Перейти до змісту
Необхідні мери: як одні вибори назавжди змінили долю та зробили 10 міст "туристичними магнітами"

Прихід одного мера може насправді змінити обличчя міста, як це сталося в колумбійській Боготі та Нью-Йорку, в іспанському Більбао й албанській Тирані, в англійському Бристолі і в бразильській Курітібі.

Українські міста вибрали своїх керманичів і покладають на них великі сподівання. Туризм ТСН.ua пропонує найцікавіші підходи мерів до зміни міст і правила життя, якими вони користувались

Клоуни здорової людини

Богота
Фото: Associated Press

За словосполучення "столиця Колумбії" уява малює наркотрафік, злочинність і злидні. Саме цим довгий час і могла "похизуватися" Богота. До 1995 року колумбійська столиця вважалася одним із найбільш кримінальних міст світу. За 1993 рік у районах Боготи сталося 4 352 вбивства. Але це було не єдиною проблемою міста: машини годинами стояли в заторах, у багатьох районах не було електрики та води. 1995 року пост мера посів колишній декан Національного університету Колумбії Антанас Мокус. Головною ідеєю новообраного мера було згуртувати городян, подружити їх з містом і один з одним. Щоб вирішити транспортну ситуацію, він доручив 420 мімам-клоунам вийти на дороги і сміятися над грубими водіями.

Іншою, здавалося б дріб'язковою, інновацією були таблички, якими водії могли оцінювати один одного — таким чином на дорогах стало менше грубощів і лайки.

Нині щодня в Боготі 400 тисяч людей сідають на велосипеди, щоби доїхати до роботи.

Мокусо також постановив закривати бари та нічні клуби о 01:00 ночі. Нове правило різко знизило кількість нічних аварій і п'яних бійок.

Зі зменшенням рівня злочинності в місті зникла корупція, до всього іншого Мокусо зміг переконати багатих городян платити більший податок у міську казну. Ці гроші дуже скоро були витрачені новим мером - на революційну перебудову зруйнованих доріг і бідних гетто-районів. А на виборах 1998 року переміг Енріке Пеналоса - основним напрямком його діяльності стало створення системи громадського транспорту та обладнання публічних місць - бібліотек, шкіл, парків та спортивних майданчиків у рідному місті. Після Мокусо суспільство було готове до кардинальних змін і перестало боятися владних структур.

Ці два мера повністю змінили обличчя міста: талановитий викладач і філософ Антанас Мокус згуртував міську спільноту, а урбаніст Енріке Пеналоса побудував нові дороги, парки і громадські простору.

Правила життя Енріке Пеналоса

  • Велодорога — символ того, що городянин на байку за 30 доларів так само важливий місту, як і городянин у машині за 30 тисяч доларів
  • Мікрорайони треба повністю переробляти. Вони не можуть далі існувати як блоки будинків між великими торговельними центрами. У них великий потенціал, вони можуть бути навіть більш привабливим, ніж центр, тому що там більше зелених зон.
  •  У центрі людина може вийти з дому і просто піти погуляти. На околицях людина виходить з дому, і все, що вона може зробити, це сісти в машину і поїхати в торговий центр. І якщо ви продовжите гілки метрополітену хоч до кордонів з сусідньою державою, то це все одно не вирішить проблему.

Муніципальні вівці 

курітіба
Фото: Associated Press

Один із найвідоміших світових мерів — Жайме Лернер, до 33 років був інженером і архітектором.

Після вступу на посаду мера бразильського міста Курітіба Жайме Лернер розпочав програму очищення міських нетрів шляхом обміну мішків сміття на пакети з їжею та проїзні на транспорт. Щоб очистити бухти і дати рибалкам постійну роботу, не залежну від рибальського сезону, мер став платити рибалкам за зібране сміття.

