ЦВК взяла у "заручники" мільйон українців. Вибори у громадах опинилися під загрозою зриву

Створюється небезпечний прецедент, через який в Україні може бути призупинено реформу місцевого самоврядування

Місцеві вибори у нових об'єднаних територіальних громадах (ОТГ) по всій Україні опинилися під загрозою зриву. Своєю чергою це негативно впливає на весь процес децентралізації в країні.

Як повідомили ТСН.ua чиновники та експерти, які займаються реформою місцевого самоврядування, винуватицею стала Центральна виборча комісія, яка затягує з призначенням місцевих виборів.

"ЦВК не затягує з виборами, вона фактично заблокувала питання формування спроможних ОТГ і питання децентралізації як такої, оскільки фінальним етапом є формування органів через вибори, які призначає ЦВК. Непризначення виборів загрожує зупинкою реформи місцевого самоврядування як такої", - нарікає експерт "Реанімаційного пакету реформ" Іван Лукеря.

ПРАВОВА КОЛІЗІЯ ВІД ЦВК

Загалом у невизначеному становищі перебуває більше сотні ОТГ, в яких проживає близько мільйона виборців.

Усі новостворені громади подали до ЦВК документи у надії, що вибори будуть призначені на 28 жовтня. Вибори легалізують громаду, вона отримує голову і депутатів, які своєю чергою мають узгодити всі формальності, зокрема ухвалити бюджет, для того, щоб вже з наступного року ОТГ могла працювати у повну силу.

Проте 9 серпня під час засідання ЦВК було оголошено про правову колізію із законом про референдуми, через яку комісія, по суті, відмовилася призначати вибори на осінь.

ВідеоЧерез дії ЦВК під загрозою опинилися вибори до територіальних громад

Призначити вибори в територіальних громадах закликає ЦВК прем'єр-міністр. Голосування у сотнях громад мало відбутися наприкінці жовтня. За законом, рішення щодо виборів комісія мала б прийняти до 17 серпня. Натомість ЦВК 9 серпня звернулася за законодавчими роз'ясненнями до Парламентського комітету ВР. Нардепи нині - у відпустці, а без їхнього висновку ЦВК відмовилася призначати дату виборів до громад. 

Через дії ЦВК під загрозою опинилися вибори до територіальних громад

Справа в тому, що в Україні від 1991 року діяв закон "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", який частиною 2 статті 6 встановлював необхідність проведення місцевого референдуму для об'єднання кількох територіальних одиниць.

2012 року в Україні було ухвалено новий закон "Про всеукраїнський референдум". Один пункт у його Перехідних положеннях скасував дію попереднього закону, а відтак чинність втрачав і пукнт останнього про проведення місцевого референдуму для створення ОТГ.

Однак 26 квітня 2018 року Конституційний суд визнав новий закон неконституційним, через що він  втратив чинність.

У ЦВК заявили, що через цю "правову колізію" вони вагаються щодо законності призначення виборів до нових ОТГ, тому звернулися за роз’ясненнями до комітету Верховної Ради з питань правової політики та правосуддя.

Зазначимо, що увагу ЦВК на цей момент звернув народний депутат від "Блоку Петра Порошенка" Аркадій Корнацький.

ЧОМУ ЗАТРИМКА ВИБОРІВ КРИТИЧНА

Для того, щоб заплановані вибори відбулися 28 жовтня, ЦВК має оголосити їх у термін до 17 серпня. Як повідомив експерт РПР Іван Лукеря, останнє засідання, на якому мали вирішити долю виборів відбулося у четвер, 16 серпня. Проте,незважаючи на суспільний резонанс, питання виборів до ОТГ навіть не було внесено до порядку денного.

Таким чином Комісія вперто вирішила чекати на роз’яснення ВР, що затягнеться щонайменше до вересня, адже депутати зараз на канікулах і не зможуть зайнятися цим питанням раніше.

Місцеві децентралізатори шоковані таким розвитком подій, адже в такому випадку вибори можуть бути призначені не раніше грудня, що буде катастрофою для нових громад. Новообрані голова і депутати ОТГ не встигнуть завершити усі формальності та сформувати адекватний бюджет громади для фінансування з держбюджету.

