Бі-бі-сі склало рейтинг 10 головних фейків року: майже всі пов’язані з Росією

Україна також часто згадується серед жертв інформаційної пропаганди Кремля.

Російська служба Бі-бі-сі склала список 10 фальшивих новин року. Відкрився він "уроком русофобії в українській школі", якого насправді не було.

10 місце віддане історії про нібито середню школу Краматорська на Донеччині, де вчитель з автоматом у руках називав росіян "нацією бомжів і алкоголіків", а з учнів вимагав гроші за якусь газету "Кропівач". Російські журналісти сприйняли відео за реальне, тоді як жартівливий ролик зробили активісти з Дніпра, аби потроллити ЗМІ країни-агресора.

9 місце посіла історія з нібито ажіотажем навколо календарів із Путіним у Великій Британії. Daily Mirror повідомило про появу шести примірників такого календаря в інтернет-магазині eBay, натомість в інтерпретації росіян це перетворилося на "скуповування з прилавків календарів у перші ж дні продажів" і "тепер видання практично не знайти на книжкових полицях".

ВідеоПапа Римський нагадав журналістам, що фейкові новини – великий гріх

8 місце віддали феміністкам з банером на вежі Кремля 8 березня – вони начебто стояли з димовими шашками на закритій для відвідувачів території. Федеральна служба охорони спростувала появу сторонніх осіб на об’єкті, а згодом і самі феміністки зізналися, що світлини зроблені в графічному редакторі.

7 місце журналісти присвятили "планам Британії захопити Кавказ" від нібито колишнього керівника розвідки МІ-6. Цей текст з'явився на підробленому сайті газети Guardian і був підхоплений кремлівськими ЗМІ.

6 місце посіла історія про нібито смерть 55-річної жительки Санкт-Петербургу через неможливість швидкої дістатися лікарні, бо машина потрапила в затор, створений прихильниками Навального. Про це повідомляли російські журналісти з посиланням на правоохоронців, однак медики спростували факт подібного інциденту. Незабаром ЗМІ уточнили, що автомобіль лікарів застряг перед Невським проспектом через те, що рух був перекритий поліцейськими, а не протестуючими. Швидкої вдалося доїхати до місця виклику за 16 хвилин, причому інша бригада вже з’явилася там ще раніше.

5 місце віддали фейковій новині про "бургер на честь дня народження Путіна" в ресторані Нью-Йорка. "Путінбургер" нібито включили в меню з поясненням, що президент РФ є "видатним політиком і історичною особистістю". Насправді ж представник ресторану Lucy's Шон Райан заявив, що ніякого бургера в честь Путіна вони не готують, а фейк про це поширила офіціантка, яку одразу ж звільнили за заподіяну репутації закладу шкоду.

4 місце нагадує про нібито "підпал Ростова проукраїнськими неоязичниками". Шестеро озброєних чоловіків в кущах з дивним прапором заявили на розміщеному в YouTube відео про власну відповідальність за пожежі в житловому районі в центрі міста. Люди назвали себе учасниками націоналістичного "Руського визвольного руху", які допомагають українцям боротися проти "кривавого режиму Путіна", а свою акцію в Ростові вони назвали "першим успішним терористичним актом на території Російської Федерації". Насправді ж відео є фальшивкою, до створення якої долучилися терористи "ДНР".

3 місце посіла "зустріч Усами бін Ладена з Гілларі Клінтон у Білому домі". Про "феєричні фотографії" розповіла представник міністерства закордонних справ Росії Марія Захарова. Невдовзі з’ясувалося, що на оригінальному фото Клінтон тисне руку індійському співакові і музиканту Шубхашішу Мухерджі в 2004 році – і сталося це не в Білому домі, а на прийомі в готелі. Липовий колаж з Клінтон і терористом поширювали прихильники Трампа під час президентських перегонів в США.

2 місце дісталося Володимиру Путіну з фальшивим відео нібито роботи російської авіації в Сирії. Насправді президент РФ показав відеозапис атаки американських ВПС, видавши його за роботу росіян. Цей епізод з’явився в фільмі-інтерв’ю Путіна режисеру Оліверу Стоуну – там росіянин демонстрував кадри роботи авіації зі свого телефону. Відео виявилося записом нальоту літаків США на позиції терористів в Афганістані в 2009 році. Голоси ж пілотів російською мовою були взяті з записів переговорів пілотів українських бойових вертольотів під час удару по захопленому тоді сепаратистами Донецькому аеропорту в травні 2014 року. Після того, як вибухнув скандал, в Кремлі заявили, що плівка для президента була надана міноборони.

1 місце журналісти Бі-бі-сі присудили російському міноборони, котре видало скріншот з комп’ютерної гри AC-130 Gunship Simulator за супутникові знімки "забезпечення США прикриття боєздатних загонів "Ісламської держави" в околицях міста Абу-Кемаль в Сирії". Фейком виявилися й інші викривальні знімки відомства, котрі були взяті з відео боїв збройних сил Іраку у вересні 2016 року поблизу міста Фаллуджа. Після того, як росіян викрили в брехні, ті видалили публікацію в Twitter і відредагували пост в Facebook, пояснивши все помилкою цивільного співробітника.

Залиште свій коментар

Наступна публікація