Чим збили Boeing 777 та коли покарають винних. Експерти прокоментували підсумки голландського розслідування

Дата публікації
Чим збили Boeing 777 та коли покарають винних. Експерти прокоментували підсумки голландського розслідування

Getty Images

Експерти розповіли, чому у звіті не назвали винних за збитий лайнер.

Reuters
У Нідерландах 13 жовтня оприлюднили довгоочікувані офіційні результати розслідування трагедії Boeing 777. Доповідь голландських експертів презентував на прес-конференції речник Ради безпеки Нідерландів Тїббе Йустра.

Таким чином підтвердилася версія того, що літак Малайзійських авіаліній з 298-ма людьми на борту було збито ракетою, випущеною з ПЗРК "Бук". Ракета розірвалася біля носової частини літака. Розслідування показало, що ракета моделі 9N314M наблизилася до літака майже по зустрічному курсу, в напрямку верхньої лівої сторони.

Повітряне судно було пробите сотнями високошвидкісних об'єктів з бойової частини ракети. Пілоти загинули моментально. Деякі пасажири ще встигли одягнути кисневі маски. Boeing розвалився не одразу. Спочатку відірвалися і впали на землю кабіна пілотів і підлога бізнес-класу. Решта літака ще продовжувала летіти близько 8,5 км у східному напрямку, поки його розривало потоками повітря. З моменту ураження до падіння літака на землю пройшло не більше ніж 1,5 хвилини.

Водночас слідчі не беруться точно вказати місцевість, з якої було випущено ракету. Експерти лише окреслили 350-кілометрову зону, звідки міг бути виконаний запуск. При чому у цю зону окреслювали, виходячи з даних трьох сторін, у тому числі української та російської. На карті нижче рожевим кольором відмічене місце запуску за українськими даними – між населеними пунктами Сніжне та Первомайське. Як видно, російська сторона спочатку надавала подібні дані (синій колір на карті). Дані, що зоною запуску є територія між Первомайським та Степанівкою, міжнародній комісії надавали експерти концерну "Алмаз-Антей", який є виробником сумнозвісних "Буків".

А тепер цікаве. Сьогодні концерн "Алмаз-Антей представив свої результати моделювання катастрофи малайзійського лайнера МН17, згідно з яким Boeing був збитий ракетою 9М38, яку запустили із Зарощенського, розташованого набагато далі від окресленої 350-кілометрової зони. На той час воно було підконтрольне українським військовим. Виходить, що для міжнародної комісії з розслідування катастрофи Росія надає одні дані, а для свого внутрішнього споживача демонструє зовсім інші.

Примітно також, що гендиректор концерн Ян Новіков заявив про те, що Boeing 777 було збито ракетою, випущеною зовсім і не з "Буку". Начебто літак було уражено ракетою 9М38, якої немає на озброєнні у російської армії.

Якщо вам ще хочеться вірити у російську версію, то згадайте, що однією з версій Росії була така, що Boeing нібито збив український штурмовик у повітрі.

Україна зі свого боку також опублікувала сьогодні доповідь про результати розслідування катастрофи. Технічний звіт наших експертів підтверджує результати, оприлюднені міжнародною комісією: Boeing 777 дійсно був збитий російською ракетою з ПЗРК "Бук" з території, підконтрольній проросійським бойовикам. Віце-прем'єр України та голова урядової комісії з координації питань з розслідування авіакатастрофи Геннадій Зубко також зауважив, що катастрофа була спланованим терактом. Згідно з дослідженням Нідерландів, випущена з ЗРК ракета, мала таку траєкторію, яка була спрямована на потрапляння в пілотів літака.

Реконструкцію польоту можна передивитися на відео, презентованому під час прес-конференції у Нідерландах. "З цього ролика ви також бачите, що це спланований теракт, який стався на непідконтрольній українській владі території", - заявив Геннадій Зубко.

Доповідь голландських експертів також містить розділ про відповідальність за теракт. Там немає обвинувачень на адресу конкретних персон, які були причетні до пуску ракети. Проте з'ясування цього факту і не було серед завдань комісії. Цим вже займатиметься суд – а який саме, у коментарі ТСН.ua розповіли експерти.

Звичайно, серед відповідальних сторін експерти назвали й Україну, яка має гарантувати безпеку польотів цивільних літаків у своєму повітряному просторі. Проте, як зазначається у звіті, в інших зонах озброєних конфліктів держави практично ніколи не приймають рішення про закриття свого повітряного простору. І сама авіакомпанія Малайзійські авіалінії не провела окрему оцінку ризику перельоту над зоною конфлікту в Україні. Також від початку конфлікту жодна держава не видала чіткого попередження своїм операторам і пілотам про небезпеку польотів над Східною частиною України. Водночас певні обмеження у польотах все ж були. Вони стосувалися саме висоти польотів і були незначними, адже на той час на території Україна ще не було такої зброї типу "Бук", яка могла би збивати пасажирські літаки. Збитий лайнер встановлені обмеження не порушував.

