Цьогоріч грандіозна розробка українських авіаконструкторів, найважчий вантажопідйомний літак - Ан-225 "Мрія", відзначає свій тридцятий день народження.

Вперше крилатий велетень здійнявся у небо 21 грудня 1988 року і відтоді встановив понад 240 світових рекордів та побував у 89 країнах. Протягом своїх численних рейсів Ан-225 перевозив грандіозні вантажі, надавав допомогу потерпілим від стихійних лих та спричиняв фурор усюди, куди б не опускалися його шасі.

Єдиний у своєму роді літак продовжує дивувати і зараз - він донині залишається однією з найбільших машин авіаіндустрії.

Якими ж були перші тридцять років української "Мрії"?
Назву на борт металевого птаха нанесли у ніч напередодні викочування літака з цеху. А вперше побачив небо він 21 грудня 1988 року. Керував "Мрією" протягом цього знакового польоту екіпаж випробувачів, до якого увійшли командир Олександр Галуненко, другий пілот Сергій Горбік, штурман Сергій Нечаєв, бортінженери Олександр Шулещенко та Володимир Гусар, радист В'ячеслав Білоусов і провідний інженер з льотних випробувань Михайло Харченко.
ПЕРШИЙ ПОЛІТ "МРІЇ"
ПЕРШИЙ ПОЛІТ "МРІЇ"
Ан-225, також відомий як "Мрія" (за класифікацією НАТО – Cossack), розробило київське Конструкторське бюро імені Антонова.

Процес будівництва розпочався у 1985 році і тривав лише 3,5 року – порівняно небагато з погляду авіаконструювання. За основу велетня було взято Ан-124-100 (також відомий як "Руслан"), тож "Мрія" мала з ним чимало спільних вузлів та деталей.

"Від ухвалення рішення щодо його проектування до першого вильоту, літак було створено досить швидко – фактично за 6 років", – зазначає директор АТП підприємства "Антонов" Михайло Харченко.
Літак мав вирішити низку нагальних потреб. Зокрема, необхідний був транспортний засіб для перевезення громіздких компонентів космічного корабля "Буран" від місця виробництва до місця запуску ( хоча де-факто ще до завершення проектування "Мрії" багато перевезень здійснив літак ВМ-Т "Атлант").

Планували також використовувати "Мрію" як перший ступінь системи повітряного старту космічного корабля – для цього вантажопідйомність літака мала становити не менш ніж 250 тонн.

Назву на борт металевого птаха нанесли у ніч напередодні викочування літака з цеху. А вперше побачив небо він 21 грудня 1988 року. Керував "Мрією" протягом цього знакового польоту екіпаж випробувачів, до якого увійшли командир Олександр Галуненко, другий пілот Сергій Горбік, штурман Сергій Нечаєв, бортінженери Олександр Шулещенко та Володимир Гусар, радист В'ячеслав Білоусов і провідний інженер з льотних випробувань Михайло Харченко.
Політ мав тривати три години, проте оскільки погода була не дуже гарною, то час у небі зменшили. Проте навіть за такий короткий час – півтори години – вдалося отримати усю необхідну інформацію і жодного зауваження не було.

Командир Олександр Галуненко навіть після цього пожартував: "Якщо конструктори будуть створювати такі літаки, то потреби у льотчиках-випробувачах не буде".

А невдовзі, вже 3 травня 1989 року, "Мрія" здійснила перший політ з космічним кораблем "Буран". Цю подію транслювали у прямому ефірі. Загалом літак здійснив 14 рейсів з "Бураном". Загальна тривалість склала понад 28 годин.
Після розпаду СРСР програму "Енергія"-"Буран" було закрито, тож фінансування припинилося і літак на деякий час лишився без роботи. У квітні 1994 року польоти Ан-225 припинилися.

Літак не був сертифікованим, до того ж він не долітав близько 20 випробувальних рейсів. А отже, комерційне використання "Мрії" було неможливим. З літака зняли двигуни та інше обладнання, яке можна було використати у "Русланах", а сам крилатий велетень довгі 7 років стояв на околиці аеродрома у Гостомелі.

