Байкшерінг в дії. Чи є майбутнє у велопрокатів в Україні

Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин

Досвід інших європейських міст демонструє, що випадків вандалізму не уникнути.

Від 15 серпня у Києві запустили громадський прокат велосипедів Nextbike. Зараз у Києві вже є 33 майданчики для оренди 55 велосипедів у різних куточках міста. Разова півгодинна поїздка на велосипеді коштує 30 грн, оренда байка на весь день – 300 грн. Всі велосипеди обладнані вшитими GPS-трекерами, які фіксують увесь маршрут пересування транспорту, отже, відстежити, де саме перебуває велосипедист, дуже просто.

Однак ці запобіжні крадіжкам елементи не вберегли байки від вандалів. Перший розкурочений велосипед мешканці столиці бачили вже після першої доби роботи прокату, а за даними міської влади за перші 10 днів роботи вкрадено 4 байки. Один з них було знайдено на столичному ринку електроніки. Згодом, шквал обурення викликали четверо молодих людей, які поламали велосипед з нового міського велопрокату і втопили його у Дніпрі на Поштовій площі.

Керівник компанії Nextbike Олексій Кушка в коментарі ТСН.ua повідомив, що випадки вандалізму і крадіжок тією чи іншою мірою трапляються практично скрізь. У Німеччині, за його словами, інциденти трапляються рідше, в Англії - частіше.

"Вандалізм трапляється в усіх країнах. У Франції взагалі "total annihilation" [тотальне знищення] так сказати. Наша компанія була до цього готова", - зауважив він.

І дійсно, досвід інших європейських міст не завжди демонструє цивілізоване ставлення містян до таких ініціатив як, наприклад, байкшерінг.

У Лондоні систему велопрокату почав впроваджувати відомий шанувальник велосипедів Борис Джонсон, будучи ще мером міста. У 2010 році в центрі міста відкрилися 400 станцій прокату і 6 000 велосипедів стали доступні всім охочим у будь-який час дня і ночі. Проект коштував місту колосальних грошей - 140 млн фунтів стерлінгів.

Байки були зроблені з особливо міцних матеріалів і комплектувалися стійкими до проколів шинами, посиленими гальмами, ліхтарями, невеликим багажником і навіть захистом ланцюга, що виключає потрапляння у нього штанів. Однак це не допомогло уникнути регулярного псування велосипедів та їх ремонту: в день на техобслуговування вирушали до 30 байків, а за перші півроку роботи з ладу вийшло 2/3 велопарку.

Щоб взяти напрокат велосипед, потрібна кредитна картка. За символічний фунт стерлінг на день потрібно купити електронний ключ доступу. Перші півгодини поїздки безкоштовні, наступні 30 хвилин - 1 фунт, далі сума збільшується в геометричній прогресії: дві години коштують 6 фунтів, а цілий день прокату обійдеться приблизно в 50 фунтів. Незважаючи на те, що електронні ключі допомагають стежити за часом і уникнути крадіжок, від втрат вони не вберегли: за перший рік роботи було викрадено 10 велосипедів.

Впровадження системи велопрокату в Парижі Vélib' взагалі у перші роки існування з тріском провалилося. У 2008 році там діяло 450 станцій з 20 тис. велосипедів. Однак 7 800 байків за півтора року роботи "зникли", напевно, їх просто напросто - вкрали. Ще майже 11 тис. байків постраждали від вандалів. На день доводилося ремонтувати по 1 500 велосипедів, а хаотично залишені на вулицях міста знаходили по 20 штук на день. В Youtube згодом стали з'являтися відеоролики, в яких міські велосипеди жахливим чином знищувались: на них скочувались зі сходів, виконували трюки в стилі BMX, кидали в річку.

Сумною виглядає статистика постраждалих людей на орендованих велосипедах: за перший рік роботи три людини загинули, а від водіїв автомобілів посипалися скарги на те, що клієнти Vélib' не дотримуються правил дорожнього руху.

Система міського велопрокату практично одночасно з Парижем з'явилася і в Барселоні. Протягом перших двох місяців послугою скористалися 30 тисяч осіб, хоча на той момент було лише 15 станцій видачі та 200 велосипедів. Зараз їхня кількість зросла до 6 тис. Вони розташовуються на 420 станціях у всьому місті.

Байки у Барселоні спеціально розроблені для запобігання вандалізму, а також крадіжки частин і велосипеда загалом. Вони яскраво-червоні і зроблені таким чином, що їх легко впізнати. Випадки крадіжок і цілеспрямованого заподіяння ушкоджень були і в у цьому місті, але на загрозливу статистику це не перетворилось.

Хоча що стосується ремонту, згідно з даними на офіційному сайті барселонського прокату, на день ремонтується в середньому по 214 велосипедів. З огляду на те, що в Барселоні велопрокат мав успіх, згодом тут з'явилися і електробайки: їх можна знайти на 41 станції каталонської столиці.

Голова асоціації велосипедистів у Львові Орест Олесків розповів ТСН.ua, що він до велопрокату налаштований позитивно і майбутнє в Україні у цієї послуги є.

В Україні на велопрокати очікує "бум популярності"
Орест Олесків

"Ми прослідковуємо те, що велопрокат кожного року стає все більш популярним і нас взагалі очікує "бум популярності", особливо, якщо буде активно розвиватися інфраструктура. Для Львову тут важливим є впровадження електронного квитка, оскільки розглядається можливість включення велопрокату в електронний квиток і це буде єдина платіжна система. Не буде різниці, чи ви будете їхати трамваєм, чи ви цю відстань проїдете велосипедом", - відзначив він.

Але велопрокати, на його думку, можуть бути тим зручніші, чим більше станцій буде мати місто. У Львові їх наразі бракує. За його словами, треба досягти близько ста станцій, щоб нормально користуватись велопрокатом.

Олесків також зауважив, що на сьогодні вартість оренди велосипеду в Україні є вищою, ніж у деяких європейських містах. Це є результатом того, що всі інші міста Європи переважно дофінансовують велопрокати, вони компенсують частину коштів на їхнє утримання і влада сприймає велосипеди як повноцінний вид громадського транспорту.

Незважаючи на те, що в Києві від початку роботи вкрали вже 7 велобайків (в Харкові, де тиждень тому також запрацював Nextbike, такі випадки ще не траплялися), мешканці столиці загалом позитивно сприйняли появу велопрокату і активно користуються цією послугою, відзначаючи, що це зручно та комфортно. В соцмережах відгуки користувачів переважно позитивні.

Протестувала сьогодні систему прокатних велосипедів. Реєстрація 2 хвилини, велосипеди в наявності, зручні :) Проїхалася...

Опубликовано Iryna Stavchuk Cреда, 29 августа 2018 г.

З Сергій Зайченко затестили nextbike.kyiv Коротко про поїздку: громадські велосипеди це круто! nextbike vs ...

Опубликовано Andrii Kulibaba Пятница, 17 августа 2018 г.

Очікується, що восени велопрокат з’явиться ще у двох українських містах – Вінниці та Одесі.

Залиште свій коментар

Вибір редакції