Перейти до змісту
Люди гинуть за товар: як з’явилася Чорна п’ятниця, які традиції та курйози супроводжують великий розпродаж
  • Кількість коментарів 2
  • Кількість переглядів 3264

На календарі кінець листопада, а це значить, що всі починають готуватися до найграндіознішого розпродажу року - Чорної п'ятниці.

Історія свята

Свою назву Чорна п'ятниця отримала далеко не на честь розпродажу. Довгий час так називали обвал ринку золота 24 вересня 1869 року. Після цього термін використовувався і для інших біржових криз на Волл-стріт. Події "оригінальної" Чорної п'ятниці навіть лягли в основу драматичної "соціальної п'єси" у 1870-х роках.

У той же час розпродаж після Дня подяки (останній тиждень листопада) завжди користувався популярністю і ставав все більш традиційним для багатьох магазинів.

чорна п'ятниця
Фото: Facebook

У 1970-х роках Чорна п'ятниця почала асоціюватися з величезними заторами, які утворювалися внаслідок метушні після Дня подяки. Все через те, що починався різдвяний шопінг і всі хотіли встигнути купити подарунки за вигідними цінами до Різдва. Найбільше через це діставалося поліції і водіям автобусів, адже вони стояли цілий день в заторах.

Традиції Чорної п’ятниці

В США дійсно можна знайти реальні знижки, на яких можна заощадити гроші. Магазини йдуть на певний ризик, знижуючи ціни, але великий потік покупців компенсує цей мінус. Знижки на товари можуть досягати 90%. Але в середньому - від 50 до 80%.

Більш того, знижки роблять не тільки на застарілий або неактуальний товар. Оскільки продавець залишається у виграші, ціни знижуються і на кращі товари. Таким чином, торгові підприємства стимулюють попит і роблять рекламу нових продуктів.

З цікавих традицій Чорної п'ятниці є те, що вважається поганим тоном повертати товар в магазин, придбаний цього дня. Це також йде на руку магазинах, адже відсоток повернення дуже невеликий.

чорна п'ятниця
Фото: Associated Press

За статистикою, в середньому американська сім'я може заощадити від декількох сотень до тисяч доларів в Чорну п'ятницю, водночас щороку покупці залишають в магазинах близько 60 мільярдів доларів. Найпопулярнішими категоріями товарів є електроніка, одяг та іграшки.

Багато американців в Чорну п'ятницю беруть відгул на роботі. Звичайно, крім співробітників роздрібної торгівлі. Магазини в цей день в Америці відкриваються о 5-6 ранку. А деякі - навіть опівночі. Тому американці починають "чергувати" біля них ще від вечора.

Шалений ажіотаж

Відкриття магазинів у Чорну п'ятницю часто перетворюється на справжнє "шоу" - масове бажання першим купити бажаний товар за величезною знижкою породжує тисняву, суперечки, бійки і навіть трагедії. Наприклад, 2008 року під час розпродажу в нью-йоркському Wal-Mart покупці затоптали 34-річного менеджера.

У Мережі можна знайти масу відео про бійки за товар за величезною знижкою. Ми вибрали кілька найбільш емоційних епізодів

У США в Чорну п'ятницю знижки надаються на всі групи товарів. Зокрема на нові колекції і останні моделі техніки. Саме тому цей день так люблять американці - для них це можливість купити, наприклад, нову модель телевізора за ціною давно застарілої.

Згідно зі статистикою, близько 20% всієї роздрібної торгівлі в США припадає на період між Чорною п'ятницею і Різдвом.

В Україні традиція Чорної П'ятниці тільки набирає обертів. Лише останні кілька років великі мережі і більш дрібні ритейлери стали заявляти про розпродаж в кінці листопада. Але, як і на всьому пострадянському просторі, знижки найчастіше не перевищують 30%, а беруть участь в акціях лише речі зі старих колекцій або "залежані" товари.

Нагадуємо, що офіційно початок розпродажу випадає на 27 листопада.  

Залиште свій коментар