Вибори президента-2019. Як працюватимуть штаби і скільки коштує організація кампанії

Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин

Кандидати відтягують на останній період оголошення про свою участь у передвиборчій кампанії.

Цього року громадяни України обиратимуть наприкінці березня президента, а наприкінці жовтня - новий склад парламенту. Як йдеться у сюжеті ТСН.Тиждень, президентський марафон уже стартував, але офіційно зареєструвалися лише п’ятеро кандидатів: Ігор Шевченко, Сергій Каплін, Валентин Наливайченко, Андрій Садовий, Віталій Скоцик. Нині розглядають документи Анатолія Гриценка, Віталія Купрія та Євгена Мураєва. У них також навряд чи будуть якісь проблеми з реєстрацією.

Решта потенційних кандидатів тримають паузу. Хтось хоче подати документи в символічний день, наприклад 22 січня, в свято Злуки, хтось хитро не порушує інтриги довкола своєї персони. Утім, виборчу кампанію ведуть усі без винятку, а більшість просто затягують із реєстрацією, включно з чинним президентом. У цьому є неабиякий сенс, бо використовувати виборчі мільйони до офіційної реєстрації можна без усяких обмежень.

"Якщо ти реєструєшся не 31 грудня, а на початку лютого – ти отримуєш цілий місяць для того, щоб проводити повноцінну агітаційну кампанію і ні перед ким не звітувати ні за походження грошей, ні перед ким не звітувати за витрати коштів… На превеликий жаль, законодавство дозволяє це робити. Я переконаний, що політики, особливо претенденти на найвищу посаду в державі, не повинні шукати способів, як обійти закон. Вони повинні демонструвати виборцям, як потрібно дотримуватись закону", - вважає генеральний директор Комітету виборців України Олексій Кошель.

Бюджети кампанії кожного кандидата традиційно для України – білий, тобто офіційний, і чорний, тобто нелегальний. За даними Комітету виборців, чорний може становити понад дві третини загальної суми витрат. Мало того, є статті видатків, які стовідсотково переховують у тіні. Схема загальних витрат така: найбільше на телерекламу, мережу агітаторів, роботу власних пропагандистських штабів, членів виборчих комісій та спостерігачів, зовнішню рекламу та контрпропаганду проти конкурентів.

Досить поглянути на маніпуляції стосовно Анатолія Гриценка чи Володимира Зеленського. "Гриценка почали системно травити і поливати брудом десь від весни, з травня точно, поливали все літо і закінчилося це тільки коли висунувся Садовий і стало зрозуміло, що Гриценко практично не має шансів посунути Порошенка у конкуренції за другий тур виборів. Дивний збіг обставин, чи не так? Тепер така ж штука йде проти Володимира Зеленського. Це дуже вартісні штуки… Там точно мова йде про сотні тисяч, якщо не декілька мільйонів доларів", - переконує політичний консультант Микола Потураєв.

Робота власних штабів коштує по-різному, комусь вони не потрібні, скажімо, технічним кандидатам, хтось уже давно створив цілу мережу місцевих осередків. Великою мірою це тіньові схеми, коли колективи діляться за військовим принципом на групи, якими командують десятники, сотники, тисячники. Традиційно, вони починають працювати із цільовою аудиторією виборців за кілька місяців до голосування: комусь дарують продуктовий набір, комусь поштову листівку, комусь пофарбований паркан – усе оформлюють як благодійність, яка, фактично, є підкупом виборців.

"В українських реаліях вся передвиборна благодійність сприймається виборцем не як підкуп, а як просто вже норма, як обов’язкова робота для кандидатів. І до прикладу на місцевих виборах я не уявляю політика, який би не фарбував, не прибирав, не допомагав, не займався озелененням. У нас навіть партії перетворилися на різновид радянських ЖЕКів – вони займаються благоустроєм замість того, щоб пропонувати альтернативу", - коментує Олексій Кошель.

Немає випадків, коли б виборці виходили на акції протесту проти їхнього підкупу. Висновок неприємний - суспільство, загалом, передвиборний підкуп влаштовує. Чому ж тоді дивуватися результатам правління того чи іншого політика? Так чи інакше, навіть підкуп сьогодні можна оформити цілком законно і пристойно – через наймання на роботу і виплату так званої зарплатні. Таким чином, кандидат отримує прихильність не лише співробітника, а й членів його сім’ї, тобто множимо на чотири кількість майже куплених голосів.

"Лише один штаб кандидата може оплатити роботу близько 60 тисяч лише спостерігачів. Плюс реально існують доплати членам виборчих комісій, плюс реально існують доплати головам виборчих комісій і не забуваймо, що кандидати-важковики, вони традиційно будуть мати технічних кандидатів і будуть доплачувати членам виборчих комісій від технічних кандидатів… Множимо цю суму на два тури", - додав Кошель.

Частина кандидатів обійдеться малими витратами. Якщо мета просто запам’ятатися – то вистачить і теледебатів, що держава надає за свій кошт. Навіть, якщо безперспективний кандидат – твоє ім’я будуть згадувати і писати частіше, ніж раніше. Більшість вкладається в президентську кампанію лише частково, претендуючи, насамперед на перемогу у виборах парламентських, тоді будуть витрачатися головні гроші. Кандидати-важковаговики тепер же віддаються перегонам на повну.

"Цифри дійсно мають становити від 100 мільйонів доларів, а більш реалістично, мені здається, казати про 150 мільйонів", - сказав Потураєв.

Це, звичайно ж, не рекордні півмільярда Дональда Трампа чи майже мільярд Гілларі Клінтон на виборах кілька років тому. Втім, для небагатої України і 150 мільйонів доларів – шалені гроші. Звідки вони – це питання переважно не цікавить навіть фіскальну службу, бо детальний аналіз фінансових звітів можливий, фактично, вже після інавгурації нового президента. Чи буде хтось у владі звертати увагу на його можливі порушення на виборах – запитання риторичне. Тому й виборців цікавить не походження їхніх гонорарів, чи російське, чи кримінальне, а лише їхній розмір. Скільки встиг урвати на кампанії – твоє. Фахівці розповідають, що через це близько половини всіх витрат на виборах неефективні, простими словами, банально розкрадаються.

Сергій Швець

ВідеоВиборчий прайс: скільки коштує організація кампанії

Президентський марафон уже стартував, але офіційно зареєструвалися наразі лише 5 кандидатів. І не з тих, кому віддають найбільші цифри соціологи. Поки головні конкуренти ще розкачуються, журналіст ТСН.Тижня придивився до схем і грошей. 

Виборчий прайс: скільки коштує організація кампанії

Залиште свій коментар

Вибір редакції