Останній день з життя динозаврів. Як віднайдене "поле смерті" допомогло з'ясувати деталі загибелі гігантів
  • Кількість переглядів 12503

Науковці відшукали докази того, що саме знищило динозаврів 66 мільйонів років тому.

Причини масового вимирання динозаврів, яке припадає на кінець Крейдового періоду та початок палеоліту, є однією з найбільших наукових таємниць. Існує низка гіпотез, що намагаються його пояснити, проте жодна з них дотепер не мала достатнього обґрунтування.

Проте нещодавно у Північній Дакоті вчені знайшли унікальне "поле смерті", сповнене скам'янілостями тварин і риб, що може дати відповідь не тільки на запитання, що стало причиною вимирання, але як саме це відбулося.

Що вбило динозаврів

Наприкінці Крейдового періоду, близько 65 мільйонів років тому, загадковим чином зникли з лиця Землі багато видів живих істот  – від динозаврів до морських плазунів на кшталт плезіозаврів.

Вони вимерли, у той час як переважна частина інших тварин – ссавців, черепах і крокодилів – вціліла. Цей факт тривалий час бентежив учених у різних куточках світу і змушував їх висувати усе новіші теорії того, що саме могло спричинити вимирання.

Дехто говорив про те, що це трапилося унаслідок вибуху наднової зірки, що відбувся неподалік від Землі, і таким чином спричинив потужне опромінення. Проте жодних залишків такої зорі неподалік від планети вченим знайти не вдалося.

Інші ж виголошують думку, що причиною загибелі динозаврів слугували хижі ссавці, які руйнували кладки їхніх яєць та знищували дитинчат, або ж аномальний "стрибок" магнітного поля.

динозаври
pixabay.com

Найбільше прихильників мають дві теорії – падіння на землю величезного астероїда або комети та потужне виверження вулкана. Кожне з цих явищ могло призвести до забруднення неба попелом, який би унеможливив потрапляння сонячних променів на Землю.

Це, своєю чергою, вплинуло б на процеси фотосинтезу та харчовий ланцюг усіх наявних тоді живих організмів – спочатку через брак їжі вимерли б травоїдні тварини, а згодом і хижаки, що харчувалися ними.

Після осідання попелу Земля вкрилася б іридієм – хімічним елементом, сліди часто виявляють у зразках породи, що датуються часом, коли було знищено динозаврів. Вони розкидані у всьому світі, на суші та у океані, попри те, що цей метал на Землі є надзвичайно рідкісним. Зазвичай його знаходять у метеоритах.

Однак сам цей факт не може бути доказом того, що динозаври вимерли саме унаслідок зіткнення планети з небесним тілом. Справа у тому, що іридій наявний також у ядрі Землі. Вивільнити його на поверхню здатне виверження вулкана. Якщо воно справді трапилося, то було надзвичайно потужним і могло призвести до тих самих наслідків, що й удар масивного небесного тіла.

Кратер Чиксулуб

Проте, на відміну від вулканічної, теорія про знищення динозаврів ударом астероїду має значно вагоме підтвердження – величезний імпактний кратер, розташований на півострові Юкатан. Він має назву Чиксулуб та завширшки понад 150 кілометрів.

Через такі значні розміри виявити його вдалося далеко не одразу. Чиксулуб відшукали лише у 1980-х роках.

Тоді протягом геофізичних досліджень дна Мексиканської затоки, дослідники виявили величезну підводну дугу близько 70 кілометрів завдовжки. Продовження цієї дуги пролягало на суші – на північному заході Юкатана. Сумарно обидві частини становили 180 кілометрів завдовжки.

кратер чиксубул інфографіка
tsn.ua

Відхилення від норми показників гравітаційного поля, наявні у регіоні, навели вчених на думку, що кратер є саме імпактним – тобто, виник унаслідок удару. Підтвердженням цього слугували наявність на місці гірських порід ударно-вибухового походження, хімічний аналіз ґрунту та космічні знімки місцевості.

Дослідження кратера дало змогу вченим встановити, що астероїд, який його утворив, наблизився до поверхні з північно-східного напрямку, був близько 12 кілометрів завширшки та рухався зі швидкістю 18 кілометрів за секунду.

