Грузинський реформатор у МОЗ. Досягнення та провали міністра Квіташвілі

Грузинський реформатор у МОЗ. Досягнення та провали міністра Квіташвілі

Фото: УНІАН

ТСН.ua простежив історію обіцянок міністра - виконаних і тих, що поки лишаються на папері.

Фото: frontnews.ge
Колишній грузинський урядовець Олександр Квіташвілі обійняв посаду голови МОЗ в українському уряді у постреволюційний час - 2 грудня 2014 року, на хвилі призначень іноземців на відповідальні посади.

Тоді складалося враження нібито реформувати систему в Україні зможуть лише іноземні фахівці, які успішно робили це у своїх країнах. Особливо вливання свіжої крові потребувала сфера охорони здоров'я.

Але не пройшло і року, як новоспечений міністр опинився на межі звільнення. Ледь не від самого початку його роботи Квіташвілі переслідували скандали, перевірки, безпідставні звинувачення від колишнього міністра охорони здоров'я. Хоча воно й не дивно - корупційна система не може не чинити опір змінам, які несуть її учасникам зменшення доходів. 

Рівно за вісім місяців перебування на посаді Квіташвілі написав заяву за власним бажанням. І вона досі перебуває на розгляді у Верховній Раді. 

То що ж сталося за кілька місяців на посаді міністра охорони здоров'я - грузинський реформатор не впорався з українською системою чи система вдавилася грузинським реформатором, але не здалася? ТСН.ua  простежив історію обіцянок Квіташвілі - виконаних і тих, що поки лишаються на папері.

Реформаторські починання

У травні Олександр Квіташвілі представив проект реформування системи охорони здоров'я.

Розроблені міністерством законопроекти передбачають надання лікувальним установам можливості автономного управління. Медзаклади мають самостійно розпоряджатися своїми бюджетами, розробляти фінансові плани. Також передбачалося впровадження електронної інформаційної системи і створення системи страхової медицини.

Реформа також передбачає зміну принципу оплати праці медпрацівників: від фіксованої оплати за штатним розкладом до оплати за послуги, які надаються за контрактом між закладом охорони здоров'я та співробітником.

Поки що можна сказати, що нічого з вказаного вище виконано не було. Квіташвілі у всьому винуватить інертність українських чиновників та народних депутатів.

"Чому не йде реформа охорони здоров'я? Там є суб'єктивний фактор, є об'єктивний фактор. Але те, що вже три місяці комітет не може дійти до розгляду законопроектів - це вже показовий фактор. Як ми проводили реформу Грузії? Там була єдина команда. І президент, і прем'єр, і уряд, і, що найголовніше - парламент працювали разом. А коли у нас є ситуація, що розглядаються тільки 35% законів, які вносить уряд, це показник того, що там щось не дуже злагоджено діє", - пояснив Квіташвілі проблеми з просуванням реформ.

Тим не менш міністр все ж не сидів, склавши руки. У травні МОЗ опублікувало перелік своїх досягнень за шість місяців роботи.

Нова команда

У грудні 2014 року Квіташвілі заявляв, що не має наміру працювати з корупціонерами у міністерстві, тож анонсував оновлення МОЗ. У квітні він "обезголовив" усі департаменти МОЗ.

"Мені ще Саакашвілі казав: треба діяти агресивніше. Я не знаю, що це означає - кричати на когось? Горлопанити? Але ж без цієї агресії абсолютно змінена вся структура МОЗ, більше половини людей замінені - пішли або звільнені", - казав Квіташвілі в одному з інтерв'ю у липні.

Набирати нових людей міністр обіцяв відкрито, але поки що обов'язки голів виконують їхні заступники. Щоправда, у квітні керівником Національного інституту раку стала Олена Колесник, яка перемогла у відкритому відборі претендентів.

Боротьба з корупцією у сфері закупівель ліків

Одразу після затвердження нового складу уряду Квіташвілі заявив про наміри зробити процедуру державних закупівель ліків відкритою. "Зараз у вас закрита система. Виникають "олігополії", навіть не монополії, а "олігополії", які один з одним спілкуються і самі роблять ціноутворення", - говорив тоді Квіташвілі.

Фото: ТСН.ua
У серпні МОЗ розпочав передачу повноважень із закупівель вакцин та препаратів за державний рахунок міжнародним організаціям - Програмі розвитку ООН та Crown Agents - з тим, щоб МОЗ більше не мав до цього стосунку.

Ці дві організації займатимуться закупівлею препаратів за найбільшими програмами, які складають 40% загального бюджету закупівель.

