Текст переговорів екіпажу Як-42: від жартів перед злетом до мату перед трагедією

Текст переговорів екіпажу Як-42: від жартів перед злетом до мату перед трагедією

Фото з місця події / Фото: ИТАР-ТАСС

Перед злетом пілоти явно не напружені - жартують, сміються. Не схоже, що вони кудись поспішають або їх хтось квапить.

Через тиждень після того, як Міждержавний авіаційний комітет назвав причини аварії Як-42 з хокеїстами ярославського "Локомотива", "Комсомольська правда" опублікувала розшифровку найважливіших моментів переговорів екіпажу.

Саме на двох пілотів - командира, 44-річного Андрія Соломенцева, і другого пілота, 49-річного Ігоря Жевелова, МАК поклав всю відповідальність за катастрофу 7 вересня, в якій загинули 44 людини і лише один вижив - бортінженер Олександр Сизов.

ХОКЕЙНА ТРАГЕДІЯ: КОМАНДА "ЛОКОМОТИВ" ЗАГИНУЛА У КАТАСТРОФІ

Раніше видання публікувало фрагмент розшифровки - з того моменту, коли диспетчер ярославського аеропорту дозволив зліт. В принципі, він збігається з тією ж частиною нинішньої розшифровки, однак, як видно, раніше був представлений в "скороченому" вигляді.

Видання підкреслює: "Пілоти явно не напружені - жартують, сміються. Не схоже, що вони кудись поспішають або їх хтось квапить. Звичайний рейс". Іншими словами, це спростовує одну з висунутих раніше версій, що через прибуття в аеропорт VIP-рейсів екіпаж могли "підганяти" і тим самим ввести в нервозність.

Запис починається в 11:43:27 (час московський). Екіпаж виконує стандартні процедури.

11:51:32. Другий пілот (2П): Скільки тобі? Дев'ять?

11:51:35. Командир (К): Вісімку, напевно

11:51:36. 2П: Вісім з половиною.(пояснення: екіпаж інтуїтивно вибирає злітне положення стабілізатора, оскільки не знає точної ваги повітряного судна - багаж не зважувався перед посадкою).11:55:02. 2П: Справа попереду вільно, дозвіл отримано. (другий пілот отримує попередній дозвіл на зліт. Його слова підтверджують, що злітна смуга і простір над нею були вільними).

11:57:06. 2П: Так, а що, поїхали, на номіналі злетимо, так?(другий пілот і командир визначають, на якому режимі злітатимуть - на номінальному (режим повної нефорсованих тяги двигунів - зазвичай використовується, коли літак незагружен) або на злітному (режим роботи двигуна, що забезпечує максимальну потужність і тягове зусилля).

Далі сперечаються, звідки починати зліт - з далекого краю смуги або з місця, де їм ближче вирулити. Другий пілот пропонує дальній край, але командир каже, що їм там складно буде розвернутися. Злітати будуть з середини, "вкравши" у себе кілька сотень метрів розбігу.

11:58:18. Другий пілот отримує дозвіл на зліт. Літак вирулює на злітну смугу.

11:58:36. Початок руху по злітній смузі. До її кінця - близько 2,5 км. При такому завантаженні літаку вистачило б 1200 метрів.

11:58:37. К: 74 ... 76.

11:58:40. Бортмеханік (Б): 74 ... 76 ... Режим.

11:58:41. К: Час, фари.11:58:42. Б: Фари, час.

11:58:42. К: Екіпаж, злітаємо. Рубіж - 190.(Початок розбігу. Командир нагадує злітну швидкість - 190 км / ч. На цій швидкості повинна була почати відриватися від землі передня стійка. Якщо до 190 відбудеться відмова систем або двигуна, екіпаж зобов'язаний припинити зліт і почати гальмування).

У деяких випадках не вдалося встановити, хто конкретно говорить, бо в спірних моментах той, що говорит, позначений як екіпаж (Е).

11:58:44. Е: Треба кордон 200.

11:58:46. К: Зліт 200.(командир визначає злітну швидкість літака як 200 кілометрів на годину. Під час розслідування фахівці встановили, що літаку з такою вагою потрібно не менше 210 км / ч).

11:58:48. Е: Раз ... Два ...

11:58:53. К: Три ... Чотири ... П'ять ... Номінал.(відраховує секунди до виходу двигуна на номінальний режим).

11:58:58. Б: На номінальному.

11:58:59. Б: Швидкість зростає. Параметри в нормі. 130 ... 150 ... 170 ... 190 ...(бортмеханік повідомляє про зростаючу швидкість. До цього моменту, незважаючи на деякі недоліки в роботі екіпажа, все йде нормально).

11:59:21. На записі чітко чути наростаючий шум від стуку передньої стійки шасі. Воно підстрибує, але не може відірватися від землі. Як встановили фахівці, незадовго до цього з'явилася гальмуюча сила - хтось з пілотів випадково натиснув на гальмівні педалі. Записи "чорних скриньок" не дають відповіді, хто і чому це зробив.
За версією експертів МАК, могло статися таке: оскільки екіпаж літав одночасно і на Як-40 і на Як-42, відбулося перенесення негативного досвіду керування з одного літака на інший. За старою звичкою хтось із пілотів повністю поклав ступні ніг на педалі - конструкція дозволяє так робити Як-40. На Як-42 ж так робити не рекомендується, інакше при найменшому зусиллі почнеться гальмування. Можливо, це був другий пілот, який знову ж, як випливає зі звіту МАК, мав ще й знижену чутливість ніг через серйозне захворювання, яке приховав від медкомісії. Таким чином, відбувалися одночасно дві взаємовиключних дії - розгін літака і гальмування.

