувалися рослинами на нижчих рівнях лісу. Друге — попіл, який вкрив ґрунт після падіння, збагатив землю й зробив її сприятливою для квіткових рослин, які можуть швидко рости. Третє пояснення - зникнення хвойних видів дозволило квітучим рослинам здобути перевагу. За словами науковців, усі три пояснення не є взаємовиключними, усі вони могли вплинути на розвиток сучасних тропічних лісів. Дослідження показує, що під час подібних катастроф тропічні екосистеми не просто відновлюються - вони змінюються, але процес змін триває довго.

Нагадаємо, що дослідники дісталися найглибшого в історії місця аварії корабля. Міноносець лежить на глибині 6,5 кілометра у Філіппінському морі.

Підписуйтесь на наші канали у Telegram та Viber.