2017 року група вчених встановила, що у результаті удару небесного тіла у атмосферу ймовірно надійшло понад 300 мільйонів тонн сірки. Така кількість могла суттєво змінити глобальну температуру – можливо, навіть спричинити глобальну зиму.

Останній день із життя динозаврів

На підтримку астероїдної теорії свідчить ще одна знахідка – "поле смерті", сповнене скам'янілостями тварин і риб, яке виявили у Північній Дакоті (США).

Його віднайшли унаслідок розкопок у  місці, відомому як Таніс. Саме там Роберт ДеПалма та його колеги з Університету Канзаса відшукали відповідь на питання, що саме відбувалося за лічені години після того, як гігантський астероїд врізався у Землю.

На ділянці знайшли рештки прісноводних риб, наземних хребетних, дерев, гілок, морських амонітів і інших істот.

Геохіміки довідалися, що переважна більшість зразків містить частинки породи, які походять з регіону кратера Чиксулуб.

Так, вони наявні у зябрах риб – це свідчить про те, що ті мимовільно вдихали їх із води, у якій плавали. Є вони і у бурштині – застиглій смолі дерев. На зразках можна побачити навіть щілини, крізь які фрагменти потрапили усередину. За віком усі знахідки також збігаються з часом утворення кратера.

Чому вони опинилися у Північній Дакоті? На думку вчених, удар астероїда спричинив викид у небо мільярдів тонн розплавленої гірської породи, що розлетілася у всіх напрямках, радіусом у тисячі кілометрів. А скам’янілості, знайдені у Танісі, фіксують момент, коли порода знову впала донизу.

Розташування решток свідчить також про те, що вони у певний момент опинилися під товщею води. Проте трапилося це не через цунамі.

динозавр
pixabay.com

Учені вважають, що причиною раптового наводнення стала сейсмічна хвиля магнітудою 10 або 11 що прокотилася поверхнею Землі (Великий чилійський землетрус, що вважається найсильнішим за усю історію спостережень, мав магнітуду 9,3-9,5).Такі хвилі називають сейші – їм було б під силу здійняти догори усе на своєму шляху та створити "кладовище", яке віднайшли учені.

"Саме такі хвилі могли б пояснити наявність в одному місці решток прісноводних риб, овочів, дерев, гілок, морських амонітів та інших істот, що живуть у морі", – наголошує ДеПалма.

Він зазначає, що цунамі знадобилося б щонайменше 17 годин, щоб досягнути місця розкопок -  відстань від Північної Дакоти до Мексиканської затоки нараховує близько 3 тисяч кілометрів. Сейсмічна хвиля рухається значно швидше – у неї б на це пішло буквально 10 хвилин.

Один з авторів дослідження, Філ Менінг, зазначив у коментарі BBC, що знахідка є по-справжньому сенсаційною.

"Це одна з найважливіших археологічних знахідок у світі. Якщо хтось хоче зрозуміти, що саме відбувалося у останній день життя динозаврів – саме тут вдасться знайти відповідь", – наголосив він. Погоджується з ним й інший дослідник, професор Альварез.

"Коли ми висунули гіпотезу, що причиною великого вимирання був удар астероїда, вона ґрунтувалася лише на аномальній концентрації іридію. Відтоді поступово вдавалося відшукати й інші докази. Проте мені ніколи не спадало на думку, що ми знайдемо подібне кладовище", - розповів вчений.

Палеонтологи, які не брали участі в дослідженні, більш обережні у висновках. Так, у коментарі CNN лектор і дослідник з палеонтології університету Единбурга зазначив, що зв'язок між загибеллю знайдених істот та катастрофою виглядає достовірним, проте "аспект історії з динозаврами" йому видається менш зрозумілим – єдина скам'янілість динозавра, згадана в статті, – це одна часткова тазова кістка. Однак він сподівається, що у регіоні вдасться знайти й інші докази.

ВідеоУ Китаї на будмайданчику робітники випадково натрапили на скам'янілі кістки динозаврів

Деякі рештки - у відмінному стані. З них палеонтологам вдалося зібрати цілі скелети прадавніх істот. І роботи ще тривають - камені, яким 100 мільйонів років, вчені дбайливо очищують, аби відділити зуби, кігті та хребці створінь, що жили на планеті ще до людей.