“Він зробив нас марсіанами”. У NASA розповіли про закінчення місії Opportunity

Останні

Популярні

Коментують

Більше новин

Про те, що з ровером неможливо відновити зв’язок, оголосили цього тижня.

“Прощавай, наш Марсіанине” - так вся планета прощалась цього тижня з роботом Opportunity. Цей ровер - справжній рекордсмен і вже легенда. Він першим із землян торкнувся поверхні Марса і прослужив на Червоній планеті аж 15 років замість запланованих 90 днів, йдеться у випуску ТСН.Тиждень.

13 лютого вони востаннє спробували вийти з ним на зв'язок. Він мовчав. Вони плакали, але змушені були сказати всім землянам: "Місію закрито, а він – помер". Звісток від нього ми більше не отримаємо. Робот-марсіанин, легенда, рекордсмен з іменем Opportunity. Українською означає "можливість". Цей ровер реально дав людству можливість побувати на своєму позаземному континенті за сотні мільйонів  кілометрів на Марсі.

Залізний археолог, геолог, розвідник і фотокореспондент мандрував і копирсався у марсіанському піску й камінні понад 5 тисяч солів – так називаються марсіанські дні, або 15 земних років, щоб відкрити загадки червоної планети, яку земляни вже давно мріють колонізувати.

Відео15 років на поверхні Марса: NASA оголосило про завершення місії Opportunity

Прощавай, наш Марсіанене! Так уся планета прощалась цього тижня з роботом Opportunity. Він першим із землян торкнувся поверхні Марса і прослужив на Червоній планеті аж 15 років, замість запланованих 90 днів.

15 років на поверхні Марса: NASA оголосило про завершення місії Opportunity

Липень 16 років тому, на ракеті “Дельта-2” Opportunity полетів до Марса. Півроку долав 225 млн кілометрів. А 25 січня 2004-го він торкнувся помаранчевої поверхні кратера Ігл.

Opportunity колонізував протилежну частину Марса на три тижні пізніше за свого брата-близнюка – ровера Spirit. У різних куточках планети вони мали дізнатися: чи є або чи було життя на Марсі, який там клімат, атмосфера, ґрунт. Місія обох марсоходів мала тривати 90 днів. Але сталося диво, якого не очікували навіть їхні розробники у NASA.

“90 днів роботи були технічною вимогою. Звичайно, ніхто з нас не думав, що на 91-й день у нього відпадуть колеса. Знаєте, якби мене всадили, налили сироватку правди і запитали – ну, скільки він працюватиме? Я би сказав, що у нас є 6-8 місяців. Чотирнадцять з половиною років – ніхто цього не очікував”, - ділиться науковий співробітник проекту Стів Сквайрес.

У 2010 році Opportunity лишився сам. Його брату Spirit не вистачило заряду вибратися із піщаних буранів.  Opportunity пережив його на 8 років. За весь час надіслав фантастичних 217 тисяч фотографій, 15 кольорових кругових панорам, які дали нам ефект присутності.  Ми побачили планету в справжньому кольорі.

При зовсім невеликому наборі інструментів він розкопав і проаналізував кілька десятків зразків порід. Знайшов і дослідив метеорит. Але найбільше його відкриття – вода. Точніше мінерали, які могли утворитися тільки у воді. Вчені дійшли сенсаційного висновку: клімат на Марсі був м’якшим і вологішим. Там могли жити мікроорганізми.

Він зустрів там тисячі вражаючих світанків і заходів сонця. Сонячні затемнення. Він був повністю сонцезалежний. Бо працював на сонячних батареях. Від пилу, що у часи буревіїв густо осідав на його сонячних панелях, могли врятувати лише пилові дияволи. Тобто повітряні вихори, які колись відзняв на камеру його брат Spirit.

А на початку літа минулого року пил затуляє Opportunity сонце. Працівники NASA востаннє виходять з ним на зв'язок 10 червня. Opportunity переводять у режим енергозбереження. Науковці знають його геолокацію і більш, ніж 800 разів намагаються з ним зв’язатися. Нічні температури на Марсі сягають -100 градусів. Він грів себе, поки була хоч крапля енергії, але Марс висмоктав усе.

“Opportunity зробив нас марсіанами.  Від січня 2004 команда людей щоденно працювала на Марсі. Вони керували ровером. Ці марсоходи зробили наш світ більшим – і це одна з найкрутіших речей, що дісталася у спадок”, - каже керівник проекту Джон Келлес.

Замість 90 днів прожив 15 років, заміст 100 метрів пройшов 45 кілометрів. Замість бути звичайним роботом – став справжнім другом людей. Зараз NASA збирає фото, слова вдячності від землян, щоб востаннє відправити їх Opportunity, який вже став історією колонізації Марса. Там у нас ще лишився Curiosity. А 2020 року туди відправлять нового ровера.

Кореспондент ТСН.Тижня Наталія Ярмола