Учені "звинуватили" неандертальців у людській вразливості до нового коронавірусу

Дата публікації
Viber

Smithsonian

Вчені знайшли два місця в геномі іспанців та італійців, пов'язаних з великим ризиком. Одне з них - неандертальський сегмент у 3-й хромосомі людини.

Згідно з новим дослідженням, ділянка ДНК, яка пов'язана з Covid-19, була передана від неандертальців 60 тис. років тому.

Про це йдеться на New York Times.

Вчені ще не знають, чому саме цей сегмент збільшує ризик важкого захворювання COVID-19. Але нові результати, які ще не опубліковані в науковому журналі, показують, як деякі підказки для сучасного здоров'я випливають з давньої історії.

Цей ефект схрещування, який стався 60 тис. років тому, досі має вплив сьогодні.

Джошуа Ейкі, генетик з Прінстонського університету

Дослідження показало, що цей фрагмент геному, що охоплює шість генів в третій хромосомі людини, скоїв дивовижну подорож історією людства. Ця частина геному поширена у Бангладеш, де 63% мають принаймні одну копію. У всій Південній Азії майже третина людей успадкувала цей сегмент.

Однак в інших місцях цей сегмент зустрічається набагато рідше: лише 8% у європейців і 4% у Східній Азії. У Африці ж він майже відсутній. Поки незрозуміло, яка еволюційна модель спричинила поширення частини геному за останні 60 тис. років.

Дослідники тільки починають розуміти, чому Covid-19 більш небезпечний для деяких людей, ніж для інших. Люди похилого віку частіше хворіють, ніж молоді; чоловіки піддаються більшому ризику, ніж жінки.

Соціальна нерівність теж має значення. У США темношкірі люди набагато частіше можуть серйозно захворіти на коронавірус. Швидше за все, причинами є системний расизм в країні. Через це у темношкірих людей високий рівень хронічних захворювань, таких як діабет, а також умови життя і роботи, які можуть збільшити вплив вірусу.

Гени теж грають свою роль. Минулого місяця дослідники порівняли людей в Італії та Іспанії, які сильно захворіли COVID-19, з тими, у кого були тільки легкі інфекції. Вони знайшли два місця в геномі, пов'язаних з великим ризиком. Один з них розташований в 9-й хромосомі і відповідає за групу крові, а другий - це неандертальський сегмент в 3-й хромосомі людини.

Нові дані показали ще більш сильний зв'язок між захворюванням і сегментом 3-ї хромосоми. Люди, які несуть дві копії варіанту, утричі частіше страждають від важкої хвороби.

Після появи нових даних генетик з Каролінського інституту в Швеції Г'юго Зеберг вирішив з'ясувати, чи насправді передалася ця частина ДНК людям від неандертальців. Близько 60 тис. років тому деякі предки сучасних людей вийшли з Африки і охопили Європу, Азію і Австралію. Ці люди зустрічали неандертальців і схрещували свої гени. Як тільки ДНК неандертальців увійшла в наш генофонд, вона поширилася у наступних поколіннях після того, як неандертальці вимерли.

Виявилося, що більшість генів неандертальців шкідливі для сучасної людини. Вони могли бути тягарем для здоров'я людей або ускладнювати можливість мати дітей. В результаті гени неандертальців стали рідше зустрічатися, і багато з них зникли з нашого генофонду.

Але деякі гени стали досить поширеними. У травні доктори Зеберг, Паабо і Джанет Келсо з Інституту Макса Планка виявили, що у однієї третини європейських жінок є рецептор гормону неандертальця. Це пов'язано з підвищеною народжуваністю і меншою кількістю викиднів.

Доктор Зеберг знав, що інші неандертальські гени, які поширені сьогодні, навіть допомагають боротися з вірусами. Коли сучасні люди проникли в Азію і Європу, вони, можливо, зіткнулися з новими вірусами, проти яких у неандертальців вже сформувалася захист. Відтоді людський організм зберіг ці гени.

Доктор Зеберг виявив, що частина 3-ї хромосоми, яка підвищує ризик важкої хвороби Covid-19, - це та ж версія, що була у неандертальця, який жив в Хорватії 50 тис. років тому.

Нагадаємо, згідно з новим дослідженням, опублікованим в журналі Cell, генетична варіація нового коронавірусу, який домінує наразі у світі, заражає клітини людини з більшою готовністю, ніж оригінал, що з'явився в Китаї.