Провокації спецслужб і помилкові катастрофи. Найгучніші в історії авіації випадки падіння цивільних літаків

Катастрофа Boeing 737-800 Ірані не єдина, коли пасажирський літак був збитий свідомо чи помилково.

У четвер, 9 січня, одразу кілька провідних американських видань і телеканалів повідомили про те, що Boeing 737-800 "Міжнародних авіаліній України" був помилково збитий Іраном одразу після зльоту з аеропорту Тегерана.

Згодом під час брифінгу президент США Дональд Трамп заявив, що не вірить у те, що український літак розбився через технічну несправність. Він зазначив, що політ відбувався над неспокійним районом, тож "хтось міг просто помилитися".

За кілька годин потому канадський прем’єр Джастін Трюдо з посиланням на дані розвідки заявив, що український літак був збитий іранською ракетою класу земля-повітря. Він також, як і Трам не виключив, що це було ненавмисне.

Катастрофа Boeing 737-800 в Ірані не єдина, коли пасажирський літак був збитий свідомо чи помилково. Історія знає ще як мінімум сім випадків, коли причиною трагедії ставав не людський фактор, не помилка пілотів і не погодні умови.

Ми згадали найгучніші в історії світової авіації випадки, коли пасажирські літаки падали внаслідок застосування зброї.

Катастрофа MH17 у небі над Донбасом

 Дата: 17 липня 2014 року 
                                 

Пасажирський літак компанії Malaysia Airlines, що виконував рейс MH17 з Амстердама в Куала-Лумпур, був збитий 17 липня 2014 року біля окупованого Тореза Донецької області зенітним ракетним комплексом "Бук" російського виробництва. Усі пасажири та члени екіпажу — загалом 298 осіб — загинули.

Боїнг 777, MH17
Associated Press
Збитий російським "Буком" літак компанії Malaysia Airlines

Росія свою причетність до катастрофи літака спростовує, але висуває суперечливі версії події. Спершу вона заявляла, що "Боїнг" збив український військовий літак, а у вересні 2018 року почала стверджувати, що його збила українська ракета з комплексу "Бук".

Міжнародна слідча група (Joint Investigation Team — JIT) висунула звинувачення у причетності до катастрофи росіянам: генерал-майору Сергію Дубінському (позивний "Хмурий"), полковнику Олегу Пулатову ("Гюрза"), полковнику Ігорю Гіркіну (Стрєлкову) і українцю Леоніду Харченку ("Кріт").

Бойовики намагалися знищити головного фігуранта у справі Володимира Цемаха разом з українською розвідгрупою при вивезенні його з окупованого Донбасу. Нідерланди просили видати Цемаха, але Україна включила його в обмінний список полоненими за вимогою Росії.

MH17, інфографіка

Наразі розслідування все ще триває. Гаазький трибунал зарезервував судовий комплекс "Схіпхол" із підвищеними заходами безпеки для проведення слухань за результатами розслідування трагедії. Комплекс зарезервовано від 9 до 13 березня, від 23 до 27 березня, від 8 червня до 3 липня, від 31 серпня до 13 листопада 2020 року та від 1 лютого до 26 березня 2021 року.

Катастрофа літака "Сибір" над Чорним морем

 Дата: 4 жовтня 2001 року 
                                 

Літак Ту-154М авіакомпанії "Сибір", що виконував рейс 1812 Тель-Авів-Новосибірськ, впав через 1 годину 45 хвилин після зльоту. Всі 66 пасажирів і 12 членів екіпажу загинули. Тоді розглядалася версія теракту або вибуху на борту з технічних причин. Проте в ЦРУ заявили про проведення Україною над Чорним морем навчальних запусків ракет.

Катастрофа літака МАУ під Тегераном, Іран
Getty Images
Boeing 737-800 "Міжнародних авіаліній України" 8 січня 2020 року

Міждержавний авіаційний комітет Росії тоді встановив, що літак на висоті 11 000 метрів був збитий ракетою із зенітно-ракетного комплексу С-200 радянського виробництва. Українські й російські офіційні особи довгий час не визнавали цей факт. Тільки у вересні 2011 року Київський апеляційний суд відмовився визнати версію російських фахівців і вирішив, що провини українських військових немає.

Іранський Airbus над Перською затокою

 Дата: 3 липня 1988 року 
                                 

Літак Airbus A300B2-203 був збитий за кілька хвилин після зльоту з аеропорту Тегерана. Як заявив уряд США, літак помилково був розпізнаний ракетним крейсером Vincennes як винищувач F-14 ВПС Ірану. Загинули всі 274 пасажирів і 16 членів екіпажу, зокрема 66 дітей. Президент США Рональд Рейган спочатку назвав подію "правильними оборонними діями", але за підсумками судового процесу в Міжнародному суді США погодилися виплатити компенсації сім'ям загиблих.