"Були важкі часи. Початок 90-х. Нам потрібно було розвивати флот "Русланів". Про використання "Мрії" як комерційного літака тоді ніхто, якщо чесно, й подумати не міг. Фінансування припинилося, а утримувати літак самостійно було складно, хоча уніфікація з "Русланом" в принципі не викликала труднощів у його експлатації", - зазначає Михайло Харченко.
Та пізніше, коли ДП "Антонов" як слід стало на ноги і накопичило досвід перевезень надважких великогабаритних вантажів, стало зрозуміло, що існує певна ніша на комерційному ринку, яку зайняти не до снаги навіть "Руслану". Україні потрібна була "Мрія". На початку 2000-х ДП "Антонов" за власні кошти спільно з АТ "Мотор Січ" відновили металевого птаха.

7 травня 2001 року модернізований літак повернувся у небо після тривалого перебування на землі. Усього за один місяць він виконав близько 20 випробувальних польотів та отримав сертифікати, які дозволили йому виконувати комерційні рейси.

Наразі Ан-225 – єдиний у своєму роді. І хоча його послугами користуються не надто часто (здебільшого вантажі транспортують за допомогою Ан-124-100, який хоч і дещо поступається "Мрії" за параметрами, однак є дешевшим), він не стоїть без роботи.
Час від часу з'являються глобальні проекти, які до снаги виконати лише йому. Серед найостанніших – проект у Латинській Америці. У його межах літак "Мрія" виконав 12 польотів з Чилі до Болівії та перевіз цілу електростанцію.

Проект став найбільшим за кількістю послідовних рейсів в історії експлуатації літака на комерційному ринку. Кожного рейсу "Мрія" доставляла вантаж вагою до 160 т.

Цікаво, що культовий літак має також брата-близнюка. Проте той є недобудованим. І, як зазначає керівництво компанії, якщо його таки добудують, то це буде абсолютно інша машина.

"Це буде абсолютно новий літак, з новим обладнанням та можливостями – з точки зору здійснення польотів, питань навігації, відповідності вимогам, кількість яких зростає щороку. Це буде абсолютно новий модернізований літак", - наголошує Михайло Харченко.
Ан-225 є найбільшим літаком у світі — його вантажний відсік може вмістити 270 жирафів та 200 автомобілів Lanos. До "Мрії" можна помістити вчетверо більше вантажу, ніж до Боїнг-737. Він може навіть транспортувати і корпус самого Боїнг-737.
ПАРАМЕТРИ ЛІТАКА
ПАРАМЕТРИ ЛІТАКА
Ан-225 є найбільшим літаком у світі — його вантажний відсік може вмістити 270 жирафів та 200 автомобілів Lanos. До "Мрії" можна помістити вчетверо більше вантажу, ніж до Боїнг-737. Він може навіть транспортувати і корпус самого Боїнг-737.

Салон Ан-225 є настільки великим, що у ньому цілком поміщається відстань, яку пролетіли на першому літаку брати Райт.

"Мрія" також є єдиним літаком для транспортних перевезень, якого оснащено шістьома реактивними двигунами. Якщо перевести їхню потужність у автомобільну систему вимірювання, вона становитиме близько 75 тисяч кінських сил.
Для керування літаком такого масштабу потрібно лише 6 членів екіпажу. Кабіна розрахована на команду, до якої входять: командир, другий пілот, старший бортінженер, бортінженер, штурман і радист. Наявне також приміщення для другого екіпажу.

Вантажний відсік "Мрії" має довжину 43 метри, ширину — 6,4 метра і висоту — 4,4 метра. Над ним розташовано пасажирський салон на 70 осіб.

Багато складників літака є подібними до складників його старшого, але меншого за габаритами, брата – Ан-124-100. Так, наприклад, поперечний переріз фюзеляжу в Ан-225 є таким же, однак має значно більшу довжину.
Екіпаж: 6 осіб
Максимальна кількість місць: 70
Тип: надважкий транспортний літак
Екіпаж: 6 осіб
Максимальна кількість місць : 70

Довжина: 84 м
Розмах крила: 88,40 м
Площа крила: 905,0 м²
Максимальна швидкість польоту: 850 км/год
Максимальна висота польоту: 11 000 м
Максимальна дальність польоту: 15 400 км
Крила Ан-225 також є модифікованою версією крил його родича, однак розробники додали нову центральну секцію та збільшили розмах – він становить 88,4 м. Похизуватися більшим можуть лише два літаки у світі.