"Через пізні вибори у ОТГ залишиться всього декілька днів, щоб провести інвентаризацію та спланувати бюджет на 2019 рік. Зробити це буде дуже складно. У нашій практиці були громади, які проходили вибори у грудні. Через те, що все робилося похапцем, десь в середині наступного року бюджетні процеси вилазили боком, тому що щось недорахували, комусь зарплати не врахували тощо", - розповів юрист Волинського центру розвитку місцевого самоврядування Андрій Погорілий.

Він додав, що вибори у жовтні дають можливість зробити спокійний і плавний перехід до нового бюджетного року, оскільки це дає спроможній ОТГ два місяці на інвентаризаційні процеси, розрахунки тощо.

"Я маю велику надію, що ЦВК все ж ухвалить рішення про проведення виборів. Тому що це імідж України, зокрема, перед іноземними партнерами, які вірять у реформу децентралізації. Крім того, це великі напрацювання жителів громад, які протягом року працювати для того, щоб створити ці громади. У Волинській області близько 75 тисяч жителів очікують на це рішення. Бо їхнє життя може або змінитися, або залишитися, як є", - зауважила Оксана Урбан, радник з децентралізації Волинського центру розвитку місцевого самоврядування.

Своєю чергою директор Запорізького центру розвитку місцевого самоврядування Олександр Свистун застеріг, що ЦВК створює негативний прецедент, який нашкодить реформі загалом.

"За три роки активної реалізації реформи децентралізації це вперше, коли ЦВК не призначає перші місцеві вибори в ОТГ. Причому їхня аргументація дивує. Фактично зараз таким чином гальмується процес впровадження реформи децентралізації. І створюється негативний прецедент, який у подальшому може взагалі призупинити реформу в країні. У Запорізькій області жителі вісьмох нових громад, а це більше 60 тисяч осіб, очікують на рішення ЦВК", - заявив Олександр Свистун.

ЧОМУ ЦВК НЕ ПРАВА

Захисники реформи децентралізації наголошують, що правова колізія, на яку посилається ЦВК, неправомірна. На захист такої думки є два аргументи.

По-перше, рішенням Конституційного суду, яким було скасовано закон від 2012 року про референдум, не було відновлено чинність старого закону 1991 року. Таким чином, з юридичної точки зору, в українському законодавстві є прогалина щодо регулювання референдумів, проте зовсім не йдеться про необхідність проведення місцевого референдуму для формування ОТГ.

Рішення Конституційного суду жодним чином не впливає на рішення ЦВК про призначення перших виборів до новоутворених ОТГ, наголосила експерт аналітично-правової групи Центрального офісу реформ при Мінрегіоні Ольга Лебединська.

ВідеоМіж "Батьківщиною" та ББП стався скандал через вибори до об'єднаних територіальних громад

Напередодні, голосування відбулось у сорока громадах. У партії "Батьківщина" заявляють про перемогу на виборах до об'єднаних територіальних громадах. Утім, у владній партії цифри називають протилежні. "БПП" звинувачує "Батьківщину" в підкупі виборців, а вона "БПП" - у застосуванні адмінресурсу.

Між "Батьківщиною" та ББП стався скандал через вибори до об'єднаних територіальних громад

По-друге, створення ОТГ регламентується спеціальним законом "Про добровільне об'єднання територіальних громад", який має вищу силу. http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/157-19

"Він (закон про ОТГ, - ред.) передбачає два альтернативних варіанти утворення громад, які прописані через "або". Тобто громаду можна утворити або шляхом ухвалення відповідними місцевими радами рішення про утворення ОТГ, або шляхом винесення цього питання на місцевий референдум (стаття 7, пункт 5). Використовувати можна будь-який з цих шляхів", - зазначив юрист Волинського ЦРМС Андрій Погорілий.

Зазначимо, що моменту набрання чинності законом "Про добровільне об'єднання територіальних громад" у березні 2015 року та до сьогодні було утворено вже 668 об'єднаних територіальних громад.

Експерт РПР Іван Лукеря наголошує, що ЦВК не тільки відмовилася виконувати закон про ОТГ, а й порушила конституційні права громадян, які пройшли обговорення й ухвалили рішення про створення ОТГ. Згідно з Конституцією, люди мають право обирати і бути обраними.

Тож, на його думку, якщо на початку вересня депутати дадуть роз'яснення ЦВК, вона може призначити вибори вже на середину листопада.