Відтак охоплено вже сім програм МОЗ, але лишається ще 12. За словами міністра вони менш проблематичні, але щодо них також було розроблено новий принцип закупівель за допомогою експертів з ООН, ЮНІСЕФ і ВООЗ. "У результаті ми прибрали всі ідіотські бар'єри, які були спеціально придумані для того, щоб максимально зменшити кількість учасників тендеру", - заявив Квіташвілі.

Щоправда, це планувалося зробити ще у квітні. А на вересневому круглому столі на тему реформування системи держзакупівель у сфері охорони здоров'я бізнесмени та депутати заявляли, що наразі у ній досі немає ні прозорості, ні рівності, ні вчасності, ні доступності. На жаль, і Квіташвілі на запитання про тендерну мафію ще не має чіткої відповіді. "Будуть торги, будемо дивитися", - сказав він 8 вересня в ефірі ТСН.

Міністр охорони здоров'я розповів про спалах поліомієліту та критику уряду

Міністр охорони здоров'я розповів про спалах поліомієліту та критику уряду

Перепони на шляху

Реформи даються нелегко. У травні Квіташвілі публічно визнав, що був занадто оптимістичним щодо роботи в українських реаліях. Він бідкався, що для елементарного рішення бюрократам потрібен цілий місяць

"Я був не реалістичним у своїх строках, бо я не очікував інертності в русі, просто не очікував. Все абсолютно тримається на бюрократії, я просто ну не знаю, це настільки важко, що я почав про це говорити публічно. Це елементарні речі і стільки органів, які в цьому працюють, що не зрозумієш, до кого звертатися. Це не нормально, коли SMS чи телефоном треба спілкуватись з міністрами, щоб вони там подивились папірець", - зауважив міністр.

Пізніше він висловлював здивування тим, що Рада не приймає реформаторських законопроектів, які готує Міністерство юстиції для збільшення інвестиційної привабливості країни. "Не можу зрозуміти, як Рада у процесі реформ не схвалює 70% законопроектів, які заходять з Кабміну призначеного самого Радою і коаліцією" - заявив Квіташвілі. На його думку, так відбувається тому що в Раді "у всіх свої інтереси": "Якби усі 450 осіб виходили з інтересів держави, проблем не було б". 

Чи витримають українці медичні реформи, якщо не витримують самі реформатори

Чи витримають українці медичні реформи, якщо не витримують самі реформатори

Тим часом ліки дорожчали замість обіцяного зниження цін завдяки новим програмам закупівель. І збільшення ціни залежало не лише від росту долара. На ліки є дві націнки – до 25% від аптеки і ще до 10% від дистриб'ютора.

Тут Квіташвілі звинувачував податкові лещата держави та запевняв, що дерегуляція цієї сфери вже триває. "Щоб прибрати податковий збір, треба змінювати законодавство, треба йти до Верховної Ради. А це важко", - говорив він наприкінці травня.

1 липня Рада нарешті скасувала ввізне мито і звільнила ліки від податку на додану вартість.

Тим не менш того ж дня у "Блоку Петра Порошенка", який і висував Квіташвілі на посаду міністра, заявили про необхідність його відставки. За словами депутата Ігора Кононенка, до голови МОЗ у партії немає претензій, але він має піти, бо "ситуація в Міністерстві охорони здоров'я некерована" і "він не може керувати сьогодні".

Урешті-решт 2 липня Квіташвілі сам написав заяву на звільнення. Проте відтоді минуло вже більше двох місяців, а доля Квіташвілі на посаді голови МОЗ досі невирішена.

"Як таких претензій до мене не було, просто говорили "він не повинен бути міністром". Добре, я подаю у відставку, і все швидко пішло, з'явилися закони, але... мене вже ніхто не звільняє", - дивувався Квіташвілі на початку серпня в інтерв'ю ТСН.ua.

За його відставку депутати мали голосувати 15 вересня, але нардеп Юрій Луценко пояснив, що це неможливо через закордонне відрядження міністра. 17 вересня депутати таки здійснили спробу звільнити Квіташвілі, проте їм не вдалося зібрати потрібної кількості голосів навіть з третьої спроби.

Нагадаємо, що у четвер, 17 вересня, депутати відправили у відставку віце-прем'єр-міністра Валерія Вощевського, призначеного в уряд за квотою Радикальної партії. До речі, це була вже друга спроба - 15 вересня за його звільнення голосували тричі, але марно.

За що хочуть звільнити Квіташвілі

За що хочуть звільнити Квіташвілі

Повʼязані теми:

Стаття з добірки новин:
Рішення Верховної Ради
Наступна публікація