Це, зокрема, Hughes H-4 з ромахом крил 97,5 метра, що належить до класу летючих човнів і піднімався в повітря лише один раз в 1947 році та двохфюзеляжний Stratolaunch, який наразі готується до свого першого польоту та має розмах 117,3 метра.

Пальне "Мрії" розміщується в вісімнадцяти баках-кесонах, по три на кожний двигун. Загальна місткість всіх паливних баків складає 405 000 л . Як швидко "Мрія" його "з'їдає", залежить від навантаження. За політ у крейсерському режимі Ан-225 витрачає від 15,9 тонн пального на годину.
Літак може залишатися в повітрі до 18 годин і долати відстань до 15 тисяч кілометрів за рейс. Ан-225 має 32 колеса: чотири на двох передніх опорах та 28 – в основному шасі.

Останнє також варте уваги. "Мрія" має унікальне семирядне основне шасі: по дві стійки з двома колесами в кожному ряду. Воно забезпечує рівномірне розподілення навантаження значної ваги літака на площу аеродромного покриття. Саме це дозволяє крилатому велетню, що має максимальну злітну вагу 640 тонн, базуватися на звичайних аеродромах.

Цікаво, що "Мрія" може розвертатися на 180 градусів на порівняно невеликому майданчику 56 метрів завширшки. Чотири задніх стійки з колесами розвертаються на кут, який відповідає радіусу повороту літака.
Літак "Мрія" є неабияким мандрівником. Він відвідав близько 90 країн, серед яких як країни Європи, так і найекзотичніші куточки світу. Загалом він побувах у 184 аеропортах.

Відомий літак й своїми добрими справами.
ДОБРІ СПРАВИ "МРІЇ"
ДОБРІ СПРАВИ "МРІЇ"
Літак "Мрія" є неабияким мандрівником. Він відвідав близько 90 країн, серед яких як країни Європи, так і найекзотичніші куточки світу. Загалом він побувах у 184 аеропортах. Загалом він побував у 184 аеропортах.

Відомий літак також своїми добрими справами. Так, наприклад, протягом 10 та 11 листопада 2004 року "Мрія" виконала рейс з Адана (Турція) до Тріполі (Лівія) та доставила шість сільгосплітаків для боротьби з нашестям сарани.

А 3 грудня 2005 року Ан-225 у рамках благодійної акції "Самаритянський гаманець" привіз з Великої Британії до України 75 тисяч коробок подарунків для дітей.
У лютому 2010 року літак допомагав ліквідувати наслідки землетрусу на Гаїті. Він транспортував до Японії будівельну техніку (бульдозери, вантажівки, тягачі, навантажувальними), загальна вага якої становила 108 тонн.

А 25 березня 2011 року "Мрія" доставила в постраждалу від стихійних лих Японію гуманітарні вантажі, генератори та техніку загальною масою 140 т.

14 листопада 2013 року металевий птах також перевіз з Хорватії до Філіппін трансформатор та супутникове обладнання, які були необхідні для поновлення роботи електростанції в найкоротші терміни.
ДЕ БУЛА "МРІЯ"
Країни, які відвідала "Мрія"
Завдання було не до снаги будь-якому іншому літаку, адже вага трансформатора становила 136, а загальна вага всього вантажу - 180 тонн.

Проте "Мрія" з ним впоралася. Це вкотре довело провідні позиції "Авіалінії Антонова" на світовому ринку перевезень великогабаритних вантажів і девіз компанії: "Нема інших, здатних перевезти більше".

Цієї осені Aн-225 також вперше побував на американському острові Гуам. Він доставив туди понад 123 тисячі кілограмів допомоги, конче необхідної жертвам моторошного урагану.
Протягом рейсу літак подолав 33 тисячі кілометрів. "Мрію" обрали для цієї місії з огляду на його доступність та можливість транспортувати якомога більший обсяг вантажу у якомога коротші терміни.

Політ організували за лічені години і вже незабаром Ан-225 здійнявся у тринадцятигодинний рейс з України до Каліфорнії. А вже там з аеропорту Окленда вирушив до Гуаму з цінним вантажем, якого потребували мешканці острова.
11 серпня 2009 року Ан-225 доставив із Франкфурта (Німеччина) до Єревана (Вірменія) найважчий в історії авіації моновантаж – генератор, який транспортувався разом із спеціальною рамою.

