Визнаємо, але з часом: що означає рішення Кіпрської церкви щодо надання автокефалії ПЦУ

Визнаємо, але з часом: що означає рішення Кіпрської церкви щодо надання автокефалії ПЦУ

Фото: Associated Press

Найголовнішим для української помісної церкви є визнання інших церков.

Процес визнання української церкви світом розпочався – цього тижня Кіпрська церква провела засідання Священного синоду з єдиним питанням на порядку денному - питанням української автокефалії.

Закінчилося це засідання вкрай дивовижно - нас підтримали (кожна нація, яка отримала незалежність, має право на автокефалію церкви - сказано у першому пункті рішення синодалів), росіян - безпрецедентно розкритикували, але остаточно ПЦУ - не визнали, йдеться у сюжеті ТСН.Тиждень.

Одна з найвеличніших будівель столиці Кіпру Нікосії – розкішний палац Архієпископа. У ворота в’їжджають автомобілі з номерами, що позначають імена архієреїв. За кілька хвилин тут розпочнеться позачергове засідання Священного синоду – найвищого органа церковної влади. Єдине питання порядку денного – визнання автокефалії Української церкви.

Кіпрська церква заявила про підтримку української автокефалії та розкритикувала росіян

Кіпрська церква заявила про підтримку української автокефалії та розкритикувала росіян

Знімальну групу ТСН пускають до зали, де відбувається синод – на кілька хвилин. Зібрання триває за зачиненими дверима понад п’ять годин. Зрештою, до журналістів, що чекають у холі, виходить офіційний речник Синоду, Митрополит Пафський Георгій. Рішення  - чотири сторінки тексту – грецькою мовою. У першому ж пункті – цілковита підтримка України.

"Кожен народ має право з набуттям національної незалежності шукати для себе і церковну автокефалію. Це закріплено в священних канонах. Церковний устрій має змінюватися відповідно до політичного", - каже він.

Далі в рішенні кіпріотів – безпрецедентна критика Російської церкви. За те, що патріарх Кирило вимагає вирішувати церковні питання консенсусом, а сам – не з’явився на Всеправославний собор два роки тому, за те, що шантажує інших відмовою од спільного причастя.

Згодом знавці грецької пояснять – слова, які використані в цьому рішенні стосовно росіян – зазвичай у церковній мові не використовують, бо надто вони міцні. Нарешті – найголовніша частина тексту – резюме.

"Надання автокефалії українській церкві Вселенським патріархатом відбулося з метою примирення і досягнення єдності. Цю мету ми не піддаємо сумніву. Однак на сьогодні вона не є досягнутою. Було б логічним дати певний час для того, щоб стало видно результат", - заявив речник.

Додаткових питань на цьому брифінгу не передбачається, хоча в нас їх - багато. Нам вдається домовитися про особисту зустріч із митрополитом – в останній день нашого візиту на Кіпр. Поки ж спробуємо з’ясувати, чому рішення Кіпрської церкви має аж настільки вагоме значення в церковному світі.

Західне узбережжя Кіпру, місто – Пафос. 47 року, через чотирнадцять років після воскресіння Христа, до цього берега пришвартувалися кілька човнів. На Кіпр прибули апостоли Варнава та Павло.

Містечко Ларнака. Тут знаходиться один з трьох храмів Кіпру, які зберіглися ще з візантійських часів. Цей був побудований у 890 році. Його побудували на честь Лазаря. Ви точно його знаєте: це одна з найвідоміших біблійних історій.

Це той самий Лазарь, якого воскресив Ісус Христос. Його мощі – досі тут зберігаються. Він прожив на Кіпрі до глибокої старості, став першим єпископом острову і дуже багато зробив для того, щоб християнство зберіглося тут і розповсюдилося по всій Європі.

У перші роки свого існування Кіпрська церква була частиною Антіохійського патріархату. 431 року – виборола право мати автокефалію і зараз є найстарішою з так званих нових церков. Вона береже давні традиції але має і несподівані свої.

Уявіть: очільника церкви тут обирають усенародним голосуванням. Архієпископ тут, на Кіпрі, є другою особою в державі, а серед його титулів є офіційний – "лідер нації".

Професор Андреас Філокіпру пояснює – саме завдяки церкві кіпріотам вдалося зберегти свою державу.

"Уявіть: ми були під Оттоманською імперією 300 років. Дуже жорстокі часи. Церква допомагала людям, годувала людей, відкривала школи, іноді навіть таємно, проти законів окупантів. Тому ми зберегли і нашу мову, і нашу релігію, і нашу націю", - зазначає він.

Але навряд чи все це було б можливо, якби не церковні статки. Туристичний сезон на Кіпрі триває майже цілий рік. От зараз лютий, а в готелях достатньо багато людей. Протягом року на цьому острові відпочивають чотири мільйони туристів. Лишають вони на Кіпрі два з половиною мільярди доларів. 

А от тепер уявіть: церква завжди була і залишається достатньо великим землевласником. Велика частина готелів, які тут розташовані, або належать церкві, або сплачують їй оренду за землю. І нові готелі ще будуються.

Дорогі готелі не є єдиним джерелом церковних доходів. Якщо тут, на Кіпрі, ви вирішите зайти в кафе і замовити собі пива, з величезною долею ймовірності виявиться, що акціонером заводів, на яких воно зварене, є церква. Якщо вам знадобиться тут, на острові, банк, дуже ймовірно, ви зайдете саме у той, акціонером якого теж є церква.

Кіпрський архієпископ, як і інші предстоятелі помісних церков, давати інтерв’ю не любить. Востаннє він спілкувався з журналістами два роки тому і на запитання, чи не планує церква продати частину готелів, відповів: "Ви, певно, жартуєте? Попереду рекордні туристичні сезони!". У тому ж інтерв’ю церковні статки він оцінив у півтора мільярда євро. Це дозволяє кіпрським архієреям почуватися цілком вільними та ще й інші помісні церкви спонсорувати.

Пафський Митрополит Георгій – друга людина Кіпрської церкви – приймає ТСН у своїй резиденції. Після невеличкої екскурсії ми говоримо в його кабінеті. Він пояснює, що Кіпр визнає Українську автокефалію.

"Зараз ми спробуємо лишитися посередині і не поспішати. Це може нашкодити", - розповідає він.

Рішення Кіпрської церкви в Україні чекали с особливим нетерпінням. Кіпрську, як і Еладську, і Румунську, вважають близькими Константинополю. Кіпріоти не сказали ані так, ані ні. І тепер дуже важливо, чи не стане це – прецедентом. Чи не спишуть інші церкви це рішення, як під копірку.

Чекати лишилося недовго: Еладська церква розглядатиме українське питання вже на початку березня. Румунська ж церква спрацювала блискавично: наші західні сусіди встигли провести свій синод наприкінці минулого тижня. Його комюніке дійсно дуже схоже на - кіпрське: румуни готові визнати українську помісну церкву за деяких умов. Головна - гарантії збереження мовної свободи румунським парафіям на Буковині та їхнього права об’єднатися у румунський вікаріат - хай і у складі ПЦУ. Остаточне рішення церква ухвалить тільки після консультацій з цього питання.

Отже, нас підтримують, але визнавати - поминати нашого предстоятеля під час літургії - не квапляться. Одна з причин - поки ми святкуємо перемогу та радіємо Томосу - росіяни обробляють навіть найбільших наших симпатиків.

Неллі Ковальська

Повʼязані теми:

Наступна публікація