Уперше медики знищили ВІЛ в усьому геномі мишей: як це вдалося і яку надію прорив дає людям

Останні

Популярні

Коментують

Більше новин

Дослідники хочуть протестувати нову методику на людях вже наступного року.

Американським медикам вперше вдалося повністю видалити ВІЛ з геному лабораторних мишей. Новий спосіб не мав стовідсоткового успіху, але все одно здивував дослідників – деякі наукові журнали навіть відмовлялися вірити результатам.

Про це пише DailyMail.

На сьогодні лише двоє людей вилікувались від ВІЛ. В обох був рак крові, через що їм провели ризиковану операцію з трансплантації кісткового мозку. Вона і "вбила" разом обидві хвороби. Втім, ні в кого іншого техніка трансплантації не спрацювала, а подекуди мала летальний фінал.

Наразі ВІЛ-позитивним людям доводиться все життя вживати спеціальні ліки, що блокують вбудовування вірусного генома до ДНК клітини і його копіювання. І хоча вже є надзвичайно ефективні розробки, така антиретровірусна терапія не знищує вірус, адже за кілька тижнів після припинення приймання препарату приховані залишки ВІЛ в організмі знову починають розмножуватись.

Тепер команда дослідників, яку очолив спеціаліст з ВІЛ Говард Гендельман та фахівець з редагування генів Камель Халілі, представила безпреценденті плоди своєї п'ятирічної праці. Вони запропонували двоетапну стратегію боротьби з вірусом -  використання "повільного" антиретровірусного препарату LASER ART, який "ставить вірус у глухий кут", за яким йде застосування так званих молекулярних ножиць CRISPR / Cas9 – ця система редагування генів "добиває" ВІЛ.

"ВІЛ дуже розумний, бо він вбудовує свій генетичний код до клітини, що у разі активації можуть створювати ще більше вірусів, тому необхідні методи як для знищення активних вірусів, так і для знищення генетичного коду ВІЛ в інфікованих клітинах", - пояснив Гендельман.

Тоді як звичайні антиретровірусні препарати розчиняються одразу у крові, препарат LASER ART має оболонку, що дозволяє вивільнятися набагато повільніше, а також проходити крізь мембрани клітин та потрапляти у місці, де "ховається ВІЛ". Системи ж CRISPR / Cas9 вже намагались "націлити" на ВІЛ, втім це виявилось неуспішним – вірус розповсюджувався занадто швидко.

Тож дослідники вирішили поєднати обидва методи. Спочатку вони теж не давали успіхів, але зрештою спрацювали – поєднання ліків та генетичного редагування повністю знищили ВІЛ з організму двох з семи мишей.

Спочатку дослідники не повірили результатам досліджень, і думали, що в техніці чи розрахунках були якісь негаразди. Коли ж вони все перевірили, довелось переконувати наукову спільноту – наукові журнали відмовлялися друкувати результати їхньої роботи.

Але під час повторного експерименту вже двоє з шести тварин вдалося вилікувати остаточно, під час третього – чотирьох з десяти. Зрештою роботу опублікували в журналі Nature Communications.

Схвильовані дослідники зазначають, що хоча це й ще не повноцінні ліки, вони підтверджують ефективність самої концепції поєднання двох методик і дають велику надію людству.

"Це показує, що ВІЛ можна вилікувати", - каже Гендельман. Він додає, що залишається відкритим питання, чи буде методика ефективною для людей. Незабаром нову методику випробують на макаках, а вже у 2020 планують долучити людей.

Нагадаємо, в Україні по-новому лікуватимуть хворих на ВІЛ. До того ж, саме лікування буде безоплатне пожиттєво. Деталі нових стандартів лікування розповіло Міністерство охорони здоров'я.