Держкіно закликає експертні комісії ретельніше вибирати фільми, які фінансуватиме держава

Держкіно закликає експертні комісії ретельніше вибирати фільми, які фінансуватиме держава

Фото: Associated Press

Держава має бути не просто донором грошей, а й інвестором, який отримує або прибуток, або якісне українське кіно, зазначають у Держкіно. 

Держкіно закликало експертні комісії уважніше обирати стрічки та фільми, на які держава даватиме гроші. Мовляв, чимало із них стають касовими провалами, а їхні виробники не виконують зобов'язань. А щодо деяких навіть відкрито кримінальні справи. До того ж, кажуть, кожен українець за таке кіно платить власними податками.

Про це йдеться в сюжеті ТСН.19:30.

Держава — не благодійна організація. Це рядок із заяви Державного агентства із питань кіно. Зверталося воно до членів Ради з державної підтримки кінематографії та членів експертних комісій. Причина: перший тур 14-го відбору щодо державної підтримки стрічок. 

"Чому з року в рік після відверто провальних проєктів знову дають державне фінансування тим самим компаніям та продюсерам? Чому в інших сферах, якщо компанія один раз не довела свою спроможність, то таку компанію (продюсера, режисера, сценариста) більше не фінансують?", — йдеться в заяві.

Деякі переможці попередніх конкурсів, нагадують в агентстві, є фігурантами кримінальних проваджень. Тому перед другим туром закликають раду уважно поставитися до претендентів, орієнтуватись передусім на успішність прокату чи фестивального показу попередніх фільмів, а також на те, як їхні автори виконували зобов'язання перед державою, твердить очільниця Держкіно Марія Кудерчук.

"Можливо, цей шлях виявиться для когось болісним, але це єдиний шлях до побудови сильної кіногалузі та ефективної підтримки справжнього українського кіно!", — зазначає вона.

У самій Раді з державної підтримки кінематографії заяву агентства поки не коментували. Не виключено, що вона стане предметом обговорення на завтрашньому засіданні, яке через карантин відбудеться онлайн. Натомість кіновиробники та продюсери уже відреагували на ситуацію. Частина заяву розкритикувала. Українська гільдія режисерів назвала її тиском на раду. Натомість інші представники галузі із озвученими агентством проблемами погоджуються. 

Держкіно закликало експертні комісії уважніше вибирати стрічки та фільми, які фінансуватиме держава

Держкіно закликало експертні комісії уважніше вибирати стрічки та фільми, які фінансуватиме держава

Частину профінансованих державою стрічок українські глядачі так ніде й не побачили, каже виконавча директорка Української кіноасоціації Вікторія Ярмощук. Фільми, які б мало представляти кіно на міжнародних фестивалях, до них так і не дісталися. Водночас, коштує таке кіно часто навіть дорожче від комерційного.

"Виділяються гроші на проєкти із завідомо завищеними бюджетами. Це друга проблема. І третє, не враховується досвід компаній, які отримують державну підтримку", — говорить вона.

Деякі компанії не здали стрічки у встановлений час. Частина комерційних проєктів не окупили й відсотка від того, що у них вклала держава. І якщо для документального, дебютного чи артхаусного кіно це дійсно може бути виправдано, то для масового і комерційного — точно ні. 

1+1 media неодноразово подавало заявки на державну підтримку своїх стрічок. Частково за кошти держави створена стрічка "Чорний ворон". Низка проєктів вийшла і до другого туру, і до останнього пітчингу Держкіно. Однак у компанії занепокоєнні ситуацією щодо колег із галузі. Як приклад, наводять стрічку "Шалене весілля". Дві перші його частини стали одними з найприбутковіших в історії українського кіно. А от третя у другий тур спочатку навіть не пройшла. Згодом, щоправда, це назвали технічною помилкою. 

"Проєкти, які мають всі підґрунтя бути успішними, не проходять до другого туру. А проєкти, які мають сумнівну історію, проєкти, які мають відсутню експертизу чи досвід, впевнено проходять. Це говорить про те, що механізм відбору шкутильгає, м'яко кажучи", — говорить генеральний директор 1+1 media  Ярослав Пахольчук.

Чіткіші вимоги, певні, просто відкриють двері новим митцям або ж новим успішним проєктам. Виграє від цього й держава. Бо вона має бути не просто донором грошей, а й інвестором, який отримує або прибуток, або якісне українське кіно. 

Повʼязані теми:

Наступна публікація