Останні

Популярні

Коментують

Більше новин
Вчені вперше зняли на відео, як мозок очищається від мертвих нейронів

Дослідники видалили одну клітину у мозку мишей і стежили за процесом видалення.

Відомо, що мозок має систему “утилізації відходів”, яка запобігає засміченню мертвими і токсичними нейронами біологічних шляхів. Тепер вченим вдалося вперше зафільмувати процес в лабораторних тестах на мишах.

Про це пише Science Alert.

Це вперше, коли цей процес спостерігається в мозку живих істот.
невролог Хайме Груцендлер з Єльської школи медицини в Коннектикуті

Ці результати можуть навіть допомогти у лікуванні вікових порушень мозку і неврологічних розладів. Тільки-но науковцям стане більше відомо про те, як повинне працювати очищення мозку, вчені можуть ліпше проводити діагностування, коли щось йде не так.

Команда зосередилася на гліальних клітинах, відповідальних за виконання роботи з очищення мозку; вони використовували техніку, названу 2Phatal, для впливу на одну клітину мозку для апоптозу (загибелі клітин) у миші, а потім слідували за маршрутом гліальних клітин з використанням флуоресцентних маркерів.

Замість того, щоб бити по голові молотком і викликати тисячі смертей, спонукання до загибелі однієї клітини дозволяє нам вивчати те, що відбувається одразу після того, як клітини починають вмирати, і спостерігати за багатьма іншими залученими клітинами. Це було неможливо раніше. Ми можемо з великою ясністю показати, що саме відбувається, і зрозуміти процес.
невролог Гайме Груцендлер

Було показано, що три типи гліальних клітин - мікроглія, астроцити і клітини NG2 - беруть участь в високо скоординованому процесі видалення клітин. Він видаляє як мертвий нейрон, так і будь-які сполучні шляхи до іншої частини мозку.

Дослідники спостерігали, як одна мікроглія охоплює тіло нейрона і його основні гілки (дендрити), в той час як астроцити призначалися для видалення менших сполучних дендритів. Вони підозрюють, що NG2 може допомогти запобігти поширенню мертвих клітин.

Вчені також продемонстрували, що якщо один тип гліальних клітин з якої-небудь причини пропустить мертвий нейрон, інші типи клітин візьмуть на себе свою роль в процесі видалення відходів - припускаючи, що між гліальними клітинами відбувається якийсь зв'язок. Ще одним цікавим результатом дослідження було те, що мозок миші старшого віку був менш ефективним у видаленні мертвих нервових клітин.

Це хороша можливість для майбутніх досліджень, і вона може дати експертам уявлення про те, як старші мізки починають виходити з ладу різними способами, оскільки служба видалення сміття починає сповільнюватися або навіть ламатися.

Нагадаємо, під час двох окремих досліджень вчені виявили "перемикачі" мозку, які спричиняють стан заціпеніння у мишей, подібний до зимової сплячки.