Останні

Популярні

Коментують

Більше новин
Вчені з'ясували, що змусило індіанців майя покинути одну зі своїх найбільших столиць

Однією з причин було змішування фарб із додаванням небезпечної для людини речовини.

Вчені виявили причину розпаду у 9 столітті одного з найважливіших мегаполісів, що звели майя. За даними дослідників, мешканці покинули Тікаль через забруднення води водоростями та ртуттю.

Про це пише Science Alert.

Протягом понад 1000 років давнє місто майя Тікаль було одним з найбільших і найважливіших міських центрів, коли-небудь збудованих цивілізацією майя.

Однак до кінця 9 століття н.е. цей мегаполіс розпався. Приблизно у цей ж час низка інших міст майя стала занедбаною, і новий аналіз водосховищ Тікаля дає важливу інформацію про те, чому міг статися розвал.

Команда на чолі з вченими з Університету Цинциннаті проаналізувала відкладення з резервуарів в стародавньому місті, розташованому в сучасній Гватемалі, і знайшла докази токсичних забруднювальних речовин, які зробили б питну воду Тікаля непридатною для пиття.

Для великого міста, схильного до сильних засух - і відрізаного від озер і річок - забруднені колектори дощової води могли означати кінець тисячам жителів Тікаля, які, за оцінками, нараховували до 100 тис. осіб.

Щоб дослідити, як системи водосховищ Тікаля підтримували населення міста, дослідницька група на чолі з біологом Девідом Ленцем взяла проби відкладень, узятих з 10 міських резервуарів.

Аналіз ДНК, що все ще міститься в стародавньому бруді, показав сліди двох різних видів ціанобактерій (синьо-зелені водорості) в резервуарах.

Отримані дані свідчать про те, що ці організми - планктотрікс і мікроцістіс - існували в водоймах протягом століть у Тікалі, але, ймовірно, стали особливо проблематичними під час цвітіння водоростей в періоди сильної посухи безпосередньо перед залишенням Тікаля в середині 9 століття нашої ери.

"Вода мала би брудний вигляд. На смак вона була б огидною", - розповів археолог-геолог Кеннет Танкерслі.

Ціанобактерії в воді були не єдиним джерелом токсинів. Аналіз також виявив високий рівень ртуті в осаді. Після виключення потенційних джерел забруднення ртуттю з природного середовища дослідники зрозуміли, що самі майя, ймовірно, забруднили воду.

Колір був важливий в стародавньому світі майя. Вони використовували різні кольори в своїх фресках. Вони пофарбували гіпс в червоний колір. Вони використовували його в похованнях і об'єднали з оксидом заліза, щоб отримати різні відтінки.
археолог-геолог Кеннет Танкерслі

На жаль для майя, одним з інгредієнтів для створення фарби був мінеральний кіновар червоного кольору, який є формою сульфіду ртуті і є токсичним для людей.

Ця токсичність, можливо, була відома майя, але, як би обережно вони обходилися із фарбами, з часом дощова вода змила небезпечні рівні токсичного пігменту з пофарбованих поверхонь у водойми міста.

Нагадаємо, вчені натрапили на геном 2600-літніх скіфських останків, які були виявлені в дерев'яному саркофазі з безліччю зброї ще 1988 року. Попри припущення про те, що це був чоловік, виявилося, що останки належали 13-річній дівчині, яка була воїном.