УНІАН
Володимир Фесенко, український політолог, голова правління Центру прикладних політичних досліджень "Пента":

- Ключовою тезою голландської доповіді – і про це вже здогадувалися – стало підтвердження того, що Boeing був збитий із "Бука". Для експертів це не стало сенсацією. Комісія фактично продемонструвала, що Boeing був уражений у носову частину ракетою "земля-повітря".

Ще до оприлюднення цієї інформації один із російських авіаційних експертів казав, що буде російська контрдоповідь, у якій вони будуть стверджувати протилежне. Так і сталося.

Інша річ, що у нас дуже люблять панікувати і драматизувати будь-яку ситуацію. Вже зараз я читаю та чую, мовляв, чому не назвали, хто саме це зробив, хто винуватий. Мовляв, вони приховують все, це змова, а Захід знову прогинається перед росіянами. Але давайте не займатися дурницями. Це я кажу тим людям, які зараз панікують. Зараз вийшла тільки технічна частина доповіді, головною задачею якої було з'ясувати, чим був збитий "Боїнг" та чому відбулася катастрофа, тому що були різні версії. Тепер вони з'ясували – літак був збитий ракетою з комплексу "Бук".

А от далі вже – це питання розслідування у рамках міжнародного трибуналу і, швидше за все, не під егідою ООН, оскільки Росія буде блокувати. Наскільки я розумію, зараз опрацьовується варіант на базі окремої правової системи - або Нідерланди, або інша країна, громадяни яких постраждали в цій катастрофі. Вони будуть створювати міжнародну групу для розслідування - це буде міжнародний трибунал. Такий досвід вже є. І тоді буде з'ясовуватися, хто саме це зробив. Вже не як – а хто саме.

Я нагадаю, що є журналістське розслідування Bellingcat. Вони майже пальцем вказують, хто це зробив - аж до номера військової частини. І кажуть, що відомі прізвища людей, які це зробили. В принципі все це вказує на те, що це лише питання часу, коли саме будуть названі люди, які вчинили цей злочин.

Але більш складне питання, чи опиняться ці люди під вартою, чи будуть вони покарані. Це питання відкрите і це залежатиме від певних політичних обставин, зокрема від російських. Свого часу Каддафі пішов на це через декілька років спростувань - коли йому треба було помиритися з Заходом, він пішов на те, щоб видати людей, які вчинили терористичний акт (літак був збитий над Шотландією). Він видав тих, хто це зробив. Хто знає, можливо, що Путін на це колись піде, або можуть змінитися обставини і справедливість восторжествує.

Але поки можна прогнозувати, що наступні кроки - це створення в тому чи іншому форматі, в тих чи інших правових формах міжнародного трибуналу, розслідування, висновків про те, хто винуватий, і відкрито питання, коли і як їх покарають.

facebook.com/volodymyr.horbach
Володимир Горбач, політичний аналітик Інституту Євро-Атлантичного співробітництва:

- Російська сторона намагається внести сумніви у технічну сторону розслідування і подає свою версію правди. Це відбувається у російських традиціях гібридної війни. Треба просто подивитися у ретроспективі, які версії висувалися сторонами спочатку після катастрофи і як вони змінювалися. От російська сторона починала з того, що Boeing збив український штурмовик у повітряному просторі. І тепер вони будуть брехати до останнього, бо це дуже важкий і тяжкий міжнародний злочин проти людяності. І визнавати свою вину категорично не прийнятно, особливо перед своїми ж російськими громадянами. Тому ця версія, яку оприлюднили росіяни, має дві мети. Перша - внести сум'яття і сумніви у голландську експертизу. І друге: надати свою версію правди для власних громадян. Адже якщо російські громадяни зрозуміють, що цей злочин здійснило їхнє керівництво і визнає це на офіційному рівні, то жити з цим буде важко. Тому до цього варто підходити як до етапу інформаційної війни.

Докір про те, що Україна мала би дбати про безпеку пасажирських літаків у своєму повітряному просторі, то він, мабуть, єдиний, який пролунав від керівника Ради безпеки Нідерландів. Справді на той момент було збито кілька українських повітряних суден - вертольотів і військових літаків - але всі вони були збиті на малих висотах зі зброї, яка стріляє не вище ніж 6 км. А повітряний коридор цивільних суден пролягає вище 10 км над рівнем землі. І такої зброї на той момент ще не застосовувалося. Більше того, там їй не було звідки взятися. Українська сторона не могла передбачити, що російське політичне керівництво дасть добро своєму військовому керівництву ввести у зону конфлікту таку небезпечну зброю. Це перевершило будь-які адекватні оцінки й очікування. Насправді з такої зброї міг би бути збитий і російський літак, в тому числі пасажирський. Але ті люди про це навіть не думали.

Відтак звинувачувати Україну у тому, що вона не закрила своє небо, це ніби перекладати провину з хворої голови на здорову. Винен не той, хто не заборонив не стріляти, а той, хто стріляв.

Ольга Скичко

Наступна публікація