Коли Лернер отримав федеральні гроші на будівництво метро, ​​то порахував, що підземка коштуватиме вдесятеро дорожче від створення трамвайної мережі, яка, у свою чергу в десять разів дорожча за облаштування шляхів для автобусів. У Курітібі зупинки сконструйовані у вигляді труб. Така зупинка робить автобусну систему аналогом метрополітену. По суті, це перетворення автобуса на аналог метро.

Лернер вирішив зробити центральну вулицю Курітіби Rua Quinze de Novembro пішохідною. Більшість була не в захваті від його ідеї: за їхніми оцінками, на здійснення проєкту пішло б приблизно чотири місяці. Але Лернер поставив жорстку умову: вулиця перетвориться на пішохідну за два дні. Його назвали божевільним, на що він відповів: "Так, я з глузду з'їхав. Але іншого шансу у мене не буде". У підсумку команда впоралася за 72 години: з вулиці зникли світлофори, з'явилися пандуси, інше дорожнє покриття, заїзди для автомобілів і освітлення.

Обурення не вщухло навіть після того, як вулицю зробили пішохідною — багато власників офісів і магазинів продовжували заїжджати туди на авто. І тут Лернер знову проявив себе як грамотний і винахідливий політик: він не став викликати поліцію або евакуатори, а замість цього він звернувся в учительську асоціацію Курітіби й запропонував влаштувати в новій пішохідній зоні конкурс дитячих малюнків на асфальті. Цю ідею з радістю підтримали: сотні дітей вийшли малювати крейдою і створили природний бар'єр для машин.

Сьогодні Курітіба — дуже зелене місто, де на кожну людину припадає близько 60 квадратних метрів зелені (ще один показник, за яким Курітіба лідирує в світі). Але траву підстригають газонокосарками, які потрібно заправляти бензином. Це, в свою чергу, тягне додаткові витрати і забруднює навколишнє середовище викидами вуглекислого газу.

І тут Лернер подумав про овець. Їх почали запускати в парки, і дуже швидко переконалися, що тварини справляються зі стрижкою газонів не гірше від техніки. У мерії навіть придумали спеціальне звання — "муніципальні вівці".

До речі, парки в Курітібі — ще одне свідчення того, що Лернер нічого не робив "для краси". Вони виникли на місці низин — там, де регулярно фіксувалися підтоплення. Рослини, трава й дерева створили природну дренажну систему.

Правила життя Жайме Лернера

  • Ти починаєш мислити творчо, коли закреслюєш нуль у бюджеті. Коли ви прибираєте два нулі — це ще краще.
  • Кожне місто в світі може бути стати найкращим менш ніж за три роки.
  •  "Машина — це сигарета майбутнього". Кампанії у боротьбі з курінням дають свої плоди — все більше число людей відмовляється від цієї шкідливої ​​звички. Лернер переконаний, що щось схоже незабаром станеться і з автомобілями, які завдають шкоди атмосфері і здоров'ю людей. Саме вони виробляють понад 50% вуглекислого газу на Землі. Відмова від них стане хорошим тоном.

Мер ім'я загальне

блумберг
Мер Нью-Йорка Майкл Блумберг виконує комедійну програму з акторським складом бродвейського мюзиклу "Чикаго". Фото: Associated Press

Майкл Блумберг зумів зробити так, що за згадки про мерів міста, неминуче згадується ім'я Блумберга. Процвітаючий бізнесмен, засновник імперії "Блумберг", одного з провідних постачальників фінансової інформації поряд з Reuters, Майкл Блумберг, ставши мером, насамперед пересів з кабінету у величезний, розділений перегородками, офіс із підлеглими. ЗМІ часто називають його стиль поведінки "спартанським". За час свого правління Блумберг скоротив дефіцит міського бюджету до шести мільярдів доларів, ввів заборону на куріння в громадських місцях, реформував систему освіти і створив єдину лінію скарг і пропозицій, на яку можна зателефонувати за номером 311.