"Рішення ЦВК про призначення виборів тричі на рік (у квітні, жовтні і грудні) є формальним, воно покликане просто впорядкувати систему організації виборів, щоб не розгортати роботу територіальних і дільничих виборчих комісій кілька разів протягом року, а тільки у фіксовані дні. Взагалі вибори можуть призначатися набудь-яку дату в рамках закону по мірі надходження подань від державних ОДА про створення громад", - зауважив Іван Лукеря.

До речі, за даними Лукері, під час засідання 16 серпня ЦВК не розглянула питання призначення виборів на жовтень, проте принаймні скасувала часові обмеження призначення виборів тільки тричі на рік. Тож перспектива виборів до ОТГ у листопаді стає все більш реальною.

РЕАКЦІЯ ПОЛІТИКІВ І СВІТУ

Рішення ЦВК викликало обурення не тільки серед експертів та децентралізаторів. Зокрема, його розкритикував прем'єр Володимир Гройсман.

"Це рішення створює ризик гальмування децентралізації, яка сьогодні є однією з найбільш успішних і затребуваних реформ. Саме заради проведення децентралізації я прийшов 2014 року працювати в уряд, тому що був і залишаюсь переконаним: децентралізація – це шлях до створення якісних умов життя в кожному місті і селі України. ...Я закликаю Центральну виборчу комісію переглянути своє рішення і знайти можливість сприяти проведенню виборів в тих громадах, де вони були заплановані. Децентралізацію не можна зупиняти", - написав Гройсман на своїй сторінці у Facebook.

‼ Днями ЦВК прийняла рішення, яке унеможливило проведення в жовтні виборів у новоутворених об'єднаних громадах. Це...

Опубликовано Volodymyr Groysman Cреда, 15 августа 2018 г.

Крім того, питання прокоментував нардеп Олександр Черненко, який є головою підкомітету з питань виборів і референдумів Комітету Верховної Ради з питань правової політики і правосуддя, куди ЦВК і направила свій запит.

Черненко заявив, що логіки у діях ЦВК просто немає, і закликав комісію призначити вибори на жовтень.

"Очевидно, що є законодавча прогалина щодо проведення всеукраїнського і місцевих референдумів, фактично, закон, який був чинний, визнаний неконституційним, а іншого немає, проте не розумію, як це пов’язано з небажанням ЦВК призначати перші й інші повторні місцеві вибори, у тому числі в об’єднаних громадах. Це абсолютно незалежні один від одного речі", - сказав він.

Своє розчарування висловили й представники світової спільноти, які допомагають Україні з проведенням реформи децентралізації.

"Велика кількість новоутворених громад, які подали документи на вибори задля того, щоб стати спроможними і виконувати свої нові обов’язки перед громадянами, були шоковані рішенням ЦВК. Ця ситуація розчаровує всіх, хто вірить у децентралізаційну реформу і підриває важку роботу громад та будь-кого, хто присвятив себе цьому процесу. На цьому тижні я відвідав Баришівку, де процес об’єднання повинен був успішно завершитись місцевими виборами у жовтні. Я бачив надію і сподівання громадян щодо покращення ситуації шляхом створенням спроможної громади. Ми повинні не допустити знищення цих зусиль", - наголосив спеціальний посланник уряду Німеччини з питань реформ у галузях урядування та децентралізації в Україні Ґеорґ Мільбрадт.

Він додав, що це питання потрібно буде роз’яснити Раді донорів, оскільки її представляють люди та установи, які активно працювали над реалізацією популярної реформи децентралізації. "Рада донорів, міжнародні інституції та залучені громадяни, які працюють над реформою децентралізації в Україні, повинні продовжувати підтримку реформи", - зазначив Ґеорґ Мільбрадт.

Таким чином ЦВК проігнорувала критику як голови уряду, так і вимоги пояснень від іноземних помічників.

Примітно, що президент Петро Порошенко, до якого звернулися представники громадських організацій, поки що мовчить.

Зважаючи на те, що ЦВК зчинила цю бучу саме з подання депутата від БПП, експерти висловлюють побоювання, чи не стали новостворені ОТГ і мільйон громадян України звичайними пішаками у грі за політичні бали напередодні виборів.

Ольга Скичко

Залиште свій коментар

Вибір редакції