11:59:24. Е: Піднімайте.(пілоти сильніше тягнуть штурвал на себе, щоб переднє шасі відірвалося від смуги, однак, всупереч очікуванням, цього не відбувається).

11:59:27. Б: 210.(фахівці розрахували, що саме ця швидкість була ідеальною для даної злітної маси. Однак при її досягненні навіть переднє шасі не відривається через те, що одночасно з набором швидкості відбувається пригальмовування основними шасі).

11:59:28. К: Злітна.(до краю смуги залишається менше кілометра. Командир не розуміє причину що відбувається, але усвідомлює, що йому не вистачає довжини розбігу. Тому наказує змінити режим з номінального на злітний, тобто дати максимальну потужність двигунів. Висновок МАК: якби в цей момент командир дав наказ припинити зліт, то літак хоча б і викотився за межі смуги, проте зупинився б без особливих наслідків).

11:59:31. Б: 220 ... 230.(Як-42 зазвичай легко злітає і на меншій швидкості. Проте до цих пір не відірвалося від бетонки навіть переднє шасі. Триває боротьба двигуна з гальмами).

11:59:37. 2П: Ми мало, напевно, стабілізатор розгорнули.

11:59:41. К: Злітна! Злітна!

11:59:41. Б: 250.

11:59:42. К: Злітна! Стабілізатор!

11:59:45. Літак викочується за межі злітної смуги.

11:59:47. Командир несподівано відводить штурвал від себе, чим притискає ніс літака до землі. Ймовірно, він вирішує припинити зліт. Бортмеханік, помітивши це, самостійно переводить всі двигуни на малий газ, щоб літаку було легше зупинитися.Швидкість починає падати.

11:59:47. 2П: Що ти робиш?!(за версією фахівців МАКу, ці слова другого пілота звернені до командира. Ймовірно, обидва в цей момент розуміють, що припинення зльоту призведе до сильних пошкоджень літака. А якщо вони все-таки злетять, то машина буде врятована. Пілоти виводять стабілізатор і керма висоти на максимальне положення, що вдвічі перевищує необхідне для зльоту. З неймовірним зусиллям вони починають тягнути штурвал на себе. Згодом фахівці встановлять, що до штурвала потрібно було докласти зусилля не менше 65 кілограмів. Пілоти що є сили упираються в підлогу. Можливо, один з них в цей час уперся саме в гальмівні педалі, чим ще більше скинув швидкість).

11:59:48. К: Злітна!

11:59:49. 2П: На х ** ти!(другий пілот, побачивши, що бортмеханік скинув газ, кричить на нього. Бортмеханік тут же знову дає максимальний газ на всі три двигуни).

11:59:52. Відрив літака від грунту - через 450 метрів після закінчення злітної смуги.Щосили реве сигнал тривоги.

11:59:54. Гальма більше не стримують літак, і він різко злітає вгору. Однак, тільки-но досягши висоти в 6 метрів, Як-42 починає падати.

11:59:55. К: Бл ** ь!

11:59:56. 2П: Андрюха!

11:59:57. К: Все! П **** ць!

11:59:59. Обрив запису.

Нагадаємо, у звіті МАК йдеться, що в крові другого пілота Ігоря Жевелова був виявлений заборонений для льотчиків препарат фенобарбітал, який гальмівно діє на мозок. У документі стверджується, що Жевело не мав права перебувати за штурвалом, оскільки останні 11 років страждав на полінейропатичний синдромом. Це стан, коли знижуються рефлекси.

При проведення розслідування фахівці МАКу вивчили медичну карту другого пілота: виявилося, що на зниження чутливості ніг він скаржився в 2000 році, а в 2005 році такі ж симптоми виявив в руках. У 2007 році лікар прописав Жевелову препарат нейромедін, який відновлює нервово-м'язову передачу. Льотчик звертався до лікаря в приватному порядку.

У той же час вдова Ігоря заявила, що шокована висновком експертів про його хворобу. Людмила Жевелова, бортпровідниця, яка довгий час літала разом з чоловіком, запевняє, що перерахованих проблем у нього не було. Навряд чи він міг їх так ретельно приховувати. "Мій чоловік професійно грав на гітарі, записував пісні на диски. Людина зі зниженою чутливістю не могла б так", - сказала вона.

ЗА МИТЬ ДО КАТАСТРОФИ ХОКЕЇСТ "ЛОКОМОТИВУ" ЗІЗНАВІСЯ ДРУЖИНІ У КОХАННІ

Мати загиблого пілота також заперечує, що син приймав фенобарбітал. "Ніколи не бачили у нас в будинку такого препарату. На нездоров'я син теж не скаржився.  Аспаркам іноді він пив - це сердцеві ліки. Анаприлін у нього бачила. Казав він, що іноді пульс частіше стає... Звіробій ми для нього заварювали. Переживання у нього були. Торік помер батько Ігоря, а в січні - дядько, на якого він був дуже схожий", - розповіла жінка. Проте, запевняє вона, перед польотом син не хвилювався.

Читайте також:

Незалежні експерти не вірять, що літак з "Локомотивом" згубила помилка екіпажу

Названі причини катастрофи "Локомотива": у крові пілота Як-42 знайшли наркотик

Інженер, який вижив у катастрофі Як-42, дав інтерв'ю

Очевидці катастрофи Як-42 з хокеїстами: людей рятували місцеві рибалки

Місце авіакатастрофи, в якій розбився "Локомотив"

Місце авіакатастрофи, в якій розбився "Локомотив"

Повʼязані теми:

Наступна публікація