З приходом Блумберга по місту були прокладені понад 250 км велосипедних доріжок, з'явилася велика кількість автобусних ліній. Головна вулиця Нью-Йорка Бродвей перестала лунати тисячами автомобільних гудків: Блумберг закрив ділянки Бродвею (наприклад, знамениту Таймс-сквер) для транспорту. Революційні зміни транспортної ситуації міста виявилися успішними — сьогодні населення користується в основному громадським транспортом, що робить Нью-Йорк найбільш енергоефективним містом США.

Правила життя Майкла Блуберга

  • Мене обрали не для того, щоб я мав добрий виглядав в опитуваннях громадської думки. Мене вибрали для того, щоб я добре робив свою справу.
  • Це найкраща робота на землі. Немає іншого поста в уряді, де причини й наслідки були б так тісно пов'язані, де можна було б міняти кожен день життя різних людей різними способами. Це справжній виклик.
  • Все нове приживається не так швидко, як хотілося б.

Ставка на меншість

Сан Франциско
Фото: Associated Press

Мер Сан-Франциско Гевін Ньюсом прославився своїм ліберальним і навіть схвальним ставленням до гомосексуалістів. У Сан-Франциско, який став ліберальною "Меккою геїв", з його легкої руки вже офіційно зареєстровані тисячі одностатевих шлюбів.

Але ліберальне ставлення до геїв — далеко не єдина заслуга цього енергійного господарника. Його найзнаменитішим проєктом було використання соціальної допомоги безробітним для будівництва житла. Ньюсом вирішив, що, замість того, щоб безглуздо роздавати бездомним гроші, потрібно на ці гроші побудувати їм житло. В результаті мер зумів скоротити кількість бездомних у місті на 41%, а число смертей на вулицях — на 40%.

Крім того, Ньюсом всього за 48 доларів на рік гарантував медичну страховку кожному жителю міста у віці до 25 років. Також прославився жорстким контролем над вогнепальною зброєю і легалізацією марихуани. А ще — пропозиціями про державну підтримку системи охорони здоров'я, універсальних дошкільних установ і збільшенні фінансування системи вищої освіти.

Правила життя Гевіна Ньюсома:

  • Я першим визнаю, що не знаю, що роблю
  • Не існує інструкції про те, як треба бути мером
  • Для тих, хто думає, що сьогоднішні великі мрії — це завтрашні порушені обіцянки, хто сумнівається в тому, що плавильний казан із різними долями, сім'ями і майбутнім 40 мільйонів людей може жити і розвиватися разом — Каліфорнія стане вашою відповіддю!

Перша валькірія

Стокгольм
Фото: Associated Press

Анніка Більстрем — перша жінка на посаді мера Стокгольма. На муніципальних виборах 2002 року Більстрем перемогла, сформувавши коаліцію з "лівими" і "зеленими". Основами програми Анніки були розвиток, справедливість і екологічна рівновага. Вона повірила, що Стокгольм може не тільки бути одним із найпривабливіших туристичних центрів Європи, а й надавати сприятливий бізнес-клімат для шведських і закордонних підприємств. При ній місто стало європейським лідером із концентрації IT- і телекомунікаційних компаній.

Вступивши на посаду, Більстрем пообіцяла витратити більше коштів на освіту та догляд за людьми похилого віку, побудувати 20 тисяч одиниць доступного житла та розвивати і без того ефективну транспортну систему міста. І виконала обіцянку.

Однією з перших її обіцянок на новій посаді було дане під тиском консерваторів зобов'язання не вводити платного в'їзду в місто.

Однак стримати обіцянку не вдалося. Справа в тому, що перемогти на виборах і сформувати кабінет соціал-демократи змогли лише за підтримки Зеленої партії. А в програмі "зелених" здавна значилося введення платного в'їзду — як спосіб боротьби з заторами і забрудненням навколишнього середовища.

Захід спершу була вкрай непопулярним. За даними вченого з центру транспортних досліджень шведського Королівського інституту технологій Йонаса Еліассона, до моменту запуску системи близько 39% всіх газетних публікацій про платний в'їзд були негативними і тільки 3% позитивними. Проєкт здавався безнадійним.

