"Якщо ти вистрілив, це кінець": що відомо про російський ЗРК, з якого могли збити пасажирський літак МАУ

"Якщо ти вистрілив, це кінець": що відомо про російський ЗРК, з якого могли збити пасажирський літак МАУ

Фото: Associated Press

Про можливе збиття судна повідомили лідери США, Канади та Великої Британії.

Увечері 9 січня низка провідних американських ЗМІ повідомила з посиланням на власні джерела, що літак рейсу PS752 авіакомпанії МАУ був випадково збитий іранськими комплексами ППО. Через деякий час майже синхронно про це заявили прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо, президент США Дональд Трамп та британський прем’єр Борис Джонсон. Усі вони запевняють, що є вагомі докази вважати, що український літак був збитий.

За даними ЗМІ, у пасажирський рейс могли влучити дві ракети від російського ЗРК "Тор-М1", які були свого часу продані Ірану. ТСН.ua розповідає, що це за зброя та як вона працює.

Зенітно-ракетний комплекс "Тор-М1" є модифікацією стандартного комплексу "Тор", який був розроблений та почав виготовлятися у Радянському Союзі на початку 1980-х років. У світі такими машинами володіють переважно армії пострадянських країн, а також союзників Росії. Найбільше їх у Росії та Китаю, близько 30 "Торів" є на озброєнні Ірану. Що стосується України, то кількість таких ЗРК у наших Збройних сил точно невідома. До початку війни на Донбасі вони були законсервовані, однак унаслідок бойових дій та необхідності модернізації військ, ці комплекси знову почали використовувати та проводити випробування. Зокрема, ЗРК "Тор" був присутній під час військового параду у Києві 2018 року.

Фото: Український мілітарний портал

ЗРК "Тор", який у НАТО називають SA-15 "Gauntlet", є системою "точкової оборони" ближньої дії, яка об’єднує у собі саму пускову установку та радар на одній гусеничній машині. Ракета з цього комплексу може вражати цілі на висоті до 6 кілометрів та на відстані до 12 кілометрів.

Загалом, цей ЗРК було створено для ураження військових літаків та крилатих ракет. Зазвичай, оператор установки спочатку ловить ціль на радарі та потім здійснює запуск ракети. Водночас, "Тор" має і автоматичний режим роботи, під час якого ЗРК сама виловлює ціль та стріляє.

За словами експертів, у разі пострілу екіпаж пасажирського літака навряд чи міг зреагувати. "Вони, ймовірно, навіть не очікували цього. Одразу після зльоту пілоти, ймовірно, були зайняті іншим", - розповів Reuters науковий співробітник Інституту міжнародних досліджень Міддлбері Майкл Дуйтсман.

Пасажирські літаки мають на своєму борту ретранслятори – передавачі, які на міжнародних частотах передають інформацію про швидкість, висоту та тип лайнера. За стандартами, плани польотів та коди ретрансляторів цивільних літаків передаються усім військовим частинам, які розташовані біля аеропортів.

"Збити ворожий літак легко. Саме ідентифікація літака та незбиття дружнього - оце проблема", - сказав Reuters на умовах анонімності колишній офіцер європейських повітряних сил.

Ракети ЗРК "Тор" летять зі швидкістю, втричі більшою за швидкість звуку. Якщо запустити їх у ціль, яка розташована за 5 кілометрів, то ракети долетять приблизно за 5 секунд. Вони мають невелику боєголовку – близько 15 кілограмів вибухової речовини, але вони призначені для розповсюдження багатьох осколкових елементів. "Тор" може атакувати одночасно дві цілі по дві ракети на кожну.

Експерт з питань оборони та засновник Альянсу протиракетної оборони Рікі Еллісон розповів Reuters, що у разі запуску оператор не може його скасувати, навіть якщо усвідомив, що зробив помилку. "Якщо ти вистрілив, це кінець", - зазначив він.

В Ірані 2010 року вже стався прикрий випадок із застосуванням цих ЗРК. У серпні 2010 року іранці збирались відкривати нову Бушерську АЕС та посилили її захист, зокрема за допомогою комплексів "Тор". У заборонену для польотів 20-кілометрову зону залетів винищувач іранських ВПС F-4 "Fantom", у який і поцілила ракета від ЗРК. Пілот та штурман літака успішно катапультувались.

Нагадаємо, вранці 8 січня у столиці Ірану Тегерані розбився український пасажирський літак авіакомпанії МАУ, який виконував рейс "Тегеран-Київ". На борту перебували 167 пасажирів і 9 членів екіпажу, ніхто не вижив. Усі 9 членів екіпажу, а також 2 пасажири були громадянами України. РНБО опублікував список загиблих. Відомо, що на рейс зареєструвалося 169 пасажирів, втім, двоє людей так і не сіли на борт літака.

МЗС України спочатку повідомило, що до падіння літака призвели технічні проблеми з двигуном, а версія теракту наразі не розглядається. Потім там змінили інформацію і заявили, що версії наразі все ще встановлюються. Літак впав майже одразу після зльоту з аеропорту імені Імама Хомейні.

Фото: ТСН.ua

Офіс генпрокурора розпочав розслідування катастрофи - справа розглядається за ч. 3 статті 276 Кримінального кодексу (порушення правил безпеки руху або експлуатації повітряного транспорту, що спричинило загибель людей). На час встановлення обставин авікатастрофи всі українські авіакомпанії тимчасово припинять польоти у повітряному просторі Ірану.

Увечері в четвер, 9 січня, одразу кілька провідних американських видань і телеканалів повідомили про те, що Boeing 737-800 "Міжнародних авіаліній України" був помилково збитий Іраном одразу після зльоту з аеропорту Тегерана. З'явилися фото уламків ракет, якими могли збити літак, а також відео моменту трагедії.

Прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо та прем'єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон із посиланням на дані  розвідок та союзників країн повідомили, що літак був збитий іранською ракетою земля-повітря. Президент США Дональд Трамп назвав катастофу літака "підозрілою". Глава Білого дому, вважає, що літак міг розбитися не через технічну несправність, а через те, що "хтось на тому боці міг припуститися помилки".

ТСН.ua зібрав головне про аварію та стежить за подіями в текстовій онлайн-трансляції.

Падіння літака МАУ під Тегераном. Головне

Падіння літака МАУ під Тегераном. Головне

Повʼязані теми:

Стаття з добірки новин:
Авіакатастрофа рейсу PS752 під Тегераном
Наступна публікація