Загальна вага вантажу склала 187.6 тон. Це перевезення стало ще одним грандіозним досягненням і увійшло до Книги рекордів Гіннесса.
ДОСЯГНЕННЯ "МРІЇ"
ДОСЯГНЕННЯ "МРІЇ"
Літак є володарем багатьох почесних рекордів. Так, наприклад, 22 березня 1989 року Ан-225, керований екіпажем Олександра Галуненка, встановивив 110 світових досягнень.

Серед них - рекорд швидкості польоту за 2000-кілометровим замкненим маршрутом з вантажем 155 т – 815,09 км/г та рекорд висоти польоту з цим вантажем – 12430 м.

До цього рекорд максимальної злітної маси (404,8 тонн) належав американському Боїнг 747-400. Проте Ан-225 вдалося перевищити це досягнення одразу на 104 тонни.
Список рекордів поновився 11 вересня 2001 року. Тоді крилатий велетень здійнявся у небо для перельоту за маршрутом Київ-Чорне море-Київ і підняв на висоту 2000 метрів комерційний вантаж вагою у 253.820 тонни.

До того ж на замкненому 1000-кілометровому маршруті з вантажем 250 тонн була досягнута швидкість 763 км/г, а грандіозний вантаж 250 т було піднято на висоту 10.570 метра.
Ще шість рекордів вдалося здобути 16 червня 2004 року протягом перельоту Ан-225 з вантажем масою 247 тонн з Праги до Ташкенту.

Того дня крилатий велетень встановив рекорди швидкості в двох класах транспортних турбореактивних літаків С-1 і C-1t на маршрутах: Прага-Київ, Київ-Ульянівськ, Ташкент-Київ.

Швидкість Ан-225 "Мрія" складала 684,67; 662; 693,2 км/годину відповідно.
11 серпня 2009 року Ан-225 також доставив із Франкфурта (Німеччина) до Єревана (Вірменія) найважчий в історії авіації моновантаж – генератор, який транспортувався разом із спеціальною рамою.

Загальна вага вантажу нараховувала 187.6 тон. Це перевезення стало ще одним грандіозним досягненням і увійшло до Книги рекордів Гіннесса.
Був "Мрія" і місцем проведення виставки – 27 вересня 2012 року протягом авіасалону "Авіасвіт-ХХІ" у фюзеляжі Ан-225 відбувся показ картин на висоті 10500 м.

Тоді всередині літака розмістили 500 робіт 90 художників
ФАКТИ ПРО ЛІТАК
ФАКТИ ПРО ЛІТАК
Літак "Мрія" є всесвітньовідомим. Про нього пишуть провідні ЗМІ, він з'являється у масовій культурі та спричиняє ажіотаж усюди, куди б не прибув.

У 2005 році британські спеціалісти включили Ан-225 "Мрія" до списку 13 найвизначніших в історії авіації літаків. Їхні зображення розмістили на тринадцятьох срібних монетах.

Ця серія монет номіналом 25 доларів Соломонових островів, що входять до Британської співдружності, була присвячена 100-річному ювілею історії світової авіації.

2002 року Національний банк України також випустив монету "Ан-225 Мрія" номіналом 5 гривень, що увійшла до серії "Літаки України".
Крилатий велетень також з'являвся у відомому фільмі "2012". Однак там він мав назву "Антонов 500" (англ. ANTONOV 500). До того ж автори кінострічки припустилися кількох неточностей – зокрема, було спотворено факти про літак та його походження.

Так, наприклад, у кінофільмі "Мрія" мав вантажний люк, хоча насправді вгору відкидається уся передня частина літака, за винятком кабіни. Один з героїв також помилково називає транспортний засіб російським літаком.
Був "Мрія" і місцем проведення виставки – 27 вересня 2012 року під час авіасалону "Авіасвіт-ХХІ" у фюзеляжі Ан-225 відбувся показ картин на висоті 10500 м.

Тоді всередині літака розмістили 500 робіт 90 художників. Цей рекорд також було зафіксовано у Книзі рекордів Гіннеса.
На основі літака "Мрія" було також створено картку Mecha Phantom Beast Dracossack для карткової гри Yu-Gi-Oh!.

2013 року Державіаслужба України погодила документи щодо встановлення літаку Ан-225 призначених ресурсів та строку служби 20000 льотних годин, 4000 польотів, 45 років експлуатації. Це означає, що щонайменше до 2033 року цей культовий літак здійматиметься в небо.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: