Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин
День світлофора: де і коли з’явилися перші миготливі сигнали у світі та в Україні

Сучасний трафік неможливо уявити без світлового регулювання, однак перша спроба так впливати на безпеку пересування зазнала фіаско.

У світі відзначили міжнародне свято світлофора. 105 років тому перший ліхтар із двома кольорами загорівся в Лондоні, йдеться в сюжеті ТСН.19:30.

Це був газовий ліхтар, зроблений із чавуну та заввишки 8 метрів. Горів він тільки червоним і зеленим світлом, а встановили його перед будівлею парламенту, щоб захистити депутатів від бричок із кіньми. Але експеримент не вдався – через три тижні світлофор вибухнув.

Відео Свято світлофора: чому у США можна їхати на червоний, а в Україні хочуть прибрати жовте миготливе світло

105 років тому перший ліхтар із двома кольорами загорівся в Лондоні. Нині світловими пристроями обладнані дороги в більшості країн. А деякі світлофори вже здатні розпізнавати рух та вказувати водієві швидкість, із якою той має їхати, аби проскочити на зелене. Чому в Німеччині вимушені встановлювати окремі світлофори для велосипедистів, у США можна їхати на червоне, а в Україні хочуть прибрати жовте миготливе світло – дивіться в сюжеті.  

Свято світлофора: чому у США можна їхати на червоний, а в Україні хочуть прибрати жовте миготливе світло

На нові світлофори наважилися аж через 50 років. У Німеччині найперший світлофор встановили у на Потсдамській площі – тоді на цьому перехресті був найактивніший рух у всій Європі. Сьогодні в Німеччині близько півтора мільйони світлофорів – але навіть тут інколи перебігають на червоне світло. Штраф для пішоходів – до 10 євро, для водіїв – 360. Платити за порушення доведеться й велосипедистам – до 180 євро. У місті, де велосипед є справжньою альтернативою автомобілю, встановили окремі світлофори для велосипедистів. Вони менші за розміром і знаходяться під основним світлофором. Коли пішоходам вже червоне світло, велосипедистам ще трохи горить зеленее. Незабаром на берлінських світлофорах має з’явитися стрілка для повороту – тільки для велосипедистів, щоби вони повертали праворуч вже тоді, коли автомобілі ще стоять.

У місті також є найзручніше перехрестя для пішоходів – світлофори загоряються зеленим одночасно, тоді автомобілі стоять, люди йдуть, причому дорогу можна переходити прямо і по діагоналі. Це дуже незвично, але для діагонального переходу також є окремі світлофори, тож все по закону. Чоловічок із капелюхом став одним із символів Берліна – раніше він був тільки на світлофорах в соціалістичній НДР, а коли країна об’єдналася, світлофори в місті подекуди почали міняти на звичайні. Але берлінці так любили свого ампельмана, що рішуче його відстояли – тепер чоловічка можна побачити не тільки в Берліні, але й на світлофорах в багатьох інших німецьких містах.

Фотогалерея Масштабна ДТП у Києві: п’яний водій на ВАЗ потрощив автомобілі на світлофорі (6 фото)

До американських правил дорожнього руху звикати довше, ніж до європейських. Світлофори там зовсім не такі, як в Україні. Зеленої стрілки чекати не треба: повертати направо на червоний – можна, якщо немає машин та пішоходів. Але подекуди повертати направо на червоне світло заборонено, але тільки вдень, в робочий час. Більше того, у деяких штатах дозволений і лівий поворот на червоний, однак тільки з односторонньої на односторонню вулицю. І з цим треба бути обережним, бо у штатах Меріленд і Вірджинія це дозволено, а зовсім поруч в столичному окрузі Вашингтоні за такий маневр можна отримати штраф у 150 доларів. Пішоходи тут теж ідуть на червоний: поки долонька блимає – це значить, все ще є право йти, але треба поспішати.

На відміну од європейських країн чи Америки, в Україні зі світлофорами усе набагато простіше: зелене світло – їдь або йди, червоне – стій, звісно якщо поруч немає стрілочки. Перший світлофор в Україні з'явився в Харкові понад 80 років тому біля вокзалу. Тоді ж на вулиці міста вийшли і регулювальниці – ними були лише дівчата. Нині в Україні світлофори бувають із таймерами часу, вказівниками швидкості руху для проїзду зеленою хвилею, з додатковими світловими смужками, щоби привертати увагу водіїв, а для пішоходів із вадами зору світлофори ще й розмовляють. У Києві налічують майже 700 перехресть зі світлофорами, сигнал із більшості йде в центр організації дорожнього руху. "Ми можемо вимкнути, ввімкнути, ввімкнути режим жовтого миготіння, нам надходить сигнал про стан світлофорного об’єкта, якісь несправності", - розповідають там.

Про модернізацію світлофорів, зокрема щоб не використовувати жовте миготливе світло вночі, заговорили торік в уряді після масштабної аварії в Кривому Розі – водій легковика на перехресті, де блимало жовте світло, врізався в маршрутку. Тоді загинули 9 людей. Фахівці пропонували не вмикати вночі жовтий або вимикати світлофори, де мало машин, але зробити перехрестя добре освітленими. Постійно посадовці говорять і про збільшення штрафів за проїзд на заборонний сигнал: зокрема, після харківської аварії із 6 загиблими – там і Зайцева, і Дронов їхали на жовте світло. Нині штраф за це лише 425 гривень.

Кореспондент ТСН Антон Страшко

Залиште свій коментар

Вибір редакції