"Народний фронт" шантажує Порошенка незручною Конституцією і президентськими виборами в Раді

Якщо Порошенко не погодиться, то у "фронтовиків" є "План Б".

"Народний фронт" (НФ) готує Петру Порошенку подарунок. Але не на Новий рік. Якщо все піде за планом партнерів президента по коаліції, сюрприз – у вигляді законопроекту із змінами до Конституції, який значно обмежує владу Порошенка – з’явиться в Раді в лютому або на початку березня 2018 року.  

Один із головних драйверів процесу – міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, член "стратегічної дев’ятки", неформального органу при президентові України.

Вперше цю ідею за зачиненими дверима він разом із колишнім прем’єром, лідером НФ Арсенієм Яценюком озвучили президенту під час засідання все тієї ж "дев’ятки" у квітні цього року. А в листопаді Яценюк вже відкрито пояснив, в чому він бачить проблему Порошенка і країни.

"Наприклад, ми маємо підприємство, а в ньому є директор. Уявіть собі, якщо цей директор виконує функцію і директора, і головного бухгалтера, і головного інженера, і навіть начальника охорони. Як це підприємство буде працювати? Воно збанкрутує", – розповів екс-прем'єр в інтерв’ю ТСН.Тиждень.

ВідеоЗміни в Конституції та обов'язки президента: Яценюк дав ексклюзивне інтерв'ю ТСН.Тиждень

Сам президент з такою логікою не згоден і всі ідеї на тему Конституційної реформи відкидає.

ТСН.ua ознайомився з текстом проекту змін до Конституції від НФ та дізнався  план соратників Яценюка, якщо Порошенко не піде на поступки.

Примус до миру

Знайти спільні інтереси і розділити сфери впливу НФ і Блок Петра Порошенка (БПП) намагаються давно. Улітку вони активно обговорювали ідею президента зі створення єдиної партії.

"Це буде справжня партія влади. Там будуть усі члени Кабміну, генеральний прокурор, керівником партії буде прем’єр. Всі будуть звітувати про свої успіхи і невдачі і при цьому ніхто не воюватиме на президентських виборах між собою. Зрозумійте, в цьому першим має бути зацікавлений Петро Олексійович", – оптимістично розповідали тоді в керівництві НФ.

На початку листопада перемовини про об’єднання закінчилися безрезультатно. Від самого початку учасники не могли узгодити квоти: представники НФ хотіли отримати 50% списку, Гройсман претендував на свої 20%, а президенту потрібна була більшість. Арифметика не дозволяла розгулятися фантазіям і це при тому, що в переговорах не брав участі мер Києва Віталій Кличко. Він відкрито говорив, що на жодні зустрічі з цього приводу його не запрошували.

У команді Порошенка переконують, що союзу НФ та БПП заважав і особисто Аваков, непрості стосунки якого з Порошенком загострилися після арешта сина міністра – Олександра – у "справі рюкзаків".

Арсен Аваков
unian.net

"Щодо об’єднання, то питання повністю не закрите. Але чисто за відчуттями, я вважаю, що вікно можливостей втрачене. Якраз деструктив Авакова і призупинив цей процес", – говорить співрозмовник із найближчого оточення Порошенка.

11 листопада НФ провів з’їзд партії, де президентові передали кілька чітких "привітів". По-перше, туди прийшов прем’єр-міністр Володимир Гройсман. Два прем’єри – колишній і теперішній – спілкувалися і жартували наче найкращі друзі.

По-друге, партія оголосила про намір взяти участь у парламентських та президентських виборах.

На цьому ж з’їзді Аваков публічно заговорив про необхідність змін до Конституції: "Я хотів би бачити парламентську республіку як гарантію захисту від тоталітарного майбутнього країни і як гарантію внутрішнього балансу влади. Мені подобається парламентсько-президентська республіка, в якій немає дуалізму влади, в якій кожен відповідає за те, що має робити, – і це працює".

ВідеоДепутати з "Народного фронту" заявили, що підуть на вибори-2019

Пізніше на презентації своєї книжки в Харкові міністр вперше сказав, що в його партії є готовий проект конституційної реформи, за яким "усувається дуалізм влади".

Завдання максимум

Насамперед документ пропонує скоротити кількість народних депутатів з 450 до 300.

Основні тези щодо обмеження теперішніх повноважень президента такі:

  • Міністр оборони, міністр закордонних справ, інші члени Кабміну, голова антимонопольного комітету, керівник фонду держмайна, склад Нацради з питань телебачення та радіомовлення, голова Нацбанку, генеральний прокурор призначаються та звільняються Верховною радою за поданням Кабміну (згідно з нинішнім текстом Конституції, президент подає до Верховної ради кандидатури міністра оборони та міністра закордонних справ, голови НБУ, генерального прокурора. Керівника фонду держмайна та керівника антимонопольного комітету президент звільняє та призначає за згодою народних депутатів, також він призначає чотирьох із восьми членів Нацради з питань телебачення та радіомовлення);
  • ЦВК призначається Верховною радою за поданням народних депутатів та фракцій. (зараз ЦВК призначається депутатами за поданням президента);
  • Президент призначає послів іноземних держав за поданням Кабміну (зараз – без участі уряду);
  • Президент оголошує часткову чи повну мобілізацію за поданням Кабміну (зараз – без участі уряду);

Принциповий момент законопроекту – президента таємним голосуванням обирає Верховна рада. Для висунення кандидата в президенти необхідне письмове подання не менш як однієї п'ятої складу ВР.  Кандидат, який набирає більше двох третин, тобто 201 і більше голосів, під час першого голосування, – стає президентом. Якщо до другого туру виходять двоє і набирають однакову кількість голосів, президентом обирається той, хто набрав більше голосів у першому турі.