Південнокорейський "Боїнг" над СРСР

 Дата: 1 вересня 1983 року 
                                 

Boeing 747-230B Korean Air Lines летів з Нью-Йорка до Сеула з дозаправкою в Анкориджі. Літак відхилився від курсу більш ніж на 200 миль і двічі порушив кордони СРСР, пролетівши над кількома радянськими військовими об'єктами. Радянський винищувач-перехоплювач Су-15 деякий час супроводжував літак і зробив попереджувальні постріли, які, втім, пілоти могли просто не помітити. Радянські військові вирішили, що це американський розвідувальний літак і збили його.

Boeing 747-230B Korean Air Lines
Корейці оплакують жертв катастрофи Boeing 747-230B Korean Air Lines

Літак впав в районі Сахаліну. Всі 269 осіб на борту загинули. Серед них був і американський конгресмен Ларрі Макдональд. Президент США Рональд Рейган назвав подію злочином проти людства. Водночас Юрій Андропов казав, що це була "витончена провокація спецслужб США з використанням південнокорейського літака".

Масове вбивство на Устіку

 Дата: 27 червня 1980 року 
                                 

Італійський літак McDonnell Douglas DC-9-15 виконував внутрішній рейс Болонья — Палермо. Через 51 хвилину після зльоту він впав в Тірренське море за сто кілометрів від острова Устік. Всі 77 пасажирів, включаючи 13 дітей і 4 члени екіпажу загинули. Спочатку передбачалося, що літак був збитий ракетою НАТО. Але в 2008 році колишній президент Італії та голова ради міністрів Франческо Коссіга заявили, що літак був збитий ракетою, випущеною з французького винищувача.

Катастрофа Boeing 727 під Ісмаїлією

 Дата: 21 лютого 1973 року 
                                 

Лівійський літак виконував рейс Тріполі-Бенгазі-Каїр-Олександрія-Бахрейн. Через піщану бурю лайнер збився з курсу. Boeing 727 залетів на територію Синайського півострова, контрольовану на той момент Ізраїлем. Ізраїльські ВПС підняли в повітря два винищувачі F-4E Phantom II. Пілоти пасажирського літака в той момент вважали, що наближаються до аеропорту Каїра, однак не могли знайти посадковий маяк. Ізраїльське командування, оцінивши дії пілотів літака, вирішило, що він викрадений терористами з "Чорного вересня", і дало наказ відкрити вогонь. Boeing 727 при посадці врізався в пісок і повністю зруйнувався. Загинули 108 осіб. Ізраїль спочатку не визнавав свою помилку, але пізніше всю провину взяв на себе начальник генштабу Армії оборони.

Катастрофа Ту-104 під Красноярськом

 Дата: 30 червня 1962 року 
                                 

Літак виконував рейс Хабаровськ-Іркутськ-Москва, під час якого пілоти перестали відповідати на дзвінки диспетчерів. Незабаром літак втратив керування і увійшов у штопор. Ту-104 зіткнувся з верхівками дерев і впав у тайгову улоговину за 28 кілометрів на схід від аеропорту Красноярська. Всі 84 людини загинули. Місце падіння одразу ж оточили військові. Урядова комісія невдовзі встановила, що одна із зенітних ракет ППО Маганска втратила свою навчальну мету і перенацілилася на цивільний літак. На той момент це була найбільша авіакатастрофа в СРСР.

Відео Теракт, потрапляння ракети чи несправність: експерти виокремили основні версії падіння літака

Незважаючи на складну безпекову ситуацію на Близькому Сході й нічні ракетні атаки КСІР по американських військових базах в Іраку, офіційний Тегеран уже невдовзі після катастрофи українського літака поспішив заявити: "Боїнг" розбився через технічну несправність. Хоча ще вдосвіта близькосхідні неофіційні джерела говорили про можливе випадкове влучання ракети.  

Теракт, потрапляння ракети чи несправність: експерти виокремили основні версії падіння літака

Нагадаємо, вранці 8 січня у столиці Ірану Тегерані розбився український пасажирський літак авіакомпанії МАУ, який виконував рейс "Тегеран-Київ". На борту перебували 167 пасажирів і 9 членів екіпажу, ніхто не вижив. Усі 9 членів екіпажу, а також 2 пасажири були громадянами України. РНБО опублікував список загиблих. Відомо, що на рейс зареєструвалося 169 пасажирів, втім, двоє людей так і не сіли на борт літака.

МЗС України спочатку повідомило, що до падіння літака призвели технічні проблеми з двигуном, а версія теракту наразі не розглядається. Потім там змінили інформацію і заявили, що версії наразі все ще встановлюються. Літак впав майже одразу після зльоту з аеропорту імені Імама Хомейні.

авіакатастрофа в Ірані, інфографіка
ТСН.ua

Офіс генпрокурора вже розпочав розслідування катастрофи — справа розглядається за ч. 3 статті 276 Кримінального кодексу (порушення правил безпеки руху або експлуатації повітряного транспорту, що спричинило загибель людей). На час встановлення обставин авікатастрофи всі українські авіакомпанії тимчасово припинять польоти у повітряному просторі Ірану. ТСН.ua зібрав головне про аварію та стежить за подіями в текстовій онлайн-трансляції.

Залиште свій коментар