Однак перші ж тижні роботи системи показали: кількість машин впала на 22% і продовжила знижуватися, в результаті затори зменшилися на 30-50%. Вже 42% публікацій в пресі високо оцінювали проєкт. У вересні 2006 року на референдумі понад 53% висловилися за збереження платного в'їзду.

Відтоді трафік продовжує знижуватися, попри зростання чисельності населення, зростання економіки, падіння нафтових цін і т. д. Зібрані з автомобілістів гроші йдуть на будівництво нової окружної автодороги навколо Стокгольма.

Правила життя Анніки Більстрем

  • Для мене абсолютно ясно, що, як суспільство, ми повинні підтримувати тих, хто зіткнувся з труднощами.
  • Ми повинні нести спільну відповідальність і контролювати, щоб кожна людина отримувала максимум можливостей в житті, незалежно від свого походження

Зелений мегаполіс

Ванкувер
Фото: Associated Press

Коли Грегора Робертсона обрали мером Ванкувера, він пообіцяв зробити це канадське місто найзеленішим містом в світі. Вища освіта в області біології і причетність до руху в підтримку органічної їжі внесли свій вклад у його стиль мислення як мера міста.

Процес перетворення Ванкувера на зелене місто він сам порівнює з десятиборством.

Згідно з планом дій Greenest City action plan (GCAP), розробленим 2009 року, Ванкувер повинен:

- скоротити викиди на 33%;

- скоротити витрату енергії і обсяги викидів в наявних будівлях на 20%;

- будувати тільки вуглецево-нейтральні будівлі з 2020 р .;

- наполовину скоротити поїздки на особистих автомобілях;

- наполовину скоротити кількість твердих побутових відходів на звалищах;

- розширити парки так, щоб всі городяни жили в п'яти хвилинах від зелених зон;

- підвищити якість води і скоротити витрату води на людину на 33%

- в два раз збільшити обсяги локально вироблених продуктів харчування;

- підвищити якість повітря;

- подвоїти число "зелених" робочих місць;

- подвоїти кількість компаній, які "озеленюють" свої операції;

- скоротити екологічний слід Ванкувера на 33%

Правила життя Грегора Робертсона

  • Я завжди вважав, що майбутнє залежить від того, чи стануть наші міста дійсно більш стійкими і життєздатними, що передбачає тотальну трансформацію міст. Це повинно допомогти нам створити більш зручні для життя міста для майбутніх поколінь
  • У нас найбільш агресивна стратегія в Північній Америці зі скорочення викидів будівель.
  • Доступне житло — виклик номер один для Ванкувера, враховуючи світові інвестиції і фантастичне зростання числа робочих місць, через що життя в місті подорожчала. Що ми намагаємося зробити — це з'єднати точки між цими проблемами. Щоб вирішити житлове питання, ми будуємо будинки, настільки "зелені", наскільки можемо.

Брістольскі фунти

Брістоль
Фото: Associated Press

Брістоль був названий "Зеленою столицею Європи" 2015 року за впровадження екологічних поліпшень із "почуттям гумору". Перший обраний мер міста Джордж Фергюсон є кваліфікованим архітектором. Ще коли він був студентом, він виступав проти будівництва готелю на ущелину Авон і організовував кампанію проти будівництва кільцевої автодороги в Брістолі.

Сам Фергюсон навіть купив корпус тютюнової фабрики W.D. & H.O. Wills і перетворив її на багатофункціональний комплекс із культурною складовою Tobacco Factory. Він і сам живе в квартирі в старій тютюновій фабриці з дахом з панелями для отримання сонячної енергії.