Згідно з документом, за президентом пропонують залишити лише призначення голови СБУ та керівника Генштабу. Також він може  достроково припиняти повноваження Верховної ради, ветувати законопроекти та призначати Всеукраїнський референдум.

Порошенко про такі "реформи" не хоче навіть чути. І хоча отримати офіційну відповідь, чи бачив він проект закону, не вдалося, один з його соратників розповідає: "На пропозиції Авакова президент сказав: "У нас вже існує дуалізм влади. Я готовий навіть провести референдум з цього приводу. Але я ніколи не піду на такі зміни до Конституції, тому що наступний крок – федералізація. Я не допущу федералізації".

Публічно Порошенко відреагував на вмовляння Авакова та Яценюка під час щорічного звернення до парламенту у вересні цього року.

"Час від часу до мене приходять із пропозиціями щось змінити: повернути президенту обсяг повноважень із Конституції 1996 року або, навпаки, перетворити президента на церемоніймейстера. Хтось пропонує "тюнінг": чіткіше виписати ті статті, що трактуються неоднозначно, – говорив у Раді він і продовжував ще категоричніше, – я ніколи не погоджуся з пропозицією забрати в людей право обирати президента і передати його парламенту".

ВідеоЩорічне послання Президента. Порошенко говорив у Раді про Євроінтеграцію і російську загрозу

Така реакція Порошенка ідеологів документа не дивує. Співрозмовники в НФ визнають, що в тексті значно більше, ніж вони сподіваються отримати, або навіть самі готові підтримати. Яценюку, наприклад, не подобається ідея виборів президента  у парламенті, про що відкрито заявив на з'їзді своєї партії. "Президент є і буде, і народ буде виходити і приймати рішення, хто буде цим президентом", – немов заспокоював Порошенка екс-прем'єр. 

Гра в імітацію

Неготовність президента йти на будь які поступки дратує його політичних партнерів.

У НФ запевняють, що їхня фракція готова збирати 150 підписів народних депутатів, необхідних для подання змін до Конституції вже в лютому – на початку березня наступного року. Далі вони планують знайти 226 голосів для першого читання та направлення законопроекту до Конституційного суду. У НФ розраховують, що їхню ініціативу підтримають фракції "Батьківщина", "Радикальна партія", "Самопоміч", "Опозиційний блок", група "Відродження", депутати з партії "Укроп" та близько 15 позафракційних.

Якщо рахувати повний склад усіх цих фракцій та груп, разом із депутатами "Народного фронту" – це 237 голосів.

Однак, щоб довести справу до кінця і змінити Конституцію треба 300 голосів і їх у НФ не має. Тому як альтернативу у партії розглядають можливість внесення пакету законопроектів, які б приводили повноваження президента до конституційних норм.

Як приклад, співрозмовники у НФ нагадують, що згідно з Конституцією, президент не може призначати керівника Державного бюро розслідувань, директора НАБУ, керівника Нацгвардії тощо. Для того, щоб позбавити його цих прав, вистачить 226 голосів.  

Якщо домовитись з Порошенком не вийде у будь-якому форматі, у НФ є план "Б" – вихід із коаліції.

"Ми виходимо з коаліції. Петро Олексійович скаже, що розпустить парламент. Ми йому скажемо "давай". Тільки парламент можна розпустити, якщо впродовж 30 днів немає коаліції. А він не припускає, що можна створити коаліцію без БПП?", – пророкує події співрозмовник в оточенні міністра внутрішніх справ. Він припускає формування антикризової коаліції, що вийде з двома тезами: територіальна цілісність і відсутність економічної стагнації.  "І в цій коаліції ніхто ж не заборонить Юлії Володимирівні і Олегу Валерійовичу ненавидіти одне одного. А хто буде в цьому всьому винен? Лише Петро Порошенко", – додає співрозмовник.

До такого сценарію в оточенні президента морально готові. "У мене відчуття, що коли вже за Конституцією не можна буде розпускати парламент, а це, здається, за півроку до виборів, "Народний фронт" грюкне дверима і піде в опозицію.  Аваков же спілкується з Тимошенко, можливо, вони об’єднаються проти нас. Ну нічого, ми будемо шукати союзників серед нових сил", – розповідає депутат, наближений до Порошенка.

Для стримування "Народного фронту" від різких дій Порошенко може відновити переговори щодо об’єднання партій. Однак, значно ефективнішим рецептом може стати призначення секретаря РНБО Олександра Турчинова головою виборчого штабу Порошенка на президентських виборах 2019 року.

Цей хід може призвести до конфлікту всередині НФ і послабити позиції партії у протистоянні з президентом.

Роман Кравець

Залиште свій коментар

Наступна публікація