Учені зафіксували загадковий радіосигнал з космосу - він повторюється кожні 16 діб. Що відомо про явище

Фото: NASA

Джерело сигналу розташоване на відстані 500 млн світлових років від Землі. Проте що саме надсилає цей сигнал - достеменно невідомо.

Учені вперше зафіксували регулярно повторюваний швидкий радіоімпульс з космосу. Він походить від єдиного джерела, розташованого на відстані півмільярда світлових років від Землі, і повторюється кожні 16 діб.

Про це йдеться у дослідженні Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME) Collaboration, опублікованому у arXiv. Чим пояснюється феномен та що про нього відомо - читайте у матеріалі ТСН.ua.

Загадковий сигнал

Швидкі радіоімпульси вже тривалий час привертають до себе увагу науковців. Вони є однією з найбільших непояснювальних наукових таємниць. За своєю природою швидкі радіоактивні імпульси (FRB) є спалахами випромінювання у радіочастотному спектрі, які тривають протягом щонайменше кількох мілісекунд, проте можуть дати стільки ж енергії, скільки могли б містити сотні мільйонів Сонць.

Вони спалахують у космосі без будь-якої систематичності та причини. Більшість з них - лише один раз. Лише деякі швидкі радіоімпульси спалахують повторно, проте зазвичай з довільною періодичністю, через що дослідити їх досить складно.

Проте минулоріч міжнародна група учених CHIME повідомила про те, що їй вдалося зафіксувати 8 повторюваних спалахів. За всю історію подібних сигналів було лише 10 (загалом учені зафіксували понад 150 швидких радіоімпульсів). Одним з них був FRB 180916.J0158+65. На перший погляд він нічим не відрізнявся від інших, проте чим більше вчені спостерігали за ним, тим помітнішою була систематичність.

Вчені вивчали явище протягом 409 діб (від вересня 2018 до жовтня 2019 року) за допомогою радіотелескопа і з'ясували, що швидкий радіоактивний імпульс повторювався кожні 16,35 діб за однією і тією ж схемою – протягом чотирьох днів відбувався один чи два спалахи щогодини.

За цим слідувало 12 днів тиші. Згодом усе починалося заново. Що саме породжує сигнал, наразі невідомо. Проте учені сподіваються, що виявлення періодичності імпульсів дасть більше інформації про їхнє джерело.

"Виявлення періодичності 16,35 діб у повторюваному джерелі може бути важливим для з'ясування природи сигналу", - зазначили дослідники у праці.

Примітно, що у космосі іншими об'єктами, які демонструють періодичність, є зірки та чорні діри. Період у 16,35 діб може бути орбітальним – це означає, що джерело сигналу перебуває обличчям до Землі лише на певній ділянці орбіти.

Ученим також вдалося встановити, де саме розташовується ймовірне джерело імпульсів. Швидше за все, це на околиці спіральної галактики, розташованої на відстані 500 мільйонів світлових років від Землі, у зореутворювальному регіоні.

Джерело сигналу

У роботі дослідники розглядають можливі причини феномену – зокрема, орбітальний рух зірки чи предмета, що є супутником на околицях галактики. Автори іншої праці, що консультувалися з дослідниками, які виявили закономірність, припускають, що джерелом сигналу також може бути нейтронна зірка чи бінарні системи типу OB.

Взаємодія між їхніми двома елементами та вітром, що виробляється зіркою OB, може стати причиною повторюваних імпульсів. Відповідно до цього сценарію, нейтронна зоря випромінювала б радіоспалахи, але ці сигнали періодично "зникали" б через завісу вітрів її величезного компаньйона.

Розуміння цих радіоімпульсів може допомогти ученим вивчити більше про сам Всесвіт. Чим більше джерел імпульсів вдасться встановити, тим краще учені зможуть використовувати сигнали для розуміння розподілу речовини Всесвітом.

Дослідники вважають, що майбутні спостереження також можуть допомогти їм визначити, чи мають інші повторювані швидкі вибухи систематичність. Таким чином, вони будуть знати, чи є така періодичність винятком або звичною  поведінкою.

Інші незвичні космічні феномени

Проте загадкові радіоімпульси є далеко не єдиною таємницею, яку наразі намагаються розкрити астрономи. Так, минулого року, у ніч проти 13 травня 2019 року, учені зафіксували дивне явище – у центрі нашої галактики яскравим світлом раптово спалахнула надмасивна чорна діра. Її яскравість збільшилася у 75 разів.

Гіпотетично, причиною збільшення яскравості чорної діри, також відомої як Стрілець А, може бути поглинання нею усе більшої кількості матерії. Проте чому це відбувається – достеменно невідомо.

У січні 2019 року астрономи також зафіксували у космосі найяскравіший потік світла в історії. Він був утворений надпотужним променем гамма-випромінювання у віддаленій від Землі на мільйони років галактиці і містив у 100 мільйонів разів більше енергії, ніж світло, яке бачить людське око. Причиною подібних сплесків зазвичай є зіткнення нейтронних зірок або наднових – подій, унаслідок яких небесні тіла вичерпують усе своє паливо та зрештою стають чорними дірами.

Протягом останніх досліджень виявлено було й величезну чорну діру – її розміри є настільки аномальними, що її просто не повинно було існувати. "Монстр" отримав назву LB-1 і розташований на відстані в 15 тисяч світлових років від Землі.

Компанія Space X запустила ракету Falcon з 60 супутниками на борту