Він же 2012 року ввів в обіг Брістольський фунт як альтернативний спосіб оплати товарів і послуг. Випуск валюти контролює місцева некомерційна організація. Її підтримує міська рада і фінансова установа Bristol Credit Union. За кілька років брістольский фунт став найбільшою альтернативною валютою в Великій Британії і повноцінним конкурентом фунта стерлінгів. Цими місцевими фунтами можна оплачувати рахунки за електроенергію, податки і проїзд в автобусі, а також здійснювати електронні платежі за допомогою телефонного додатки.

Правила життя Джорджа Фергюсона

  • Я проклав свій власний шлях, перш ніж повести за собою місто
  • Якщо я їм в ресторані або кафе — це обов'язково місцевий незалежний заклад, я купую свої велосипеди у місцевої незалежної компанії. Все це створює кругову економіку, яка сприяє зростанню числа робочих місць і поліпшенню суспільства
  • Якщо йдеться про брістольські фунти, то я, напевно, найбагатша людина в світі. Це приклад економіки замкнутого циклу. Думаю, кожен брістольський фунт, витрачений тут, обернеться в місцевій економіці щонайменше ще 5-6 разів, перш ніж його обміняють на фунт стерлінгів. А фунти стерлінгів, швидше за все, будуть витрачені в великому супермаркеті і моментально залишать місто, без жодного прибутку

Столиця з нульовим балансом викиду вуглецю

Копенгаген
Фото: Associated Press

2009 року Копенгаген поставив за мету стати до 2025-го першим містом на планеті з нульовим балансом викидів вуглецю в атмосферу і мер Єнсен докладає великих зусиль до реалізації цієї мети.

Також Копенгаген вже багато років є найзручнішим містом світу для велосипедистів. 2011 року міська влада затвердила нову стратегію розвитку цієї сфери: схвалили розширення велосипедних трас до 3 смуг, збільшення будівництва велосипедних і пішохідних мостів через канали, кількості парковок для велосипедистів. Сам Єнсен їздить велосипедом цілий рік, навіть коли на вулиці сніжно й морозно. Для нього боротьба зі зміною клімату — це не просто ідеологія, це його свідомий вибір.

Найбільшою проблемою для мера Копенгагена залишається житлове питання. Франке Єнсен вже створив близько 20 різних об'єктів нерухомості для молодих бездомних і 36 одиниць житла для інвалідів.

Правила життя Франка Єнсена

  • Копенгаген повинен бути доступний кожному. Ми інвестуємо в хороші публічні школи. Ми будуємо житло, яке можуть дозволити собі навіть студенти
  • Головна причина, по якій жителі Копенгагена воліють велосипеди, це те, що пересуватися на них по місту швидко і легко завдяки високоякісній інфраструктурі для велосипедистів
  • Екологічність життя — це не просто можливість, це необхідність. Голови міст не можуть просто говорити про зміну клімату, вони повинні вживати заходів

Коли художник за кермом 

Тирана
Фото: Associated Press

Еді Рама — найкращий мер у світі 2004 року. Він був градоначальником Тирани (Албанія) від 2000-го до 2011 року, а сьогодні — албанський прем'єр-міністр. До того ж, він дипломований художник, а вже після обрання мером зізнавався, що мистецтво він насилу проміняв на політику, хоча воно все ж стало невід'ємною частиною його управління містом. На посаді мера він вперше дозволив показувати в кінотеатрах іноземні фільми, зніс тисячі нелегальних кіосків і занедбаних будівель, розбивши нові парки, висвітлив місто і ... зробив його кольоровим.

Перше, що зробив колишній художник на посаді мера — перефарбував сірі багатоповерхівки, спадщину епохи соціалізму, у веселі кольори (сам мер найчастіше носить кольорові сорочки і червоні шкарпетки). Крім того, він зробив місто світлим. До його приходу в усій Тирані було тільки 78 вуличних ліхтарів. Рама знайшов кошти і зробив міське освітлення практично повсюдним.

До того ж мер-соціаліст перебував у хороших відносинах з главою уряду (і лідером соціалістів за сумісництвом) і переконав останнього, щоб фінансування багатьох проєктів ішло з міського, а не з державного бюджету. Рама запрошував іноземних архітекторів та експертів. При ньому реставрували урядові будівлі, мечеть часів Османської імперії, облаштували центр міста.

