Учені знайшли спосіб визначати точну причину раку за унікальним "почерком" мутацій

Фото: pixabay.com

Дослідники склали каталог мутацій.

Британські дослідники змогли визначати точну причину будь-якої онкологічної хвороби за ДНК ракових клітин.

Про це роботу опубліковану в журналі Cell повідомляє ВВС.

Медики і раніше мали загальне уявлення про те, що може призвести до раку, але щодо причин захворювання кожного окремого пацієнта можна було лише робити припущення.

Так, наприклад, людині з раком легень не можна було сказати напевне – чи виникло захворювання через куріння, від життя у сильно загазованому районі чи від вдихання шкідливих речовин на робочому місці.

Тепер дослідники Кембриджського університету і Королівського коледжу Лондона створили каталог унікальних мутацій ДНК - за ними й можна визначити, внаслідок яких зовнішніх факторів розвинулась майже будь-яка конкретна пухлина – як-от від забрудненого повітря чи контакту з пестицидами.

Журналісти вже назвали перелік ракових маркерів "чорними скриньками" пухлини, самі ж учені порівнюють це з відбитками пальців.

"У майбутньому наш каталог дозволить лікарям точно визначати, яка саме речовина призвела до виникнення раку, - а ця інформація може виявитися безцінною, оскільки дозволить вжити заходів, аби відгородити інших людей від впливу потенційно небезпечних канцерогенів", - пояснює одна з авторок дослідження Серена Нік-Занай.

Як зазначається, наша ДНК – довгий ланцюг, що складається з певної послідовності молекул – нуклеотидів. Усього їх чотири, а в біології їх заведено позначати латинськими літерами A, C, G і T.

Іноді ця послідовність порушується – наприклад, А перетворюється на G. Таку мутацію може спричинити ціла низка факторів, зокрема зовнішніх - сонячне випромінювання, впливом хімічних речовин у тютюновому димі тощо.

Клітини розмножуються шляхом поділу, і при цьому кожна відтворює точну копію своєї ДНК - разом із закладеними в ній помилками. З часом таких помилок збирається все більше і це може призвести до неконтрольованого росту клітин, тобто розвитку пухлини.

Раніше визначити цей поштовх було дуже складно, але тепер у дослідників є можливість швидко повністю сканувати геном людини – це дає можливість знайти в ракових клітинах усі мутації і виявити своєрідний "почерк пухлини", тобто повторювані ознаки, характерні конкретного зовнішнього фактора.

Аби скласти каталог, дослідники взяли здорові стовбурові клітини, піддали їх впливу 79 відомих канцерогенів та вивчили зміни ДНК у кожній з них.

Як виявилось, щонайменше 41 з цих хімічних речовин нескладно розпізнати за "почерком" мутацій в пухлині - він унікальний.

"Фактично це дозволяє нам розглядати кожну пухлину як місце злочину - і, як слідчі можуть за речовими доказами вийти на злочинців, так і ми можемо визначити, що саме призвело до розвитку пухлини", - каже Серена Нік-Занай.

Наступне завдання для дослідників – доповнити і розширити створений каталог. Також вони планують проаналізувати роль одночасного впливу одразу кількох факторів.

Нагадаємо, українці з-поміж інших хвороб найбільше бояться раку через високу вартість лікування. Щороку в країні виявляють 140 тисяч нових випадків захворювання на онкологічні хвороби.

Українські онкологи та ІТ-спеціалісти розробили програму, яка допомагає визначити онкодіагноз