Фонд зарплат в $ 1 млн і фейкові мітинги. РБК розповіло, як "фабрика тролів" втручалася у вибори США

Фонд зарплат в $ 1 млн і фейкові мітинги. РБК розповіло, як "фабрика тролів" втручалася у вибори США

Фото: Reuters

У спеціальному відділі працювало до 90 осіб.

Російське видання РБК опублікувало розслідування про причетність так званої "фабрики тролів" з Санкт-Петербурга до втручання в американські вибори – журналістам вдалося знайти та підтвердити причетність кремлівських ботів мінімум до 120 спільнот і тематичних акаунтів у соціальних мережах.

За даними журналістів, співробітників до "американського відділу фабрики" почали набирати навесні 2015-го року на оклад 40-50 тис. руб. (близько 18-23 тисяч гривень) з нічним графіком роботи.

Через такі оголошення в штат кремлівських ботів шукали людей, які візьмуть на себе роботу з американськими спільнотами в режимі реального часу, розповів журналу РБК екс-співробітник "фабрики". Інший колишній працівник додає, що від початку весни 2015-го їм почали "видавати завдання з дискредитації образу кандидатів", які підуть на президентські вибори у США. До літа 2016-го кількість співробітників "американського департаменту фабрики" зросла майже втричі, до 80-90 осіб.

Керівником цього відділу співрозмовники російських журналістів називають 27-річного уродженця Азербайджану Джейхуна Асланова. Сам він інформацію спростував.

Видання зазначає, що зарплатний фонд "американського департаменту" ботів досягає близько $ 1 млн на рік: "тролі" нижчої ланки отримують близько 55 тис. руб. (25 тисяч гривень), адміністратори — до 90 тис. рублів (більше 41 тисячі грн)., керівництво — від 120 тис. руб., (близько 55 тисяч грн). Наводять цифри колишній і нинішній співробітники "фабрики".

У розпорядження журналістів потрапив і список майже 120 спільнот і тематичних акаунтів Facebook, Instagram, Twitter, які працювали на "фабрику" до серпня 2017-го, велика частина з яких наразі заблокована. Причетність "тролів" до списку підтвердило нібито джерело журналістів, близьке до керівництва "фабрики". Крім того, більше половини акаунтів у Twitter зареєстровані на номери з префіксом +7 (російські номери телефонів).

Про те, що автори постів у зазначених групах були росіянами, підтверджують і дані лінгвістичної експертизи. Ад'юнкт-професор Колумбійського університету Рональд Мейер і його колега, директор програми з вивчення російської мови Алла Смислова вказали на наявність кальки з російської мови в постах (наприклад, sitting on welfare — "сидіти на грошовому забезпеченні") і огріхи в пунктуації, на кшталт коми перед сполучником that ("що"), а також "дивні формулювання".

Один зі співробітників "фабрики" розповів журналістам, що завданням ботів була не передвиборча гонка в США, а створення акаунтів і проведення флешмобів, які будуть підхоплювати великі ЗМІ і ключові медіаперсони.

Основна частина працівників "американського департамента" з Петербурга займалася серйозними темами. За словами джерела, близького до керівників "фабрики", майже весь американський контент "фабрики" був не стільки за конкретного кандидата, скільки на "гостросоціальні теми", а вклалися в програму республіканця Дональда Трампа вони нібито абсолютно випадково.

"Не було завдання "підтримувати Трампа". Всі поточні проблеми були безпосередньо пов'язані з діями правлячої на той момент партії. Гілларі (Клінтон – Ред) — її представник, а, отже, теж винна", — сказав один з ботів.

Під егідою одного з ресурсів тролів – BlackMattersUS – були проведені нібито близько 10 акцій в США, стверджує співрозмовник РБК, знайомий з діяльністю "фабрики". Американці, які брали участь у роботі BlackMattersUS, не знали, що за організацією стоять "тролі", запевняють на "фабриці". Боти використовували таргетинг і списувалися з місцевими активістами та просили їх посприяти у проведенні протестів. Один з них – пікет у місті Шарлотт - відбувся за два тижні до виборів в США.

Співрозмовник, близький до керівництва "фабрики", розмрковує: "Чи могли ми вплинути на результат виборів?.. Ні, звичайно. Чи могли схилити штати, що сумніваються, на бік Трампа?.. Можливо, але ми самі отетеріли від результатів. Навіщо нам усе це?.. Чистої води фан".

Нагадаємо, напередодні директор служби безпеки Facebook Алекс Стамос заявив, що Росія могла впливати на користувачів Facebook через рекламу в соціальній мережі.

За його словами, намагаючись відстежити зв'язок між можливим втручанням Москви у вибори в США і рекламними оголошеннями в Facebook, в соцмережі знайшли приблизно 470 фейкових акаунтів і сторінок, які від червня 2015 до травня 2017-го року придбали близько 3 тисяч оголошень на загальну суму 100 тисяч доларів. Ці облікові записи та сторінки були пов'язані одне з одним і, ймовірно, діяли з Росії.

З аналогічними заявами виступив і засновник соцмережі Марк Цукерберг.

Прес-секретар Кремля Дмитро Пєсков заявив, що адміністрація президента РФ Володимира Путіна ніколи не займалася рекламою в соцмережах.

Повʼязані теми:

Наступна публікація