Сьогодні Тирана перетворилася на місто, де стало можливо випити каву у відкритому кафе і покататися на велосипеді в парку. І туристи перестали оминати столицю, коли вирушають на відпочинок до морських курортів Албанії.

Правила життя Еді Рама 

  • Городян може заспокоїти краса
  • Місто було неначе без органів. Я думав, мої кольори можуть повернути йому втрачені частини
  • У нормальній ситуації я б ніколи не проміняв мистецтво на політику. Це щось неймовірне, це як зміна статі. Але я хотів залишити своє ім'я в історії цього міста, цієї країни.

Мистецтво рухає життя

Більбао
Фото: Associated Press

Мер іспанського міста Більбао Іньякі Аскуна став "Мером світу-2012", а на своєму посту був від 1999-го до 2012 року. Меру в спадок дісталось промислове місто в занедбаному стані, і одним з перших рішень Іньякі стало... будівництво Музею сучасного мистецтва Гуггенхайма, що викликало подив у городян. На музей мер виділив $228,3 млн з міського бюджету, але вже до 2011 року музей приніс Більбао 3,2 млрд доларів! Щорічно його відвідують 800 тисяч туристів, що вплинуло на міську інфраструктуру: в Більбао з'явилася нова лінія метро й аеропорт. На цьому мер не зупинився і перелаштував колишні промзони в новий центр міста, побудував парки та прогулянкові маршрути, до всього залучаючи іноземних архітекторів. Незабаром Більбао з запущеного промислового міста перетворився на справжній "туристичний магніт". Крім того, мер знизив рівень безробіття зі звичайних для Іспанії 25% до 13%, очистив міську річку від стічних вод, почав освітлювати вулиці світлодіодами для економії і виклав дороги плиткою, яка поглинає вуглекислий газ.

Іньякі Аскуна прийняв рішення звести на місці колишніх промислових зон новий центр міста. Основними об'єктами, крім музею Гуггенхайма, стали Палац конгресів і Будинок музики, побудовані за проектом Федеріко Соріано і Долорес Паласіос, готель "Шератон" мексиканського архітектора Рікардо Легоррети і житлові будинки, над якими працювали місцевий архітектор Луїс Пенья Ганчегі і австрієць Роберт Кріер. Також на звільненій від заводів території знайшлося місце для парку Рібера, який був пов'язаний з сусіднім парком Доньї Касільди ​​Ітуррішар, і великої прогулянкової зони вздовж річки — від Палацу конгресів до будівлі міської ратуші. Новий пішохідний міст з'єднав територію Абандоібарра з університетським комплексом на протилежному березі.

Більбао став першим містом в Іспанії, в якому двоповерхові автобуси використовуються як повноцінний міський транспорт. Аскуна вирішив, що це дозволить не тільки скоротити енерговитрати, а й знизити рівень викидів в атмосферу шкідливих вихлопних газів.

Мер також переніс важку промисловість з центру міста до його околиць і зробив ставку нові інформаційні технології, туризм, екологію, мистецтво.

Правила життя Іньякі Аскуна

  • Міста повинні пропонувати людям зручне місце для життя, в якому досить зелено і є умови для відпочинку та публічних просторів для розваг
  • Соціальна та екологічна відповідальність має на увазі повагу до навколишнього середовища, сувору бюджетну політику і підтримку інновацій, освіти та професійного розвитку городян
  • Соціальна та екологічна відповідальність означає солідарність і толерантність, соціальний і урбаністичний баланс розвитку громадської та міської сфери між центром міста і його передмістями, а також ефективність і прозорість управління суспільними благами.

Нагадуємо, що складено рейтинг найбажаніших місць, куди мріють вирушити туристи після закінчення всесвітнього карантину.  

 

 

Залиште свій коментар